Theodore Westmark är vilsen. Ja alltså, han har inte vandrat ut i skogen och glömt bort vägen hem. Han har så att säga; gått vilse i sitt sinne. Att han undersöker uråldriga obskyra saker, som inte alltför sällan går att koppla till det ockulta hjälper inte direkt heller. Som grädde på moset så lider hans fru av svåra mardrömmar och depression. Är det dessutom inte något underligt med herrgården som han och hans familj har bott i genom flera generationer med? Det är vår uppgift att iträda hans skor, avslöja husets hemligheter och hjälpa hans fru.
Vi får som sagt iklä oss rollen som Theodore Westmark, en herre som har spenderat stor tid med att studera gamla reliker. Den senaste forskningen för honom till en norsk ö som heter Vörnum. Efter det så är hans sinne inte som det en gång var. Theodore och hans familj har i flera generationer bott i en herrgård, som heter; ja, just precis, Westmark Manor. Huset är stort och verkar innehålla massor av hemligheter (vissa mindre trevliga än andra) och det är nu dags att avslöja dem alla och förhoppningsvis hjälpa vår fru med. Det gör vi genom att vandra runt i herrgården, lösa pussel, undvika fällor, plocka upp ledtrådar och vad du än gör, se till att rummen inte är nedsläckta!
Där har vi det som man primärt pysslar med i spelet, man vandrar runt i herrgården och upptäcker nya rum. Vissa rum krävs att man hittar nycklar innan man kan gå in i dem. Man plockar upp en jäkla massa objekt, som till exempel lampolja. Lampoljan används till en lykta som man plockar upp i början av spelet. Utan den så blir rummen mörka och Theodore må vara klok, men det hindrar honom inte från att vara fruktansvärt mörkrädd. Så fort det blir minsta lilla tendens till mörker, så dyker ett rött skimmer upp runt hans huvud som förklarar att hans Sanity (mentala hälsa red.anm) börjar ta skada.
Ett annat sätt att undvika att knalla runt i mörker, är att hitta tändstickor. Med dessa så kan man tända ljusstakar och lampor, (ja ni förstår, spelet utspelar sig för längesedan, så det finns ingen elektricitet, vilket betyder att även om lampan ser väldigt elektrisk ut, så krävs tändstickor för att tända dem) vilket gör att man kan knalla runt i just det rummet utan att använda lyktan.
Spelet har en Sanity-system vilket inte är främmande för de som har spelat något Lovecraftianskt spel förut ( sade jag inte det förut? Oj då, förlåt, men spelet är Lovecraftianskt… Så nu vet ni). Det innebär alltså att vi har en poängmätare uppe i vänstra hörnet som representerar hur långt det är kvar innan Theodore förloras för evigt i galenskap. Skulle man av någon anledning dö, så kan man antingen ladda senaste gången man sparade, eller använda ett sanity-poäng för att återuppliva Theodore i samma rum.
Spara spelet kan man göra vid podier (som ser ut som böcker som ligger på piedestaler) som finns utspridda inne i huset. För att faktiskt kunna spara vid dessa podier, så måste man offra en sanity-poäng. Jag är lite kluven till detta. Å ena sidan så kan jag uppskatta det, eftersom att det ger en nerv som kompletterar den mörka, krypande och gotiska stämningen i spelet väl. Medans det å andra sidan blir som en bestraffning varje gång man sparar, ett hinder som gör att man frågar om det är värt det eller inte. Man kan alltså riskera att komma långt i spelet, i värsta fall, till slutet till och med, men sedan få allt förlorat, för att man inte har tillräckligt med sanity-poäng för att spara.
Spelet jobbar stenhårt med att påverka ditt psyke dessutom. Som jag sa; om Theodore befinner sig i mörker för länge, så förlorar han sanity, likaså om han befinner sig i rum som luktar illa. Läskiga ansikten i speglar, viskande röster från objekt, saker som oprovocerat ramlar sänker även det välbefinnandet. Till och med något så trivialt som en smutsig toalett påverkar Theodores sinne negativt. Det finns såklart grejer som ökar på denna mätare, att lösa pussel, känna igen människor och händelser i sitt förflutna och innan ni frågar; ja, en ren toalett påverkar sinnet positivt.
En annan utmanande mekanik i spelet, är att man har begränsat med plats i sin inventory. På klassiskt survival horror manér så gäller det även att flytta runt på sina objekt, eftersom att vissa grejer tar upp mer än en ruta. Det går såklart att slänga saker för att göra mer plats, men kom då ihåg, att i det här spelet så kan allting du plockar upp vara viktigt och då menar jag ALLT och har man väl kastat någonting så är det inte så lätt som att bara plocka upp det från golvet igen. Nej, nej, har du kastat något så är det borta för all framtid. Det må vara lugnt med grejor som man kan använda vid crafting, men allt annat bör sparas och tro mig, jag talar av erfarenhet.
Vid ett tillfälle så törstade min inventory efter plats och jag tänkte att: De här böckerna, som jag har haft länge och inte ens kan läsa, de kan jag säkert kasta. Bara för att en liten stund senare komma till ett pussel som krävde just en av de böckerna som jag hade kastat. Det finns såklart ett sätt hushålla sin inventory på. Det finns en Rumpelstiltskin-aktig karaktär, som man kan förvara saker i, men även om hans utrymme är större än ditt, så är det fortfarande begränsat även det och eftersom att man hela tiden plockar upp MASSOR av saker och att spelet så tydligt informerar att allting är viktigt, så fyller man upp även detta utrymme väldigt fort.
Det ligger väldigt stor vikt på pussellösning i spelet. Med jämna mellanrum, så stöter man på dörrar eller rum som kräver att man gnuggar sina hjärnceller, men utvecklaren tänker inte låta dig komma fram till lösningen så lätt, utan jobbar med att ge spelaren främst väldigt kryptiska ledtrådar, om de ens finns där. Spelet påpekar att man ska vara uppmärksam på ALLT, så chansen är stor att det finns ledtrådar överallt, men det gäller att vara mycket skarpsynt för att kunna se dem. Detta är vanligtvis inget problem för mig, jag slukar vanligtvis peka-klicka spel och att lösa pussel är en mycket stor del i den genren. Nu är förvisso inte Westmark Manor ett peka-klicka spel, men ja ni förstår, pussel och jag är inte främlingar för varandra.
Det är dock en skillnad på att vara kryptisk och att vara vag. Jag måste tyvärr säga att Westmark Manor hör till det senare. Man snubblar över pussel hela tiden, likaså så snubblar man över en massa papperslappar, som bär på ledtrådar till dessa pussel. Problemet är att det blir så jäkla rörigt! Det är fruktansvärt förvirrande kring vilken eventuell ledtråd som hör till vilket pussel, eller om man överhuvudtaget har plockat upp en ledtråd i första taget.
Så en standard är att jag sitter med ett pussel, sliter mitt hår och fipplar runt med lite gissningar. När jag sedan kommer underfund med att jag inte blir klok på det, så knallar jag vidare i huset i hopp om att jag ska hitta den ledtråd, som jag tror att jag inte har plockat upp. Men då slutar det oftast med att jag snubblar över ett annat pussel, som är mer förvirrande än det förra, eller så snubblar jag över en papperslapp som verkar referera till någonting som jag inte har upptäckt än och förvirringen och frustrationen växer sig allt starkare.
Frustrationen växer även när det kommer till den basala navigeringen i spelet, eller ja i alla fall när det kommer till styrningen. Till att börja med så kan man antingen spela med handkontroll eller tangentbord, nej inte mus och tangentbord, bara tangentbord. Spelet har inte ens support för mus i menyerna. Varför har jag ingen som helst aning om, spelet hade fungerat ypperligt med ett peka klicka interface, eller en kombination av mus och tangentbord. I ärlighetens namn så skulle det vara att föredra.
Som det är nu så känns det som att Theodore är en kombibil (eller “Herrgårdsvagn” om man så vill) med världens sämsta och stelaste svängradie. En annan sak i spelet som dyker upp emellanåt är fällor. Spikar kommer rytmiskt upp genom golvet, eller så måste man ta sig över golvrutor där de plötsligt kan dyka upp eldflammor. Saker som kräver snabba rörelser helt enkelt och eftersom att styrningen är så stel och oföljsam, så slutar det ofta med att man misslyckas.
Som grädde på toppen av detta mos av frustration, så finns det mängder av buggar. Sedan spelet släppt, så har det kommit patchar, som ska ta bort några av de buggar som finns, tyvärr så kvarstår det en hel del sådana. Mest frustrerande är en kista på övervåningen som jag vill låsa upp och loota. Första gången så fastnade Theodore i en animation, som tur var så gick det fortfarande att förflytta honom och gick man genom en dörr så släpptes frysningen och man kunde fortsätta, förutsatt att man inte försökte öppna kistan igen. Efter en patchning, så försökte jag öppna samma kista igen, bara för att inse att prompten för att låsa upp kistan är kvar, men nycklarna försvinner som om jag har använt dem!
Jag har även råkat ut för objekt som inte går att plocka upp och andra lådor som inte går att öppna. Jag vet att Nodbrim Interactive är ett litet team, men släpper man ett spel så ska det vara så pass färdigt att spelets spelbarhet inte hänger på buggar. Jag förstår att det är svårt att bli av med precis alla buggar, men när de är så påtagliga att de sätter grova käppar i det hjul som är spelupplevelsen, då är det svårt att tänka bort dem.
På det stora hela så är Westmark Manor inte ett dåligt spel. Man lyckas bygga en härlig atmosfär, där man hela tiden känner sig iakttagen och kårar kryper nedför ryggraden med jämna mellanrum. Detta lyckas de med en skickligt gjord ljudbild, som består av knackningar, viskningar och vindsus. Det mystiska soundtracket hjälper till en hel del också. Nodbrim Interactive ska dessutom ha cred för att de håller sig undan billiga knep såsom jumpscares till exempel. Grafiken och miljöerna går inte av för hackor de heller. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad den grafiska stilen påminner mig om, men jag får lite Tim Burton och Henry Sellick. Tänk Corpse Bride (2005) och Nightmare Befor Christmas (1993), fast animerat och inte stop-motion, ja ja, snyggt är det i alla fall. Det jobbas mycket med mörker i det visuella, vilket även bidrar till den redan suggestiva stämningen i spelet.
Så är man ett fan av Survival Horror genren och är lite extra förtjust i pussel, så kan man definitivt slänga ett getöga på det. Även om jag anser att man ska vänta tills majoriteten av de påtagliga buggar som fortfarande finns kvar har blivit åtgärdade. Men har man tålamod med det och dessutom kan stå ut med pusselledtrådar som är vaga snarare än kryptiska, så kör hårt! För mig är det dock så pass påtagligt att jag inte kan sätta spelet på Bra köp, men det är absolut inte ett spel att undvika och jag är mycket nyfiken på vad utvecklaren kommer att hitta på i framtiden.
Westmark Manor. Lägsta pris ca 156 kronor enligt Steam 2020-07-10.
Recensionsex tillhandahållet av Nodbrim Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.