Hem RecensionerSpelrecensioner Giga Wrecker Alt.

Giga Wrecker Alt.

av Lovisa Fischerström

Giga Wrecker Alt. kretsar kring flickan Reika som har blivit tillfångatagen av de onda alienrobotarna som invaderat jorden. Plötsligt bryter sig någon in i hennes cell, inte för att rädda henne, utan för att döda henne då hennes godhet tydligen kommer leda till mänsklighetens förfall. Dock dör hon inte utan blir istället skadad och omhändertagen av en forskare som gör henne till en typ av cyborg med en mekanisk arm, och här börjar vår historia.

Spelet är ett 2D plattformsspel med pusselelement, men istället för banor så har du en hel värld som du tar dig igenom och kan förflytta dig runt i. En relativt blek story som nystas upp allt eftersom, genom konversationer över en radio med forskaren som räddade dig där du även får information om dina nya förmågor och tips på vägen. Stundtals ganska banala dialoger och ingenting som direkt sätter sig där det känns, det känns snarare barnsligt och påtvingat.

Trots en svag story och krystade konversationer går det såklart fortfarande att göra ett alldeles utmärkt spel om allt annat klaffar, dessvärre blir man även lite besviken här. Gamplayet flyter inte alls på smidigt, det är svårstyrt, hattigt och känns inte alls som en produkt från ett framstående spelföretag utan mer som ett litet indiespel av ovana utvecklare. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att allt inte flyter på, men känslan av att du har stenkoll på karaktärens rörelsemönster och att den gör exakt det du vill genom kontrollen infinner sig helt enkelt inte.

Såklart finns det dock ändå en del roliga delar av spelet som lyfter upp. Du kan bland annat utveckla din karaktär i ett skill tree genom att samla in små kristaller som blir skill points. Men framför allt möjligheten att med hjälp av din cyborgarm lära dig olika typer av attacker och lista ut när rätt attack behövs vid olika pussel. För de pussel som ploppar upp är nog det som gör spelet i alla fall måttligt roligt. Det största irritationsmomentet här är att om du misslyckas med ett pussel så finns en “återställningsknapp” du kan gå till för att få pusslet att se ut som det gjorde från början, dock tar detta alldeles för lång tid laddningsmässigt så frustrationen av att inte klara pusslet plus laddningstiden gör att underhållsvärdet sjunker en hel del, i alla fall för mig.

Grafikmässigt ser det helt okej ut, klassiskt plattformsspel som för tankarna till japansk design, bakgrunderna kan vara lite röriga estetiskt men inte så det egentligen stör själva spelandet. Ibland när det är “videodags” så är det mer en typisk animebild som ska illustrera en händelse, och här ser det riktigt bra ut. För mig spelar dock inte grafiken så stor roll i den här typen av spel, för är spelet bra, ja då glömmer man nästan hur det ser ut. Tyvärr är ju spelet inte särskilt bra heller så som helhet blir allting tillsammans lite som en axelryckning; du bryr dig alltså inte. Visst underhållningsvärde kan det ha, att försöka lista ut pussel, blir bättre på dina attacker och kanske undrar du någonstans varför huvudkaraktären Reika behövde dö för att rädda mänskligheten? Men spelets halvtaffliga utformning väger tyngre än nyfikenheten som finns där stundtals.


Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.

Giga Wrecker Alt. Lägsta pris 249 kronor enligt Playstation Store 2019-05-24.

Recensionsex tillhandahållet av Dead Good Media.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar