Hem RecensionerSpelrecensioner Deep Sky Derelicts: Definitive Edition

Deep Sky Derelicts: Definitive Edition

av Joel Svahn

Med synthvågor pumpandes i bakgrunden ger jag mig djupt in i det numera övergivna rymdskeppet. Mitt uppdrag är lätt att förstå, men svårt att utföra: Hitta koordinaterna till det mytomspunna moderskeppet. Längst in hittar jag en dator som kan ge mig koordinaterna, men AI-n har blivit korrupt efter att ha spenderat så lång tid ute i tomma rymden. Säkerhetssystemet slåss plötsligt igång, och den kommande striden kan bli min sista.


Deep Sky Derelicts: Definitive Edition är ett RPG-spel som grundar sig i kortleksbyggande med ett stänk av överlevnadselement. Spelet är utvecklat av Snowhound Games och utgivet av 1C Entertainment. Du är ledaren för en grupp legosoldater (typ) vars uppdrag är, precis som ovan, att hitta moderskeppets koordinater. Saken är den att dessa koordinater finns inte på en ynka skeppsdator, utan du måste hitta dem bit för bit på ett stort antal olika övergivna skepp (så kallade Derelicts).

Har du tur kanske folk vill prata med dig.

Du hittar dessa koordinater genom att åka till de olika skeppen, döda det mesta som kommer i din väg, se till att du inte får slut på energi och, förhoppningsvis, ta dig hem igen. På tal om energi! I princip allt du gör kostar energi, och det har du i en begränsad upplaga. Bara att gå från en plats till en annan i en Derelict kostar någon mängd av energi, och får du slut på energi är det bara att vänta in döden. Som tur är kan denna energireserv uppgraderas hemma i basen. Uppgraderingar kostar dock pengar, men de kan du skaffa relativt lätt genom att utföra uppdrag från anslagstavlan eller sälja diverse skräp du lyckats plocka upp från de övergivna rymdskeppen.

Din bas långt ute i rymden.

Det du kommer göra mest (förutom att gå omkring i övergivna rymdskepp) är att slåss. Stridssystemet i Deep Sky Derelicts är turbaserat och väldigt enkelt i grunden; på en av dina soldaters turer spelar du ett kort, det som står på kortet händer och sen är det nästa persons (eller varelses) tur. Korten du har tillgång till varierar beroende på vilket vapen/verktyg soldaten har tillgång till och vilken klass den tillhör. Klassystemet är stort och varierat och det går att göra en stor mängd gruppkombinationer, väldigt roligt speciellt med tanke på att olika klasser har tillgång till olika sorters kort att spela under strid. Att kunna bygga din kortlek på det här viset känns väldigt kul och kreativt. Du har också möjligheten att skräddarsy ytterligare då varje vapen/verktyg har två stycken modslots där två olika mods går att sätta, förutsatt att det är rätt typ av mod för just det vapnet/verktyget.

Ofta är allt väldigt snyggt.

De första timmarna känns detta system innovativt och väldigt djupt, tyvärr bryts denna illusion halvvägs in då de flesta kort rent sagt suger. Du plockar upp en stor mängd olika vapen, verktyg och mods på dina resor, och jag kan lova att du knappt kommer använda en fjärdedel av det du hittar. Det roliga och kreativa byts snabbt ut med suckar och en slö blick kring allt du plockar upp. Detta visar tyvärr också upp en annan ful sida, din Inventory. Det finns ett sorteringssystem, ja, men en del gånger då jag försökt att få fram rätt kategori av saker har jag istället möts av en tom inventory. Sen så liknar alla saker varandra lite för mycket så det är svårt att urskilja vad som är vad. Detta kan bli förödande då du ska sälja saker.

En skärm du kommer se rätt så ofta.

Då detta är kärnan i hela spelet är det ett stort minus att den blir så tråkig efter de första timmarna. Man tror verkligen att det ska finnas ett stort och balanserat djup bakom en så stor mängd kort, men vissa kort undrar man om utvecklaren ens sett mer än en gång.

Något positivt är den väldigt snygga och stämningsfulla grafiken. Allt har en mysig retrofuturism kring, speciellt med tanke på att du åker omkring i rymden i utstyrslar som liknar de första dykardräkterna. Animationsstilen påminner annars väldigt mycket om Darkest Dungeon, med andra ord väldigt simpel men effektiv. Det ger ett mycket gladare intryck än tidigare nämnda spel genom sin cartoon-framtoning.

Kartan där du navigerar runt i Derelicts

Problemen med Deep Sky Derelicts blir tydligast fram åt mitten-slutet av spelet. Dina soldater går upp i nivå allteftersom du samlar på dig XP genom uppdrag. De får poäng vid varje nivå som du köper nya förmågor för, vissa förmågor ger dig nya kort medans andra kanske ökar deras attribut. Men efter nivå fem så finns det inte jättemycket mer att upptäcka, du har sett alla kort minst en gång och lagt de som faktiskt betyder något på minnet. Den lilla kreativitet som fanns har sugits ut helt och istället är det ökända meta-tänket där. Du har sett alla fiendetyper och det enda som faktiskt ändras nu är att alla siffror är högre. Som den härskna grädden på moset blir de Derelicts du besöker i slutet blir bara större och större, vilket gör att spelet blir längre och längre, tyvärr precis när du önskade att det skulle ta slut.

Det som kommer med i Definitive Editon, till skillnad från grundspelet är två stycken DLCs; New Prospects och Station Life. Båda tillför två stycken nya klasser av legosoldater och lite nya bakgrunder när du slåss. Du får också tillgång till ett craftingsystem, nya fiendetyper och kul hjärnimplantat att sätta i dina offer… förlåt, soldater. Detta är kul och så, men utan dessa två DLCs kan jag inte rekommendera Deep Sky Derelicts alls. Detta (och mer) borde egentligen funnits i grundspelet, inte säljas som ett Definitive Edition i ett försök att få mer pengar. Det finns helt enkelt inte lagom mycket spel i grunden för att du ska ha en rolig upplevelse utan dessa två DLCs.

Deep Sky Derelicts hade väldigt stor potential, och jag vill verkligen tycka om denna kombination av RPG, kort och överlevnad. Men tyvärr är allt det bra bara degkant, och det dåliga en äcklig (och lite buggig) mittdel på den pirog som är Deep Sky Derelicts.

OBS!!!: Under den tid då jag spelade DSD så dök det upp en stor patch för c.a fyra dagar sen som fixade mycket av spelets UI. Kanske ett bra tecken att utvecklarna fortfarande jobbar på spelet, men fråga dig en extra gång om du vill köpa en såpass ofärdig produkt.


Specifikation

Denna recension baseras på PC/Steam versionen.
Spelet finns även til Xbox One, Playstation 4 och Nintendo Switch.

Deep Sky Derelicts: Definitive Edition. Lägsta pris 270 kronor enligt Steam 2020-03-31.

Recensionsex tillhandahållet av 1C Entertainment.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar