Hem RecensionerSpelrecensioner Fairy Tail

Fairy Tail

av Martin "Fyghar" Johansson

Fairy Tail är berättelsen om magikergillet med samma namn och dess medlemmar. Trollkarlar, magi och drakar är temat och vi kommer nu spela igenom gängets resa från deras upplevelse på Tenrou Island och hela vägen till slutet.


VARNING FÖR SPOILERS OM DU INTE HAR SETT ELLER LÄST FAIRY TAIL!

Storyn i Fairy Tail börjar mitt i animén/mangan. Några av magikergillet Fairy Tails medlemmar är på Tenrou Island för att testas och se om de kan platsa bland de bästa i gillet, men under tiden testerna pågår så attackeras de av Griomoire Heart. Det här vet jag för att jag har läst mangan, spelet berättar inget om det utan spelet börjar med att jag ska slåss mot ledaren för det attackerande gillet, Hades. Det här fungerar lite som en tutorial där jag får lära mig hur striderna fungerar på ett effektivt sätt. Efter jag har besegrat Hades så kommer nästa hot, draken Acnologia är på väg till Tenrou Island. Fairy Tails medlemmar försöker tappert att kämpa mot draken, men förgäves, han är för stark. Så de väljer istället att kombinera sina krafter för defensiv magi för att stå emot Acnologias attack. Men efter attacken finns inget kvar.

Efter sju års tid ryktas det om att Tenrou Island har dykt upp igen, så ett gäng magiker ger sig ut för att kolla ryktena. Dock har Fairy Tail sjunkit långt från sin forna glans, alla de starkaste medlemmarna var på Tenrou Island när den sjönk, och utan dem har det varit svårt att hålla sig kvar på toppen. Men medlemmarna som var på ön har hittats och har nu återvänt hem, men de har inte åldrats på sju år, utan varit i någon sorts magisk dvala. Så deras magi är inte riktigt i nivå med den resterande världen och Fairy Tail har inte alls samma rykte som tidigare. Då är det dags att göra något åt båda sakerna, börja jobba och visa att Fairy Tail är tillbaka!

Storyn följer mangan/animén till punkt och pricka när det gäller huvudstoryn, så jag får precis vad jag förväntar mig. Förutom den yttepytte lilla detaljen att inte börja från början! Varför börja mitt i allting? Jag kan fatta varför eftersom man ska bygga upp Fairy Tails storhet och ära igen, men det hade väl fortfarande fungerat om jag som spelare hade fått se hur det var innan? Särskilt om man är helt ny. Utöver det så slaktar de vissa händelser, som att Laxus ensam tog sin an hela Raven Tail, men det får vi inte se, utan i spelet får han istället massakrera vanliga bovar och monster. Ursäkta vad? Det här är ett av Laxus största ögonblick och ni gör… ja vad det här nu var?

Så hur fungerar själva spelet då?

Ja, inte som jag först förväntade mig, vilket faktiskt var en trevlig överraskning. Jag hade förväntat mig ett fightingspel i stil med Naruto, One-Punch Man eller My Hero Acadamia. Istället får vi ett turbaserat rollspel som faktiskt känns vettigare då karaktärerna är magiker, inte direkt slagskämpar. Alla magier är dessutom svaga mot vissa magier och starka mot andra, så det blir lite sten, sax, påse när man slåss ibland. Lite kul, men det gäller då att man sätter ihop sitt lag så att man kan täcka upp för eventuella svagheter. Ibland får man dock inte välja lag, utan vissa uppdrag man väljer har redan bestämda medlemmar så där har man inte så mycket att säga till om. Men för varje uppdrag man gör så ökar Fairy Tails rank, som i sin tur låser upp olika belöningar för både karaktärer och gillet självt. En uppenbar belöning är ju att ju högre rank gillet är i, desto svårare uppdrag får man välja mellan och som ger högre belöningar. Dessutom är det sällan ett uppdrag inte innehåller strider, så karaktärerna levlar upp nästan varje gång man gör ett uppdrag så även de blir starkare.

När de levlar upp kan de få tillgång till nya magier eller så blir de nuvarande starkare, mana-kostnaden ökar dock samtidigt vilket känns rimligt. Jag gillar hur de har lagt upp spelmekaniken i det här spelet, det är så här jag vill att ett Fairy Tail-spel ska se ut. Jag kan dock tycka att det är mycket text och prat under spelet, mest text dock, och jag hoppar ofta över olika dialoger mest för att jag inte bryr mig om dem. Man kan förbättra karaktärernas relationer till varandra vilket ger bonusar när de slåss tillsammans, och det är en kul grej. Men jag bryr mig inte särskilt mycket om vad det är de pratar om för att relationen ska förbättras.

Jag är inte helt nöjd med grafiken, det känns som att de har både försökt få till stilen från animén, men även göra det lite realistiskt. Men mitt största problem är avsaknad av reaktioner från både karaktärsmodeller och porträtt. Jag begär inte att karaktärsmodellerna ska reagera på allt, men att antingen ansiktet eller porträttet förändras om de är glada, arga eller ledsna, så att jag som spelare bättre kan sätta mig in i vad som händer skulle vara mycket uppskattat. Istället har de samma porträtt hela tiden, men lag till små effekter vid den så att man ska veta hur karaktären känner, vilket inte riktigt räcker för min del. Jag tycker dock att spelets UI är enkelt att använda, särskilt vid striderna. Bara att trycka på rätt knapp för att komma till rätt meny, och för att undvika att man gör fel så är det flera grejer man trycker på innan en attack går igenom. Kan vara lite för mycket för vissa, fungerar bra för mig.

Ljuddesignen är rätt bra, det är japanska röster som jag misstänker kommer direkt från animén, och jag tror att även musiken kommer därifrån. De passar bra in i spelet, särskilt musiken. Rösterna fungerar lite sämre och det är för att karaktärernas ansikten inte passar in med tonen. Men det är nog mitt enda problem med ljudet, attacker och effekter låter bra och passar väl in.

Jag har stundvis kul när jag spelar Fairy Tail, det började bli roligare ju längre in i spelet jag kom. Men att det skulle ta mig ca sex timmar för att börja ha kul är inte särskilt bra. Men jag blev positivt överraskad över hur kul jag hade under striderna och hur jag byggde upp Fairy Tail på nytt. Det märks dock tydligt att det här är ett spel för Fairy Tails fans, och egentligen enbart dem. Har man inte läst mangan eller sett animén så tror jag det kommer bli svårt att fastna för det här spelet. Men om du tycker om Fairy Tail kan det vara ett givet köp.


Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch och Playstation 4.

Fairy Tail. Lägsta pris 498 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-08-02.

Recensionsex tillhandahållet av Koch Media.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar