Kaos härjar fritt i Kina och Han-dynastins sista dagar närmar sig. En namnlös krigare blir indragen i det hela. Denne krigare är du och du måste bekämpa mäktiga krigare och demoner. Vid en koncis första anblick låter det likt Nioh, vilket det också är, då skaparna av dessa spel är densamme, Team Ninja. I genren Soulslike har Team Ninja visat sig tämligen kompetenta, frågan är hur deras utvecklingsförmåga artar sig.
Nioh utspelar sig i Japan, och Wo Long Fallen Dynasty (hädanefter endast Wo Long) i Kina. Båda spelen utgår från verklig historia, men tar sig friheter där det behövs. Nu har jag aldrig varit i Asien, men såvitt jag vet finns det inga demoner. Berättelsen i Wo Long är inte nämnvärd alls. Världen är ”nivåbaserad” likt ett gammalt Super Mario-spel, i stället för som de flesta andra Souls-likes, en halvöppen värld. Till en början ger dig varje nivå en ny kompis som du får strida tillsammans med. Dessvärre är de ointressanta och lättförglömliga, men de är mycket kompetenta AI-kompanjoner vilket är en ovanlighet oavsett spel.
Souls-like var det ja, denna utarmade genre. Ett av de första spelen i genren som jag tyckte lyckades fräscha upp den rejält var just Nioh. Nu kom det ut för sex år sedan, och frågan är hur väl Team Ninja lyckats denna gång. Inte lika bra tyvärr, men det är fortfarande ett väldigt gediget spel. I stället för det klassiska attributet stamina har man här spirit som fungerar på mer eller mindre samma sätt; att undvik attacker och förmågor och tung attack kostar, när mätaren är slut är du mycket mottaglig för stor skada. Gör man snabb attack ökar mätaren. Ju högre mätaren är desto mer skada på fiendens liv och spirit gör du med förmåga eller tung attack. När du slagit bort fiendens spirit gäller samma sak som när din spirit är dränerad, det öppnas upp för en attack som åsamkar massiv skada. Fiender kan göra en attack som inte går att blockera, men parera. Lyckas man tajma in pareringen perfekt görs stor skada på fiendens spirit. Det här är grunderna och de fungerar oerhört väl. Kontrollerna svarar väl på knapptryck och det är aldrig någon annans fel än ditt eget när du dör. Inspirationen för stridernas snabbhet har skaparen själv sagt kommit till honom när han spelade Bloodborne, vilket märks då attack är bästa försvar.
Förmågorna du kan låsa upp delas in i två olika kategorier, martial arts och wizardry spells. Den förstnämnda är förmågor som rör närstrid och den sistnämnda är långdistans. Närstridsförmågorna är bundna till vapentyper, svärd har några, stora klubbar en del andra och dubbla svärd ytterligare några till. Många av förmågorna är snarlika, men de attackerar på olika sätt. Dubbla svärd och stavar tenderar att attackera snabbare och på större yta vilket gör dem bättre för när man möter flera fiender. Medan hammare slår långsamt och gör stor skada, men lämpar sig bäst när det finns en fiende. Wizardry spells är som det låter, magiska förmågor. Beroende på vad du väljer att uppgradera när du går upp i nivå ges du möjlighet att köpa nya magier. Det finns bland annat blixt-, sten- och eldattacker, förbättring av diverse förmågor (svårare att upptäcka när du smyger exempelvis) och möjligheten att stjäla hälsa från fiender genom närstridsattacker. Att det finns denna lagom stora bredd gör det lättöverskådligt men du ges ändå rikligt med anpassningsmöjligheter, vilket är tur då du får skapa din karaktär.
En sak som är värd att nämna gällande din karaktärs nivå är att när du väljer att öka nivån får du mer hälsa av alla attributen, men ett attribut ger mer hälsa. Sen heter attributen inte styrka, uthållighet, smidighet etcetera. I stället är det trä, eld, vatten, metall och jord. Vid en första anblick upplevde jag det mäkta förvirrande, men när man väl går upp i nivå står det klart och tydligt vad varje attribut påverkar samt hur mycket det påverkar. Eld ökar viss fysisk skada, medan vatten ökar magiernas potens. Var femte poäng du sätter i ett visst attribut får du möjlighet att skaffa en ny magi i det attributet. En viss magi kan kräva att du har nivå 12 i jord, men för att faktiskt kunna använda magin krävs mer än så – något som får Wo Long att sticka ut.
När du besegrar fiender ökas en annan mätare, morale. När mätaren fylls får du en ny morale-nivå. Dör du återställs mätaren, men när du hittar nya checkpoints på varje bana du spelar höjs lägstanivån. Max är nivå 25 och du kan behöva en viss morale-nivå för att kunna utföra vissa förmågor, vare sig om det är martial arts eller magierna. Det här systemet ger ännu en nerv till genren. Visserligen skulle många säga att det inte behövs mer utmaning i Souls-likes, men i just det här fallet fungerar det tack vare att det inte är jättesvårt. Självklart är Wo Long utmanande, men det är inte alls lika nedbrytande som andra spel kan vara. Morale är en frisk vind värd att jämföra med nordanvinden.
Fienderna är inte särskilt spännande. Det finns variation men inget som särskiljer dem allt för mycket. Bossarna å andra sidan erbjuder större variation. De kan till synes vara helt vanliga krigare, men sen när du slagit bort all deras hälsa, dyker det upp en stor demonisk arm som slår bossen slår hej vilt med. En annan kan vara en aggressiv gris.
Estetiskt ser spelet ganska bra ut och musiken är stämningsfull men lämnar inget egentligt intryck. Ljudeffekterna är däremot tillfredställande, inte minst när du slagit ner en fiendes spirit och det är dags för massiv skada. Den attacken låter som ett glas som krossas. En annan av mina favoritljud är slag med stav. Det låter som att slå trä mot trä i ett härligt klonk-ljud! Visuellt är det inget som är ouppnåeligt från annat håll. Det ser helt okej ut och flyter oftast på jämnt och smidigt. Ibland upplevde jag tyvärr att det inte flöt på så snyggt. Främst gäller det när man utförde en massiv attack efter att ha slagit ner en fiendes spirit. När man gör den attacken zoomar kameran väldigt snabbt in på händelsen och man ser alldeles för mycket detaljer samtidigt vilket jag upplevde som grötigt och diffust. Jag såg aldrig vad som egentligen hände. Samtidigt kunde spelet hacka till vilket inte gjorde det otydliga mindre otydligt.
Wo Long: Fallen Dynasty är ett gediget spel i genren med en mekanik som fräschar upp. Estetiken är oftast okej, men ibland sjunker den snabbt. Berättelsen slutar vara intressant redan i nivå två då man upptäcker att det är alldeles för många karaktärer som är fullkomligt glöms bort efter bara några minuter. Bossarna är varierade och det finns en rik mängd olika vapen som gör det lätt att anpassa efter tycke och smak. Tyvärr gör det inte tillräckligt för att skilja sig från Team Ninja’s tidigare spel, Nioh, för att starkt rekommenderas. När rean slår till är det dock svårt att inte rekommendera!
Denna recension baseras på Playstation 5 versionen.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Koei Tecmo.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.