Hem RecensionerSpelrecensionerNintendo Boyfriend Dungeon

Boyfriend Dungeon

av Jesper Gustavsson

Det är sommar och du åker till Verona Beach för att spendera den med din kusin. Vad du inte väntar dig är att sommaren kommer bestå av att dejta svärd som kan transformeras till människor. Du befinner dig i Boyfriend Dungeon.


Du får skapa din egen karaktär. Det första du får välja är som vanligt vilket kön din karaktär ska ha. Det jag uppmärksammade här är att standardpronomen för din karaktär är they/them. Du kan självklart välja mellan she/her och he/him med men jag uppskattar verkligen att det även finns ett könsneutralt alternativ. Det visar att utvecklarna är med i tiden. Denna könsneutralitet syns även tydligt på huvudkaraktären då den är designad som en “chibidocka”. Oavsett vilka alternativ du väljer när det kommer till hår och liknande kommer din karaktär att se relativt könsneutral ut.

När du valt din karaktärs utseende är det dags att hoppa in i spelet. Du introduceras till din kusin Jesse, som tycker att du verkar alldeles för ensam när du kommer. Han lovar att arrangera en dejt åt dig. Det verkar nämligen vara skämmigt att inte ha något kärleksintresse på den här platsen. När du har din första dejt får du snabbt reda på att dejtande inte riktigt är detsamma här som i resten av världen.

Du är nämligen en så kallad wielder och din partner är ditt vapen. För att stärka er relation behöver ni besöka dunjs. En dunj kan vara vilken plats som helst som manifesteras av negativa känslor. Den första dunjen du och ditt vapen besöker är ett köpcenter som är infesterat av knapptelefonskrabbor och levande TV-apparater. Du och din partners uppdrag blir att hitta källan till denna känsla (dunjens boss) och förinta den, både för att rädda staden och er relation.

Var könsneutral!

Spelets berättelse är egen och ny, men kanske inte den djupaste eller mest intressanta du kommer finna i något spel. Det finns egentligen ingen riktig förklaring till varför saker är som de är och varför just denna plats fungerar som den gör. Fokuset ligger istället på karaktärsbygget av dina pojk- och flickvänner. Min favorit är en tjej som kan förvandla sig till en kniv vid namn Valeria. Hon sysslar med illegal graffitikonst. Ett annat exempel är en K-popartist som älskar onyttigheter, vilket verkligen inte är acceptabelt i den branschen. Detta är bara några få exempel på partners du kan få och det finns många fler att hitta och bonda (anknyta) med genom spelets gång. Jag uppskattar olikheterna mellan de olika partners du kan träffa och att du kan ingå i samkönade relationer.

Som jag nämnde tidigare känns spelet med i samhällets utveckling, vilket alltid är skönt att se. Jag gillar även estetiken och karaktärsdesignen på dina partners. Den påminner lite om estetiken på karaktärerna i fjolårets indiehit Hades på många sätt. En annan aspekt som känns med i tiden är soundtracket. Det består av popstycken som jag tycker passar bra i kontext till spelets miljöer

Varje dag i spelet börjar med att du vaknar upp i ditt rum där du kan svara på textmeddelanden på din telefon, vilket oftast innebär dejtinbjudningar från dina partners. Förutom det kan du även skapa kläder och gåvor av material du hittar när du utforskar en dunj. Vissa av de här kläderna ger dig bonusar, som bland annat att du gör dubbelskada eller har ett extraliv när du utforskar. När du är klar med detta går du ut till världskartan där du antingen kan välja att gå på dejt med någon för att öka er anknytningsnivå, vilket låser upp nya förmågor vapnet har i strid, köpa material i en affär eller att utforska en dunj.

Gameplayet är en isometrisk hack and slash där du dödar fiender i olika rum för att ta dig ner till nästa våning tills du kommer till en boss. Om du dör i ditt utforskande tar dagen slut, men som tur är låser du upp checkpoints längs vägen som gör att du inte förlorar alla framsteg. Spelmekaniken känns bra och jag finner att det finns mycket variation i spelstil beroende på vilket vapen du använder. Till exempel så har kniven Valeria en förmåga som gör att fiender blir förvirrade när du rullar förbi dem, vilket hjälper en del med att undvika attacker från den extrema mängden fiender som kan finnas i ett rum samtidigt. Dessutom ökar du din anknytningsnivå ju mer du använder vapnet och när en mätare når max för en specifik nivå kan du gå på dejt med karaktären, vilket låser upp ytterligare förmågor du kan använda dig av.

Till en början kände jag att Boyfriend Dungeon var ett relativt svårt spel. En fiendeattack kunde ta mer än halva livet på mig om jag inte var försiktig, vilket blir särskilt lurigt eftersom dodgen känns lite off.  Dock blev det bara lättare och lättare ju mer jag levlade upp och till slut blev det så lätt att det knappt blev en utmaning. Detsamma gäller för bossarna, den första är betydligt svårare med sina attacker än övriga. Visst, jag har kul när jag mosar allt i min väg men oftast känner jag att det kan bli lite väl monotont när det enda jag behöver göra är att klicka på samma knapp om och om igen.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag gillar Boyfriend Dungeon mer än vad jag trodde jag skulle göra, även om det inte riktigt når upp till en utmärkelse. Det är ett kul spel med ett intressant koncept. Tyvärr har den övergripande berättelsen inte någon direkt hook och spelet känns lite väl kort för sitt eget bästa. 


Specifikation

Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.

Spelet finns även till PC och Xbox Game Pass.

Boyfriend Dungeon. Lägsta pris ca 170 kronor enligt Steam 2021-08-16.

Recensionsex tillhandahållet av Kitfox Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar