Första gången jag tog mig an Kerbal Space Program var någon gång i mitten av gymnasiet för sisådär en sju-åtta år sedan. Just därför känns det märkligt att sätta sig ner och recensera ett spel som funnits tillgängligt en sådan lång tid. Men man kan ändå tänka sig att en hel del har hänt med spelet sedan dess, så häng med när vi tar en titt på den slutgiltiga versionen av Kerbal Space Program och den nya expansionen Breaking Ground!
Spelupplägg
Som många redan säkert känner till och som man nästan kan gissa sig till så handlar Kerbal Space Program om att designa, bygga och flyga en rad olika rymdfarkoster i den titulära planeten Kerbals solsystem. Men innan vi dyker in i det till fullo så finns det en handfull olika spellägen att ta sig an innan man grottar ned sig i själva byggandet och flygandet. Är man helt ny rekommenderas det starkt att ta sig an de olika träningsnivåer som finns där för att lära dig de grundläggande koncepten bakom spelet. Så som det grundläggande byggandet av rymdraketer med raketer, separationssteg, styrdon, bränsletankar i både fast och flytande form och mycket mer. Vidare får man lära sig att flyga inom planeten Kerbals atmosfär, utanför atmosfären i omlopp kring planeten och även vidare till andra himlakroppar. Spelet har ett rejält djup i sin mekanik då det gäller att vara uppmärksam hela vägen. När man väl klarat av de första träningsnivåerna, har man sedan totalt fyra stycken spellägen att ta del av. Det enklaste av de fyra är då Sandbox, där alla delar finns tillgängliga och man har oändligt med pengar att bygga hur stora och fåniga raketer man önskar. Ett bra ställe att leka runt och testa sina egna teorier. Vidare har vi Science-läget där man igen har oändligt med resurser, men måste skicka ut forskningsutrustningen i rymden och samla forskningspoäng för att låsa upp nya delar till dina raketer. På plats nummer tre har vi Career-läget där man får begränsat med resurser och får ta sig an kontrakt för att tjäna pengar samt forska efter nya delar på samma sätt som innan. Slutligen har vi Scenario-läget där man får ta del att ett gäng fördefinierade uppdrag med olika mål. Det kan exempelvis handla om att docka tillsammans med en rymdstation eller utforska en planet ute i solsystemet till fots.
Om vi tar en liten djupare titt på just byggandet av raketer så utgår samtliga farkoster från en Command Module, denna kan antingen vara bemannad av Kerbals eller helt obemannad och fjärrstyrd. Utifrån denna är vi sedan fria att slänga på bränsletankar, raketer, fenor, elektronik av alla dess slag och även landningsställ. En stor del av byggandet i Kerbal Space Program utgår ifrån de olika stegen man definierar under byggandet. Som exempel kan vi bygga en tvåstegsraket med flertalet tunga bränsletankar och kraftfulla motorer i det första steget. Detta för att kunna skjuta sig upp och bryta sig ifrån planetens gravitation. Väl utanför atmosfären och planetens gravitation kan man då sedan aktivera nästa steg och bryta loss de tunga bränsletankarna och raketerna. Kvar har vi då en lätt motor och en mindre bränsletank som är tillräckligt för att göra manövrar ute i rymden utan att bli nertyngda av planetens atmosfär.
Under flygning har vi sedan full kontroll över en rad olika funktioner i farkosten, så som lutning, girning och rullning. Detta för att peka farkosten i rätt riktning för att sedan slå på motorerna och ändra kurs. Till din hjälp har du ett antal system inbyggda i varje raket som kan stabilisera kursen. Du har också tillgång till en karta över solsystem där du kan planera dina manövrar och räkna ut hur mycket bränsle som krävs för att ta sig mellan jorden och månen.
Grafik och ljudbild
Det är inte oväntat att ett indiespel som varit med i svängarna så länge som Kerbal Space Program varit ser aningen utdaterat ut. Detaljerna på rymdfarkosterna är bra, men det är just detaljerna på omgivningen där spelet faller. Omgivningen, speciellt på planeten Kerbal, är väldigt platt och detaljlös, med repeterande texturer och allmänt liten detaljrikedom. Dock ska man ha skalan på spelet i åtanke. Man befinner sig trots allt i ett väldigt stort solsystem med många planeter att utforska. Ljudbilden är även där markant utdaterad. Ljudeffekter saknar djup och har tillsynes ett markant lager av kompression över sig. Stör detta stort under spelets gång? Inte särskilt, inte ens för en grafikfantast som mig själv. Men i slutändan gör sig spelets indieursprung och ålder sig påmint.
Breaking Ground Expansion
I dagsläget finns det alltså två expansioner tillgängliga till Kerbal Space Program, där Breaking Ground är den senaste. För 160 kr får man tillgång till fler delar till sin rymdfarkost. Har ligger fokuset i allra största grad på forskningen och robotik. Exempel på saker som du får tillgång till är bland annat fjärrstyrd forskningsutrustning som du kan lämna på planeter och månar, som sedan sakta men säkert skickar tillbaka vetenskaplig data som i sin tur konverteras till poäng som du använder föra att låsa upp fler delar.
Förutom mer forskningsutrustning får man också ta del av mer robotik. Så som armar, servos och styrenheter för att knyta alla tillsammans. Detta ger mer flexibilitet i byggandet då man får mer granulär och finmotorisk kontroll över sina komponenten i raketerna. Till exempel får månrovers extra armar för att samla prover från planeternas yta. På tal om planeterna så har de fått lite större anledning att utforskas. Med expansionen installerad finns det nu s.k. Surface Features vilket kan var allt från kratrar till meteorer och isvulkaner. Utforska dessa och plocka hem mer prover för att kamma hem ännu mer saftiga forskningspoäng.
Man kan ju då fråga sig om dessa bitar är värda en extra 160 kr och jag säger som följande; om du är helt ny till Kerbal Space Program, håll dig kvar till basspelet till du känner att du bemästrat spelets grundläggande koncept. Om du redan har grepp över alla bitar som finns att hålla koll på och känner att du vill ha lite mer leksaker att skicka ut i rymden, ja då är Breaking Ground en stabil expansion som fördjupar ett redan djupt spel.
Denna recension baseras på PC versionen.
Huvudspelet finns även på Xbox One och Playstation 4.
Kerbal Space Program. Lägsta pris 69 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-09-30.
Breaking Ground Expansion. Lägsta pris 160 kronor på Steam 2019-09-30.
Recensionsex tillhandahållet av Squad/PR Nordic.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.