Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Code Vein

Förhandstitt: Code Vein

av Lovisa Fischerström

Du vaknar upp i en förstörd värld utan att komma ihåg vad som hänt dig, vid din sida har du en ung kvinna som verkar ungefär lika lost som du och inte långt därefter blir ni “tillfångatagna” av något slags blodjagande team. Så startar de första minutrarna av kommande Code Vein.


Blod är ett återkommande tema i det här action/RPG-spelet. För inte bara handlar det om att konstant vara på jakt efter mer blod för att överleva, utan blodet är även centralt för din karaktär. Det är en himla massa att sätta sig in i till en början, inte bara det faktum att du själv kan styla din karaktär nästan exakt som du vill i sann The Sims-anda, utan sen finns det en rad olika klasser, attacker och vapen att hålla reda på. Det som gör just din karaktär speciell i den här världen är dess förmåga att byta blodtyp, olika blodtyper är som olika klasser i form av t.ex. Fighter, Ranger och Berserker vilket i sin tur ger fördelar i strid och diverse möjligheter med vapen och attacker. Det är väldigt härligt att du när som helst kan byta blodtyp och därför anpassa dig till vad som blir bäst i en kommande strid.

Mycket att hålla koll på med sin karaktär, men förvånansvärt simpelt.

Storymässigt är det lite halvluddigt men ändå fängslande och nyfikenheten väcks definitivt. Vem är jag? Hur kom jag hit? Och varför är just mitt blod speciellt? Under de få timmar som det gick att spela denna beta-version fanns inte mycket svar på någon av dessa frågor, men det gör ju bara att suget efter mer ökar. Jag blev förvånad över hur snabbt jag drogs in i spelet och hur enkelt det var att förstå allting, trots en uppsjö av olika möjligheter med min karaktär. Gameplay flyter på extremt bra både kontrollmässigt och trots att det var en beta-version så var det för mig, helt buggfritt. Det finns även både online- och offline-mode så du kan teama upp med dina kompisar och ta dig an blodjakten tillsammans.

Har du varit med om bröst som vajar i vinden?

Det enda som störde mig var utformningen av karaktärerna, och specifikt de kvinnliga karaktärerna. Du får själv i början designa din rollfigur och jag valde den största kroppstypen som fanns för kvinnor, vilket resulterade i en pinnsmal tjej med gigantiska bröst. Oklart hur hon ska kunna svinga svärd som väger 150 kg? Din kvinnliga kompanjon du startar spelet med är även hon pinnsmal med enorma bröst, som dessutom vajar i vinden under en videosekvens i början av spelet. Jag vet inte hur det är med dig, men jag har inte under min livstid sett ett par bröst som vajar i vinden.. Tyvärr är det väl sånt vi kan förvänta oss av ett spel med lite japansk anime-stil, trots att det nu är år 2019. Men någon gång hade det varit skönt att porträtteras som en vanlig, rimlig människa som dessutom har passande kläder när en ska ut och slakta monster och samla blod.


Specifikation

Denna förhandstitt baseras på Playstation 4 BETA-versionen.

Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar