Saknar du Dead Space-serien, ja då kommer här ett spel som är tänkt att få dina tankar på annat håll. Från skaparen av Dead Space och hans nya studio ger oss här sin version av skräckspel i rymden, undrar hur olikt det kommer vara?
The Callisto Protocol är skapat av Glen Schofields, som för övrigt också är skaparen av Dead Space, och det här är hans nya skräckspel skapat för som har saknat Dead Space-serien. Kommer du känna vibbarna av Dead Space i spelet, ja väldigt mycket så. Det var det första jag tänkte på när jag startade upp spelet att det ser och känns väldigt mycket som Dead Space, men inte så konstigt kanske då det här är en spirituell uppföljare. Det finns såklart skillnader som kommer visa upp sig under spelets gång, på både gott och ont. Låt oss hoppa in och se vad det är spelet vill berätta för skräckhistoria och hur det är att spela spelet.
Spelets historia är en intressant sådan, du får inta rollen som piloten Jacob Lee som under en leverans av varor till månen Callisto blir invaderad och efter några explosioner störtar med sitt skepp ner på månen. Här tror du att du kommer bli räddad när ditt skepp blir upptäckt och en räddningspatrull kommer till din hjälp. Men så kul får vi inte det utan Jacob blir plötsligt arresterad och satt i Black Iron-fängelset som är ett av de mest ökända och ett ställe du inte vill bli skickad till.
Direkt när du anländer i fängelset blir du undersökt och får en mätare brutalt inopererad i din nacke. Mätaren visar din hälsa och här ser du en liknelse direkt med Dead Space, ja förutom att den mätaren satt längs med ryggraden så är det inte svårt att se inspirationen. När Jacob vaknar till ligger han i en cell och det verkar som om helvetet har brutit ut i fängelset, det ligger kroppar eller delar av kroppar och det ser ut som ett uppror har hänt. Efter att ha tagit dig ur cellen börjar du och en till fånge som verkar kunna mycket om fängelset en desperat jakt mot ett skepp för att fly från vad som än pågår i fängelset. Men det kommer inte vara lätt då det verkar som en smitta eller infektion spridits som muterar andra fångar och gör dem till mördande monster som bara vill krossa dig till en liten blodplätt på marken.
Spelet, till skillnad från Dead Space, är mer inriktat på närstrid än skjutvapen, även om det finns en bra variation på vapnen som du får 3D-printa vid olika stationer i fängelset. Men det primära vapnet du har är en futuristisk batong som du kan slå in skallen på fienderna eller krossa deras blockeringar och ge dem ordentligt med stryk. I Dead Space var mantrat ”skjut av deras lemmar”, här är det bara ”mosa skiten ur dem tills de ej rör på sig mer”. Här kommer min första negativa sak med spelet, närstridssystemet är helt enkelt inget bra, det är repetitivt och fungerar inget vidare i det lång loppet. Du kan slå, blockera och försöka undvika slag mot dig. Med vänster tummspak kan Jacob flyttar sig ur vägen från attacken. Men det fungerar inte alltid att röra sig ur vägen, ibland står Jacob bara kvar som att spelet ej velat reagera på mina inputs för att flytta på honom. Trycker du ner på tummspaken ska du blockera, samma sak här. Trycker du på höger bakre trigger kommer du att utföra dina närstridsattack.
Genom att blockera, undvika attacker och slå vid rätt tillfälle är det meningen att du ska kunna slå dig igenom spelet. Men stridskontrollerna är inte de bästa, visst du kan skjuta dig igenom spelet om du har tillräckligt med ammunition och plats för det men det är ej tänkt som ett skjutarspel. En sak till som gör det värre är om det kommer mer än en fiende. Du har inte en markör för att sikta in på en specifik fiende och följa denne runt i striden och kan då undvika den andra eller tredje fienden som kommer och vill slåss. När det är flera fiender får du snällt backa bakåt och bara svinga och hoppas att du slår på den fiende som du redan attackerat och att när du försöker blockera då blockerar rätt fiende och inte blir slagen av en annan som Jacob väljer att blockera istället. Problemet är att du slåss spelet igenom, vilket inte fungerar optimalt och kommer bli ett irritationsproblem för dig som spelare. Visst du kan uppgradera dina vapen för att göra lite mer skada, olika typer av attacker, men stridssystemet är i grund och botten detsamma och det är bara inte bra genomtänkt.
Nu vet jag att det har kommit ut information från studion där de sagt att de ska kolla över stridssystemet och försöka fixa det, men vad kan de göra nu när spelet är släppt, de kan inte direkt byta ut hela systemet.
Skjutandet fungerar dock mycket bättre, sikta på fienderna och tryck av och de kommer falla, ibland tar det mer än ett skott. Sen finns de fiender som börjar mutera till starkare motståndare om du ej är snabb nog att skjuta ner och stampa på dem. Du kan skjuta av olika lemmar här också, ryker benen kommer de krypande mot dig, armarna och de får svårare att skada dig.
Precis som andra skräckspel med överlevnad kommer du att få hålla ögonen öppna på allt du kan plocka på sig, vilket är livpåfyllning, pengar, ammunition och saker du kan sälja av för att kunna 3D-printa uppgraderingar. Något som hade uppskattas väldigt mycket hade varit förmågan att skapa mer plats på Jacob för saker du vill bära på dig, du har begränsat antal platser för saker du kan bära på dig, vilket kan bli en irritation när du väl hittar saker att plocka på sig, men ingen plats för det. Du måste spela igenom halva spelet innan du får en dräkt som dubblerar dina ynka sex platser till tolv platser för förvaring.
Ja just det innan jag glömmer, minns du att i Dead Space kunde du få saker om du stampade på liken av fienderna du precis dödat? Du kan göra det här också, stampa hårt på kropparna och saker hoppar magiskt fram ur dem, perfekt om du har lågt liv och ”STOMP”; hälsa poppar fram. Lite fånigt men det är precis vad du förväntar dig ska finnas i spelet om du har spelat Dead Space.
De fiender vi stöter på är inte lika skrämmande som de i Dead Space. Det finns en större variation där och hur du ska stoppa dem är bättre, här är det bara slå ner dem och stampa på dem tills de slutar röra på sig. Inte lika noga med vilken lem du siktar och skjuter bort, bara mosa på!
Något som du också kan använda till din nack- och fördel är omgivningarna för att stoppa fienderna. Du hittar en handske som gör att du kan levitera utvalda föremål, du kan nu plocka upp saker och kasta på fienderna. Men du kan också plocka upp fienderna och slänga dem mot väggarna som kan ha spikar i sig där de fastnar på eller så kan du kasta in dem i maskinerier som sliter sönder deras kroppar. Problemet är att om de kan dö däri, ja då kan du också bli skada och dödad på samma sätt som dina fiender. Eller så har du en dålig dag och kommer bli mördad på många olika brutala sätt.
Dött har jag gjort många gånger och det vore inga problem om inte laddningstiderna vore så långa, samt att sparpunkterna som den laddar in kan vara en bra bit tillbaka. Spelet sparar vid vissa tillfällen, exempelvis när du kommit till en ny plats eller gjort en specifik sak i spelet. Detta vore inte så illa om det inte vore att ibland får du starta om från ett ställe även fast du gått runt och redan letat upp och plockat på sig saker. Du kan även spara manuellt, men samma problem där, du sparar där du tycker är ett bra ställe, spelet laddar sen från en tid där den automatiska hade en sparpunkt som kan vara flera minuter eller en bra bit ifrån där du sparade i spelet. Irriterande att ha med en funktion där jag själv kan få spara manuellt, men att den laddar aldrig exakt från där jag sparade.
Men om vi ska kolla på det som har fått mig att slita håret av mig i frustration utöver spelet så är det spelmotorn. Spelet har stutterings, det hackar till när du går mellan olika områden, svänger runt i spelet, laddar in i en mellansekvens eller bara går framåt i spelet. Det här är frustrerande när min dator känns som en diabildsprojektor på ett spel som precis har släppts och är min dator så dålig att den ej klarar av det här? Svaret är såklart nej, då jag har en bra dator utan det är spelmotorn som det är något allvarligt fel på. Under tiden jag recenserat spelet har det släppts två patchar vilket inte har gjort någon märkbar skillnad på spelupplevelsen jag har haft i spelet. Det hackar till när du verkligen inte vill det, t.ex. i strider för när det slutar hacka är du död på marken och måste stirra på den där svarta laddningsskärmen igen en lång stund för att laddas in långt tillbaka. Jag har stängt av spelet väldigt många gånger just p.g.a. dessa saker och när strider mot fyra fiender samtidigt frustrera mig till vanvett. Det är längesen jag kände att jag vill bara stänga av ett spel och aldrig mer spela det igen. Men jag gör det i alla fall, startar upp och kör vidare.
Kontrollerna känns lite slöa, det känns som du går i sirap hela tiden och du kan inte springa precis när du vill. Även om det är så att du kan springa vill inte alltid Jacob göra det, vilket kan vara en fördel om du är jagad av en drös med fiender. Jag hade gärna sett att de fixar med styrningen och springa funktionen då det är frustrerande att du ibland dör p.g.a. att du inte kan röra sig snabbt nog från en fiende.
Vet du varför jag gör det, jag gör det för att det finns ett spel gömt under alla saker som irriterar mig och frustrera mig till vanvett som jag vill spela. Det visuella och ljudbilden, musiken har den rätta stämningen som jag vill ha i ett skräckspel försatt i rymden med muterande monster. Det ser rätt ut, det låter rätt och det har en stämning som är perfekt. För mig är det här ett ”Bra Köp” spel om det inte vore för motorn som hackar ihjäl sig, texturer som laddar in hela tiden och ett stridssystem som jag bara vill mörda stenhårt för att det fungerar så dåligt.
Det finns ett spel med en historia som lockar en. Jag vill följa Jacob och se vad det är som gömmer sig under ytan på månen Callisto, kan jag fly från den eller finns det en mörkare hemlighet som döljer sig om du tvingar dig igenom spelmekaniken tillräckligt långt. Det är tråkigt att se vad som finns dolt under detta trasiga spels yta, och att det som finns där är värt din tid, men att det har brister som inte skulle funnits där från start.
The Callisto Protocol borde inte ha släppts nu, det borde har blivit uppskjutet för det här är inte ett första intryck du vill få av ett spel och tro mig jag har haft min beskärda del av dåliga släpp i mina dagar (jag kollar på dig Ubisoft). Spelet skulle behövt ett par månader till av arbete på sig, men de ville väl få ut det före Dead Space-Remaken som kommer i början på nästa år och ville väl inte slåss mot den. För som det ser ut just nu är den mer lockande än vad jag får här.
The Callisto Protocol är ett sci-fi-skräckspel där du ska överleva mot muterande monster och använda dig av 3D-printande skjutvapen. Problemet som spelet har är att det har för många problem som skulle ha kunnat undvikits om de skjutit upp spelet och fixat dem innan release. Hade spelet ej haft dessa problem hade spelet utan problem fått en ”Bra Köp” utmärkelse, men som spelet fungerar just nu så kan jag bara säga att det finns ett bra spel här, men vänta med köp ett par månader tills de har hunnit släppa fler uppdateringar som kan fixa de problem spelet har.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Playstation 4/5 och Xbox One/Series X|S.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av KRAFTON.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.