Settlers 2 var ett av mina favoritspel som ung. Jag förstod aldrig hur det fungerade och fick slut på nästan alla resurser direkt, men jag älskade det! Att bygga städer, ta över mer land och kriga mot de andra kungarikena var det enda jag gjorde en tid. Blue Byte tar mig tillbaka till detta på ett modernt och bra sätt med Anno 1800. Jag har inte spelat mycket av något tidigare Anno spel. Jag har endast sett de spelas på stream i mängder. Detta betyder inte att jag är en nybörjare dock. Med erfarenhet från spel som Stellaris, Cities: Skylines och Banished känner jag mig redo att ta mig an Annos värld.
Om man påstår att Anno är väldigt likt de gamla Settlers spelen har man inte fel. Spelet är gjort av samma studio och tar alla de bästa sakerna från managementspel och höjer det till max. Att skapa all produktion som behövs samtidigt som man håller sin inkomst flytande är en svår utmaning. När man löser ett problem kommer ett annat fram och denna balans är vad fokusen av spelet är. Anno 1800 är ett otroligt fint spel. Grafiskt sett är spelet väldigt imponerande. Man kan zooma in för att se alla personer som bor i ens stad i stor detalj. Detta använder Blue Byte väldigt bra genom att lägga till små uppdrag där man ska hitta saker på ens ö eller ta bilder på byggnader. Detta är mycket snyggt gjort och att titta på vad personer gör i sina hem är förvånansvärt underhållande. Musiken och de olika ljudeffekterna sätter verkligen in mig i spelet. Ändringen av ljud och musik när man kollar på sina fabriker jämfört med bostadsdistrikten ger en verkligen känslan av att man är i ett industriområde fyllt med rök.
Det som förvånade mig mest i spelet var när jag insåg att det inte bara var denna karta som gällde. Att man kan skicka expeditioner till ”nya världen” för att få mer exotiska resurser fick mig att inse hur man egentligen bygger sin ekonomi i spelet. Många av problemen jag fick försöka lösa var kopplade till att lösa min ekonomi. När jag hittade denna mekanik förstod jag plötsligt hur pengar tjänas. Genom att frakta gods från ”nya världen” till ”gamla världen” för att säljas bygger man en otroligt stark ekonomi samt att detta ger spelet ett nytt djup. Att bygga upp ett system som klarar dessa resor utan problem kräver starka skepp, bra utrustning och kunskapen om hur det ska hanteras. Detta var en av mina favorit mekaniker i spelet och kommer hålla mig som trollbunden under en lång tid.
Diplomati går inte alltid vägen
Efter många timmar med Anno 1800 har jag hittat de saker jag älskar med detta spel. Att sakta men säkert bygga upp sitt samhälle, att planera sina expansioner på de många öar man kommer kontrollera. Alla saker man gör i Anno 1800 får mig att luta mig bakåt, sätta på en video på min andra skärm och lugnt organisera dessa saker. En av de saker jag älskar mest med managementspel är att det aldrig är en stressig upplevelse. Du kommer aldrig behöva vara på högspänning som i Starcraft 2 eller med extrem fokus som i Apex legends. Man kan luta sig tillbaka, lyssna på en podcast och spela samtidigt. Anno 1800 är inget undantag och att man kan spela det med flera personer är en gigantisk bonus.
Jag anser att Anno 1800 är ett mycket bra spel i serien. Blue Byte har tagit konceptet och mycket av delarna från Anno 1404 och förbättrat på dessa. Alla system och produktionskedjor fungerar som i Anno 1404 men de har förbättrats med bättre AI, interface och val av hur du vill hantera allt. De enda problemet jag hittade med spelet var baserat på erfarenhet. Jag startade om två gånger när jag spelade. Detta var dock endast på grund av att jag planerat dåligt och inte insett att flera öar skulle behövas. Detta är något jag tycker att spelet bör vara mer tydlig med så att nyare spelare lättare får en förståelse över hur spelet är tänkt att spelas.
Denna recension baseras på PC versionen.
Anno 1800. Lägsta pris 549 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-04-15.
Recensionsex tillhandahållet av Ubisoft.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.