Ännu en höst har intågat i Sverige och ni vet så klart vad det betyder! En nytt Call of Duty givetvis! Vad har hänt sedan WWII i fjol och är Call of Duty något att ha i år? Det ska vi ta reda på idag!
Ingen kampanj i år?
I årets iteration är det multiplayer som står i fullt fokus. Så låt oss gå igen alla tre delar för att se vad som erbjuds. Om vi börjar med den traditionella tävlingsinriktade flerspelarläget så ser vi många bekanta återkommande delar. Create A Class är givetvis tillbaka med Pick Ten system som ger dig tio poäng att spendera på vapen, vapenaccessoarer och extraförmåner (perks). Utbudet av spellägen har breddats något med till exempel läget Heist som går ut på att samla upp en säck med pengar och föra den till extraktions plats och hindra motståndarna från att göra samma sak. Läget i uppdelat i rundor och i början av varje runda använder du pengarna som du tjänat för att köpa vapen och annan utrustning. Utöver detta ser vi återkommande lägen så som Team Deathmatch, Domination och Search and Destroy med flera.
Något världsomvändande som dock har hänt är att du regenererar inte längre din hälsa automatiskt i spelet (!). Istället har var och en varsitt health pack som förmåga med några sekunders cooldown. Detta gör spelet lite snabbare då du kan direkt hela dig själv efter en eldstrid istället för att sätta dig i ett hörn och gråta i några sekunder.
Om vi hoppar vidare till nästa stående punkt har vi Zombieläget. Vid spelsläpp skeppas Zombieläget med tre stycken kartor och två olika spellägen. De första spelläget är det klassiska zombie läget uppdelat i rundor med vågor av zombies med ökande svårighetsgrad. De andra spelläget kallas för Rush och går ut på att samla så mycket poäng det bara går och vara högst upp på topplistan.
Slutligen skall vi ta oss an årets nykomling till Call of Duty och då pratar jag givetvis om Treyachs tolkning på Battle Royale som de kallar för Blackout. Konceptet är nog bekant för de flesta vid de här laget men vi kör en kort genomgång i alla fall. 88 spelare hoppar fallskärm ner på en stor karta (som för övrigt består av gamla kartor från tidigare spel) med målet att vara den sista spelaren eller de sista laget vid liv. Utspritt på kartan ligger de vapen, fordon och annan utrustning som skall hjälpa dig att uppnå just de målet.
Grafik och ljudbild
Grafiken har väl aldrig på något sätt varit dålig i Call of Duty spelen, snarare tvärt om. Det är mer på prestandasidan som spelen snubblat tidigare. Med till exempel Infinite Warfare som hade låst och även låg uppdateringsfrekvens relativt till den hårdvara som jag använde för att driva den. Black Ops 4 sviker inte på någon av punkterna med både en hög detaljrikedom och en uppsjö av grafikinställningar för att justera spelets utseende efter tycke.
Ljudbilden däremot är lite av en besvikelse. Som en van CS:GO spelare är ljudet en extra viktigt dimension för att lokalisera fiender. Men i Black Ops 4 är denna aspekt nästintill helt frånvarande och du får allt mer förlita dig på de visuella hjälpmedlen. I övrigt så är ljudbilden klart godkänd med bra tyngd i ljudeffekterna från vapen, explosioner och annat.
Personliga tankar
Om man läst mina tidigare Call of Duty recensioner går det snabbt att utröna att jag är väldigt kritisk av spelserien generellt, och i år kommer väl inte vara något undantag. Dock så är det värt att säga att jag finner årets Call of Duty något roligare att spela. Rent historiskt har man som spelare i Treyarchs Call of Duty spel haft mer hälsa och de krävs således fler träffar för att en fiende skall dö. Detta gör att eldstrider handlar mindre om vem som ser den andra först och mer om vem som kan sätta flest skott. Det handlar helt enkelt mer om skicklighet än vem som ser den andra spelaren först.
En sak jag måste ifrågasätta dock är valet att gå ifrån automatiskt återgenererande hälsa. I tidigare spel räckte de med ta de lite lugnt när man blivit skadad för att sedan spelare vidare. Nu kan man nästintill omedelbart komma upp i full hälsa efter en eldstrid, vilket dels bidrar till ett ännu högre tempo men också låter dig backa ur en konfrontation och snabbt återfå din hälsa. Förändringen presenterades som att den skulle leda till mer lagspel men så är verkligen inte fallet. Så som systemet är implementerat nu finns det knappt någon praktiskt skillnad.
Tillskottet av Battle Royale var väl inte på något sätt oväntat, även som hypen för speltypen svalnat något den senaste tiden. Blackout är en stabil tolkning på läget som även anpassats väl till Call of Duty spelstilen. Dock måste man jag ta upp faktumet att Blackouts servrar körs i så lågt som 20 tick och efter att ha hoppat mellan de vanliga flerspelar lägena och Blackout är de tydligt att registreringen av träffar är sämre i Blackout. Nu tog de förvisso Battle Royale kungarna PUBG och Fortnite flera månader att finslipa sin netcode, så man kan alltid hoppas att utvecklarna finslipar Blackouts netcode under tidens gång.
En sista fråga som jag vill beröra är beslutet att slopa enspelarkampanjen. Å ena sidan har kampanjerna den senaste åren varit rätt kassa å andra sidan är det Treyarch som i mitt tycke gjort de bästa kampanjerna. Kampanjerna i World at War och Black Ops 1 är i min mening de bästa som serien har att erbjuda och av den anledningen tycker jag det är synd att kampanjen utelämnats.
Denna recension baseras på PC versionen.
Call of Duty: Black Ops 4. Lägsta pris 529 kronor enligt Prisjakt.nu 2018-10-15
Recensionsex tillhandahållet av Activision
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.