I Astroneer tar man upp rollen som en planetutforskare i det 26:e århundradets intergalaktiska utforskande, utskickad till frontlinjerna för att upptäcka nya planeter av EXO Dynamics. Ni har hittat en planet, och det är dags att resa ner.
Av någon anledning så strandsätter man sig själv på den här nya, ”outforskade” planeten. Men frukta icke, för du får med dig ett antal verktyg som kan placeras ut runt landningsplatsen. Ett av de mest användbara verktygen är Terrain Tool som används för att suga upp olika sorters material som sedan packas ihop för att användas till olika saker, såsom drivmedel eller byggmaterial till olika saker som till exempel ett fordon, så man lättare kan ta sig runt i världen, eller plattformar för att kunna bygga saker på. Vilket kan vara bra att placera ut runt sin bas som man fick när man landade på planeten. Förutom att vara en bra plats att spara på så förser basen dig med syre och elektricitet, vilket kommer vara välbehövligt då syre är det enda man behöver för att överleva och i stort sett alla maskiner behöver elektricitet för att kunna fungera. Men för att kunna vara ifrån basen en längre sträcka eller tid så behöver man införskaffa sig Tethers, som är någon form av framtida elledningar som även transporterar syre in i dräkten. Dessutom så markerar de ut vägen du kom från, tänk dig ett riktigt långt snöre som alltid leder tillbaka till basen.
Astroneer är ett mysigt spel att bara gå runt och utforska med sin lugna musik i bakgrunden samt de olika ljuden för olika händelser; som när syret är på väg att ta slut hör man mer och mer ansträngda andetag. Den charmiga grafiken verkar simpel vid en första anblick men har mer att erbjuda ju mer man spelar då allt ser unikt ut, det finns inte två sorters material som liknar varandra vilket underlättar när man letar efter dem. Dessutom är kontrollerna enkla samt praktiskt placerade på tangentbordet, ett exempel är om man vill placera ut en Tether så trycker man på T och så placeras en ut automatiskt, förutsatt att man har en med sig.
Mina tankar efter att ha spelat Astroneer är att det verkar vara inspirerat av Minecraft samt No Man’s Sky. Det är ett sandbox survival-spel där man skapar sitt eget äventyr. Och det gäller att kunna roa sig själv, för planeten är helt tom på liv förutom lite växter, vissa är ofarliga medan andra är ute efter att döda dig; något jag upptäckte helt på egen hand. Dock så finns det spår av andra Astroneers som har varit på planeten före mig, för jag stöter ständigt på kraschade kapslar, trasiga fordon och även delar av rymdstationer ibland. Men att aldrig se ett tecken på någon annan levande varelse gör det hela rätt långdraget. För även om jag som spelare är rätt feg (ni kommer aldrig se mig sitta och spela ett skräckspel, det var knappt så jag vågade spela Diablo III i början utan vänner) så vill jag ändå att det ska finnas någonting i världen som ger mig lite utmaning så jag har något annat att skylla på när jag dör förutom mig själv.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Astroneer. Lägsta pris 279 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-02-04.
Recensionsex tillhandahållet av System Era.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.