Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Before We Leave

Förhandstitt: Before We Leave

av Fredrik Olsson

Som de bästa kockarna vet, så handlar allt om råvaror och kryddning. Ta mer cayennepeppar, inte för mycket salt, och alldeles lagom med buljong. Ja, en soppa kan göras på många sätt, så hur hittar man den perfekta mixen? Mmm… det undrar utvecklarna av Before We Leave, som mixar Civilization, Anno serien och The Settlers i ett brädspelsliknande upplägg. Vi har smakat på soppan, och här är utlåtandet… i alla fall just nu…


En värld breder ut sig framför dig, med oändliga möjligheter. Dina små byinnevånare rör sig raskt över de vägar du bygger – allt för att bygga nästa hus, hugga ner nästa träd och skörda nästa grönsaksland. Men medan solen går upp och ner över planeten, så är det något oomnämnt precis utom räckhåll. Vibbarna av något fruktansvärt… en katastrof av titaniska mått, där resterna av en civilisation märks av de de öde skelett till byggnader som kan hittas uppe bland bergen. Men, det rör inte dina små människor… de ska ju ändå bygga en ny hydda… sånt tar både tid och uppmärksamhet.

Detta är något så ovanligt som en kombination av ett rutbaserat realtidsstrategispel, resurshanterings simulator och avslappnat citybuilding-spel. Dina små innevånare letar sig upp från en lucka i marken, efter att ha varit skyddade i underjorden länge och väl – och nu ska hem, fabriker och rymdfarkoster byggas. Spelet ärver ”The Settlers” tänk, där dina innevånare raskt rör sig fram och tillbaka över vägarna, transporterande byggmaterial och mat, medan du forskar fram nya teknologier – allt medan du ser till att alla fabriker är bemannade (du måste nämligen hela tiden se till att du har nog med innevånare), men också att alla äter och håller sig friska.

Spelets rutsystem och innevånare påminner om brädspel, då du behöver ta in var du ska placera dina hus och fabriker, så du inte stänger in dig själv, men även samtidigt håller vissa typer av byggnader nära varandra, för att optimera resurshantering. Det kanske låter pillrigt, men spelets tillbakalutande natur, får det att funka relativt bra. Det blir aldrig för mycket, även om dess realtidsstrategi då och då kan få trötta och hungriga innevånare, vilket innebär att det är dags att kolla över allt, från topp till tå.

Nåja, i nuläget så ger spelet mig ändå hopp om en mer finslipad upplevelse vid dess slutgiltiga release. Dess märkliga kombination av makligt tempo, utforskande och bygglädje har ändå ett koncept väl värt att peta på.

Min vackra lilla planet!

Men det är inte perfekt…

De olika beståndsdelarna, matchas med ett rent och fint gränssnitt, en dugligt småputtrig grafik och ett ambient ljudspår – men känns ändå grovhugget på sina platser. För även om det har en tämligen ambitiös ’tutorial’ – så finner man sig frågandes då och då, varför spelet gör som det gör. Man vet att innevånarna behöver mat, men längre fram, låser du upp nya typer av grödor som liknande Anno serien, får dina innevånare att nå ett högre stånd. De behöver plötsligt mer av livets goda för att inte bli ledsna och sura, och här är ett exempel på när man kliar sig i huvudet, frågandes ”- Vänta, vad sa de om detta… sa de ens något om detta?”.

Då komplexiteten ökar allteftersom – ja, du ska till slut skjuta ut i rymden och kolonisera andra planeter – så blir det så stretigt att jag tänker de borde fokusera upp det hela mer. Det är nästan som att de här snarare jagat moroten som är ”säregenhet”, snarare än spelbarhet.

Nåväl…

Precis som många spel i denna genre, så är det inte så mycket till berättelse. Det är snarare vad du själv gör det till. Visst finns mål; som att de helt enkelt ska hitta en ö, som har en gammal raket man kan fixa. Men utöver det, så är det på klassiskt manér ett tämligen berättelselöst strategispel, varken mer eller mindre.

Men är det då läge att skaffa detta redan nu, i Early Access? Både ja och nej…

Jag kan tycka att spelet har god potential, och dess misch-masch av genrer, kan nå långt, men de behöver finslipa allt från hur innevånarna beter sig, gränssnitt och framförallt tydlighet i hur de senare stegen i spelet körs. Med det sagt så kan jag ändå säga att det är lovande, och definitivt är värt att återkomma till när det släpps i full version.


Specifikation

Before We Leave. Lägsta pris 139 kronor enligt Epic Games Store 2020-05-19.

Recensionsex tillhandahållet av Balancing Monkey Games.

Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar