Hem RecensionerSpelrecensioner Hunt: Showdown

Hunt: Showdown

av Martin "Fyghar" Johansson

Världen är hemsökt av olika sorters monster och det är upp till monsterjägare att ta hand om problemet. Men de kommer inte samarbeta, för då vore det ju för enkelt, utan istället så spelar du mot vanliga monster som zombies och den lite ovanligare sorten: människan.


Först och främst, vad är det för jäkla menysystem i det här spelet? Det finns sju olika menyer och nästan varenda en har undermenyer, det finns alltså väldigt mycket att bläddra igenom här. Jag kan enkelt byta mellan de olika menyerna genom att använda L1, R1, L2 samt R2, men när det sen gäller att navigera i de valda menyerna blir det snäppet knepigare. Jag måste nämligen styra en pekare med hjälp av den vänstra styrspaken för att kunna välja saker i menyerna, som att köpa en ny karaktär, som jag sedan bekräftar genom att trycka på X. Hade detta bara varit i huvudmenyn så hade det bara varit irriterande, men menyerna fungerar även så här under spelets gång och om jag flyttar på pekaren i menyn så rör sig min karaktär under tiden. Detta upptäckte jag när jag stod på ett tak och började utforska lite i menyerna, och helt plötsligt märkte jag att jag hade ramlat ner från taket. Där gick gränsen för mig från irriterande till dumheter, jag ska inte bestraffas för att jag kollar över min inventory i menyn under tiden jag spelar.

När jag väl spelar så är det betydligt bättre kontroller, de svarar ordentligt som de ska när jag vill skjuta, gå, hoppa eller liknande. Jag gillar en inställning jag fick göra i början av spelet, nämligen om jag vill spela det här som en vanlig shooter där man skjuter från höften, eller spela som en hunter där jag måste sikta innan jag kan skjuta. Jag gillar lite utmaning så jag valde det senare alternativet och det är inget jag ångrar under tiden jag spelar utan det känns som det rätta valet för att jag ska kunna leva mig in i spelet lite extra. Men om jag inte siktar på något så kommer jag istället att slå med vapnet jag håller i, så när paniken infinner sig så kan jag säga att det blir många missar. Skjutspel på konsol blir automatiskt svårare i min erfarenhet, det är svårt att lyckas sikta ordentligt med en kontroll i jämförelse med mus och tangentbord, så jag är glad att det finns lite autosikte när jag skjuter på mina fiender. Det gör mitt jobb så mycket enklare.

Så vad går spelet ut på då? Jo, man tar på sig rollen som monsterjägare och ska gå runt i en begränsad del av en värld och samla på sig ledtrådar som sedan leder till olika monster under tidspress. Dessa monster är betydligt starkare än de jag stöter på under tiden jag letar efter ledtrådarna, och det är specifikt dessa monster som vi jägare är ute efter, det finns nämligen skottpengar på dem. Dock så samarbetar inte jägarna, utan vi måste även se upp för varandra under tiden vi jagar monster, såvida man inte går in som ett litet party som man skapade innan matchen startade. För oss andra som spelar själva är det bara att försöka göra sitt bästa för att hitta ledtrådar, döda monster, samla in belöningar och överleva, som alla andra fast själva. Egentligen är andra spelare det enda som kan överraska mig i spelet mer än spontana hopp från ”sovande” zombies eller liknande, för alla de andra kan jag antingen skjuta eller på något sätt undvika att konfrontera.

För att hitta ledtrådar och monster har man något som kallas för Dark Sight som kan leda spelarna rätt. Man aktiverar den genom att trycka på R1 och i det ögonblicket blir hela världen mörk, men man kan se lite blåa ljus på olika håll som visar vart ledtrådarna finns. Ju närmare en ledtråd man är desto skarpare sken ser man, och om man hittar ett monster som har skottpengar så kan man se om det finns spelare i närheten genom att aktivera Dark Sight.

Spelet ser inte särskilt imponerande ut när jag spelar, texturerna kan se rätt kletiga ut fram tills jag är precis framme vid något. Jag har självklart förståelse för att det inte kommer se likadant ut på min PS4a som det gör på en PC, men att objekt i hela spelet ser kladdigt ut såvida jag inte står precis bredvid dem försvårar möjligheten att faktiskt se fiender. Vissa fiender är lätta att se, de är uppe och rör på sig, men ibland så smälter de in i bakgrunden eller så ligger de ner och om man inte ser ordentligt så blir det svårare att överleva. Utvecklarna har dock gjort ett bra jobb med designen på de olika monstren i spelet, jag tycker det är enkelt att se vilket monster som är vilket under tiden jag spelar. Självklart är de enkelt att se skillnad på en zombie i vanlig storlek och en som är lika stor som Hulken, men även de mindre är enkla att se bara för att de ser så unika ut. Jag gillar inte skräckspel, men jag kan uppskatta design hos monster som ser äcklig eller läskig ut.

På tal om läskigt så har de lyckats med ljuddesignen i det här spelet, jag känner mig aldrig trygg när jag går runt under spelomgångarna tack vare att allting känns så tyst. Förutom i menyerna så hör jag ingen musik, utan när jag spelar så är det enda jag hör olika sorters miljöljud från naturen runtomkring mig med vissa avbrott när andra spelare avfyrar sina vapen långt, långt borta. Annars hör jag bara zombies stönanden, hundars skall eller vattnets rörelser. Det är alltså väldigt tyst och sadisterna till spelutvecklare rekommenderar att man spelar spelet med headset för bästa upplevelse vilket får mig att ständigt sitta och spänna mig i väntan på att något snart kommer att ske. Det är inte säkert att något händer, men jag kan inte slappna av under tiden jag spelar. Kan bero på räddharen inom mig, eller så kan det bero på ljuddesignen, eller så är det en kombination av dem båda.

Jag har inte kul när jag spelar Hunt: Showdown, utan jag känner att jag hela tiden sitter på spänn och väntar på att något ska döda mig. Med det sagt så är det här inte nödvändigtvis ett dåligt spel, spelet flyter på bra under matcherna och det är en kul idé. Jag kan mycket väl tänka mig att spelet redan nu har en liten fanbase, men jag vet inte om den är tillräckligt stor för att det här spelet ska ha aktiva servrar om två år. Men om utvecklarna kommer med lite nya monster att jaga utöver de tre som finns nu och någon mer karta så kommer spelet överleva längre, men jag kommer tyvärr inte vara en bidragande faktor till det.


Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4-versionen. 
Spelet finns även på PC samt Xbox One.

Hunt: Showdown. Lägsta pris 300 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-02-25.

Recensionsex tillhandahållet av Koch Media.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar