Det finns massvis med partyspel ute på spelmarknaden, men det är inte många jag skulle kalla bra. Have A Blast är ett spel där varje spelare tar kontroll över ett rymdskepp och ska försöka spränga sina motståndare åt skogen. Ett enkelt koncept, frågan är om det kanske är lite för enkelt… Dags att ta reda på det.
Jag hade en liten spelkväll tillsammans med en kompis och tänkte då att vi kunde testa spelet Have A Blast. Till en början var det någorlunda roligt, när man väl hade lyckats lära sig kontrollerna dvs. Dessvärre försvann spelglädjen snabbt hos oss båda. En sak som vi upptäckte är att det är gjort för multiplayer, helst tre till fyra spelare, även om det finns ett litet enspelarläge. Det här läget är fyllt av utmaningar där man spelar nivåer med olika skepp och ska vinna, sedan får man en viss mängd stjärnor baserat på hur bra man gjorde ifrån sig. Ju fler gånger man dör, desto färre stjärnor får man, enkelt och bra. Dock är det tråkigare än när man spelar mot en kompis.
Nu kanske du sitter och undrar ”Vad är det man gör i spelet?” och det ska jag berätta för dig nu. Man flyger runt med sitt lilla rymdskepp och ska försöka spränga motståndarna innan man själv blir sprängd. Man styr skeppet med den vänstra styrspaken, skjuter med en knapp och aktiverar specialattacken med en annan och försöker undvika motståndarnas attacker så väl som arenornas faror.
Det ska ges beröm för deras kreativitet när det gäller de olika arenorna man slåss i. En är kolsvart med asteroider och man kan bara se vad som ligger precis intill skeppen, en annan nivå har en gigantisk fisk som hoppar upp ur vattnet hela tiden och kan ta med sig ett skepp om man inte är försiktig. De är riktigt underhållande att spela på och är definitivt spelets höjdpunkt. Det finns fyra olika reaktorarenor och alla är verkligen annorlunda med olika gimmicks.
Sammantaget finns det fem olika skepp som har varsin specialattack vilket också bjuder på en del variation, men inte tillräckligt mycket för min smak. Dessutom känns deras specialattacker lite obalanserade. Ett skepp siktar in sig och skjuter en laser som direkt förstör motståndaren, ett annat orsakar en explosion runt sig och en tredje kastar sig själv rätt fram som en kamikazepilot för att förstöra allt i sin väg. De är intressanta på sina egna sätt men det märks vilket skepp som är bättre och vilket som är sämre när man spelar — och det är tydligt. Dock avgör inte specialattackerna om man vinner eller inte, men de är till god hjälp för att vinna striden.
Jag har pratat lite om hur bra de olika arenorna ser ut och det gäller egentligen hela spelet. Det är stilrent och allting passar in bra, såväl menyer som skeppen mitt i striden. Även musiken passar in bra med rymdtemat och striderna. Kontrollerna däremot fungerar bra, om man väljer de som passar en. När jag och kompisen spelade först tyckte jag de var krångliga. Varför ska jag behöva gasa med ZR och sedan styra? Det är ju mycket enklare att bara styra och skjuta. Jag upptäckte en stund senare att det finns ett kontrollschema som fungerar just så. Ja, då blev spelet snäppet lättare.
Have A Blast är ett stabilt spel, men om man inte har vänner att spela med lär man inte sitta med det särskilt länge. Om man har vänner att spela med känner jag att det här spelet inte kommer att prioriteras under spelkvällarna. Visst, det kanske är underhållande i en kvart men jag misstänker att man snart byter till något annat och låter Have A Blast falla in i glömskans rymd.
Denna recension baseras på Nintendo Switch-versionen.
Have A Blast. Lägsta pris $14.39 enligt Nintendo 2021-08-26.
Recensionsex tillhandahållet av Firenut Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.