Innehållsförteckning
Thrustmasters T300 Ferrari har allt på pappret. Robusta beståndsdelar, ett känt märke (eller två rentav) och kunnandet. Men räcker det hela vägen? Vi kör hårt med ratten i fråga för att se om den håller måttet.
Montering & Manual
Det man slås först av är hur pass gedigen och stadig ratten känns i sig självt. Dess mekaniska motor är tung och ger en bra indikation på att Thrustmaster går fullt ut. Ratten går i svart färg med gummibeklädnad över ratten, med tydligt utmarkerade knappar i rött och ljusblått. Något som jag personligen tycker kunde ha gjorts snyggare, men det är ändå tydligt och ja, tanken är inte att sitta och stirra på ratten. Utan att faktiskt använda den.
Montering av rattens fästanordning är relativt enkelt; du har en platta med vev under den som du helt enkelt snurrar och därmed skruvar fast. Här rekommenderas ett ordentligt skrivbord, så att den sitter rakt och hårt mot bordet. Något som kommer behövas då ratten med dess force feedback (och din egen kraft) lätt kan rubbas om den inte sitter riktigt bra.
Likaså gäller bottenplattan för pedalerna (gas och broms), som har getts en rejält lång sladd, men som tyvärr har svårt att ligga still. Den drar sig lätt bort när du har fötterna på den. Här kan det vara bra med en vägg att ställa den mot, som motpol, så den inte skjuts bortåt.
Allt detta är tydligt i den medföljande manualen. Särskilt det faktum att du måste skruva på ratten på motorn och dessutom måste göra det på ett visst sätt. Så bra där!
Komfort & Ergonomi
Vid användning av ratten så märks det att Thrustmaster kan sin grej. Med Force Feedback i ratten så ger den ett rejält motstånd, som är tydligt oavsett vilket underlag du befinner dig på (i spelen). Det är tillräckligt motstånd för gemene man; men för den som vill så kan detta justeras i den programvara som Thrustmaster har för ratten.
Själva ratten är som sagt i förstärkt gummiklädsel, som i sig känns hållbart. Överlag så är det tydligt i de tester vi gjort att denna ratt verkligen är gjord för att användas under lång tid. Inte nog med att den gått 1080 grader (alltså väl replikerande en riktig bilratt), men den är även utrustad med en borstlös motor. Vilket i princip innebär att hållbarheten ökar avsevärt, då den inte slits lika hårt. Lägg därtill att att ratten går i metall, så förstår man att Thrustmaster inte leker runt med denna.
Om vi istället tittar på pedalerna, så går även de i metall, även om själva bottenplattan går i hård plast. Här ser vi även detaljer som förstärker upplevelsen; dels det faktum att du kan justera pedalerna i höjd och avstånd, men bromspedalen ger ett progressivt motstånd. Så ett mer strävt motstånd infinner sig, likt den i riktiga bilar. Bra detalj som höjer upplevelsen lite mer.
Funktioner & inställningar
Användarmässigt sett, så finns det ett par olika saker som är värda att nämna. Det första är den roliga detaljen att man faktiskt kan köpa till olika avtagbara rattar, pedalställ och externa växellådor, för att variera sin upplevelse. D.v.s om du vill kan du byta mellan T500 RS GT ratten eller T3PAs pedalställ. En möjlighet som verkligen kan engagera entusiasterna av bilspel.
Denna ratt har stöd för både PC och Playstation (PS3, PS4), och är smidigt att installera på konsol. På PC stötte jag dock på patrull. Jag kopplade in ratt och pedaler i dator, och den hittades mycket riktigt, men ändå så fungerade den inte fullt ut. Sedan efter många om och men, så hittade jag till slut drivrutiner, och med de, så fungerade allt till punkt och pricka. Här kan jag tycka att Thrustmaster skulle ha skickat med en skiva med drivrutiner, så att jag kunde från start installera de, men de medföljde ej. Och i.om att ratten ändå hittades i Windows, så antog jag att det skulle funka direkt. Men nej, du måste leta upp drivrutiner, annars kommer det ej fungera.
Men när det väl hittades, så visade programvaran korrekt alla utslag som gjordes med ratten och dess 8 knappar och styrkors. Och dessutom kunde du göra inställningar som passade precis dig, om du t.ex. ville få mer direkta utslag, eller motsatsen. Allt som allt väldigt kompetenta drivrutiner till syvende och sist.
Upplevelse & Spelstöd
Som tidigare nämnt så är det en gedigen ratt, som med åtta knappar och styrkors, räcker åt de flesta. Det kändes härligt vibrerande när du spelade bilspel som ratten stöddes fullt ut för. Men tyvärr så finns det inte många spel på PC som den har direkt stöd för (inte konsol heller). Så avsaknaden av spelstöd är en faktor man bör beakta om man funderar på att köpa denna ratt.
Missförstå mig inte, för även om pedalerna lätt drar iväg, så är helheten ändå riktigt bra. Bra grepp i ratten, bra känsla överlag och ett helt okej utseende som dessvärre dras med ett torftigt spelstöd.
Det hjälper inte att Thrustmasters hemsida är lite för sparsmakad och framförallt innehållslös. Man tycker att drivrutiner och spelstöd ska finnas tydligt på rattens informationssida. Men nej, du behöver ta dig till en annan del, där du får leta upp ratten på nytt och hitta drivrutiner och se spelstöd. Detta kunde ha gjorts bättre.
Men men, när väl ratten kommer igång så är den en fröjd att spela med, om du lyckas hitta ett spel som det stödjer. Jag har inte lyckats hitta något officiellt från Thrustmaster ang. vilka PC spel som stöds, men PS3 och PS4 spel kan synas under Thrustmasters support sida.
Några är: Dirt 3, Dirt Showdown, Assetto Corsa, Dirt Rally, Driveclub, The Crew, Project Cars, Gran Turismo Sport och F1 2016. Se mer på denna sida under ”inställningar för spel”.
Avtagbar 7:10 skalad replica av Ferrari 458 Challenge ratt, med officiellt playstations stöd ( “PS” knapp, “Share” knapp och “Options” knapp.), 28 cm I diameter med borstad metal finish. Förstärkt gummi över ratten / 1.2 kg / 2 paddle växlar / 100 % I metal / 8 knappar + styrkors / Avtagbar ratt med Thrustmaster “Quick release”.
Cirkapris – 2700 och uppåt kr
Recensionsex tillhandahållet av Thrustmaster
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.