Thrustmaster är kända för många saker, men en sak står ut och det är deras flygspakar (de står ut rent bokstavligen också). Deras ”flightsticks”, som de brukar kallas, har hängt med i många år, och har satt nya standarder för spelande. Det var därför med stort intresse som vi satte tänderna (eller snarare händerna) i deras ”joystick” Hotas 4.
Montering & Manual
Installering av styrspaken var förhållandevis enkel. Bara att plugga in och du är i princip i gång på en gång. Självklart så behövde man hoppa ut på Thrustmaster’s hemsida för att ta ner drivrutiner (mer om det senare), men efter installation, så var det redo att köras.
För vårt recensionsexemplar så medföljde dessvärre ej någon manual så jag kan inte gå in på djupet på huruvida enkelt det är att följa eventuella anvisningar.
Komfort & Ergonomi
Det man tänker på är hur plastig konstruktionen känns. I såväl joysticken som den medföljande gasreglaget, så är den övergripande känslan att det känns skört och bräckligt. Jag kan förstå detta såklart; det är ändå en paketlösning med både joystick såväl som gasreglage i femhundrakronors klassen. Det måste man ändå ta med i beräkningarna.
Komfortmässigt är den helt duglig faktiskt. De ergonomiskt passande greppen på såväl joystick som gasreglage ligger bra i handen, och överlag så når du de tolv knappar som är utrustade här någorlunda enkelt. Styrhatten (den knapp som befinner sig längst upp på joysticken) fungerar mestadels som avtryckare; vilket den gör på ett acceptabelt sätt.
Oavsett hur länge du sitter så ligger joystick såväl som gasreglage ledigt i handen utan att skapa någon som helst spänning (som kan uppstå om det är o-ergonomiskt eller bara inte skönt) i dina händer; så oavsett hur länge du spelar, så är det egentligen inga problem.
Upplevelse & Spelstöd
Thrustmasters lilla joystick må vara funktionabel. Men utan spel så är den inte till någon nytta (eller nöje för den delen). Så vad finns det för några spel som officiellt sett stöds av Hotas 4. Jo, bara Elite: Dangerous vad jag kunnat hitta.
Informationen kring drivrutiner och framför allt spelstöd har varit svårt att få tag på, milt sagt. För precis som med Thrustmaster ratten jag recenserade nyligen, så måste man gå in på en annan sida för att få fram informationen. Och även då är det sparsmakat som bäst.
Men hur som haver, i Elite: Dangerous så fungerar joysticken riktigt bra; du kan ställa in den som du vill, och responsen matchar väldigt bra det du ser på skärmen. Och vem kan motstå att snirkla runt i rymden, skjutandes rymdbanditer med en riktigt joystick. Nä precis; ingen!
Men tyvärr så vill man kanske inte bara spela Elite: Dangerous dygnet runt, och det är då som svagheterna i joysticken dyker upp. Stödet är väldigt spretigt; och man får leta upp config* filer för diverse olika spel på en bunt tvivelaktiga hemsidor, vilket inte känns bra.
Självklart kan du hitta några guldkorn där ute på webben, men i regel som känns det som ett vågspel. Särskilt med tanke på att de flesta configs är gjorda av moddare, så vissa fungerar bättre än andra.
*Config filer är alltså uppsättningar av filer som ändrar om joystickens styrning till att binds till ett specifikt spel.
Gasreglage, joystick – 2 analoga styrspakar – 12 knappar – 1 styrkors – USB, POV-switch, programmerbar, PC, PC3.
Cirkapris – 500 kr
Recensionsex tillhandahållet av Thrustmaster
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
2 kommentarer
Äger en sådan själv, håller med av vad du skriver MEN spelstödet tycker jag inte är något bekymmer, använder min i tex, IL-2 Sturmovik, en ww2 flygsim, War thunder, och diverse flygspel. Har till och med använt den i Spintires för att styra kranar på en lastbil, så tror mer att lägger man en liten stund på att tweeka kontrollerna i spelen så funkar den lika bra trots att stödet fattas! 🙂
Mvh
Absolut, håller med till viss del. Spelstödet finns där, men ibland gäller det att tweaka det. Och precis som jag skriver så är det en bra startpunkt, dels pga enkelheten, men även pga dess goda prisbild. 🙂