Sony INZONE H9 II

Får du vad du betalar för?

av Danny Larsen
15 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

Om det är något som vi ser ofta här på Nördliv är det recensioner på spel från Sony, men inte lika ofta får vi ta del av ett tillbehör från dem. Men det blir ändring nu i och med denna recension: Sony INZONE H9 II är namnet på headsetet vi har fått till oss på redaktionen och det var jag som fick glädjen att klämma ner det över huvudet och försvinna in i dess ljudbild.


Inledning

Något som jag personligen finner väldigt intressant, och inte bara för oss på Nördliv, är att se skillnaden mellan tillbehör av olika prisklasser. Min föregående recension av Logitech G321 LIGHTSPEED var ett mer budgetvänligt gamingheadset, men denna gång går vi över till den rakt motsatta sidan och kliver in på högklassiga gamingheadset. Ingen vill lägga ut en rejäl summa pengar på ett headset som inte lever upp till förväntningarna.

Vad vi får i förpackningen och plattformsstöd

Utöver själva headsetet får vi med en USB-C till USB-A-kabel, en USB-C-dongel, en 3,5 mm-kabel, en avtagbar bommikrofon och en mjuk förvaringspåse.

Plattformsstödet som nämns på förpackningen är PC, Playstation 5 och mobil. Du kan även använda den medföljande 3,5 mm hörlurs-kabeln om du vill plugga in headsetet i en handkontroll och använda den på det sättet. Något som headsetet även kan göra är att koppla sig till två plattformar samtidigt, för mig blev det mitt Playstation 5 och mobilen. Jag uppskattar också att du kan ha igång två ljudkällor samtidigt och inte att den ena plattformen tar över och blir dominant. Speciellt då det var väldigt trevligt slå igång en podcast medan jag tog mig över längre sträckor i t.ex. Ghost of Yōtei, utan att missa någon dialog om fiender skulle dyka upp.

Playstation 5 är det dongeln som du får plugga in för att kunna lyssna i lugn och ro utan att störa grannarna mitt i natten. Medan på PC kan du använda dongeln (först måste du byta på den från PC till Konsol genom en knapp) eller slå igång blåtand via ett knapptryck på den höger kåpan baksida. Men även om det fungerar med blåtand körde jag nästan alltid via dongeln. Bara plugga in, växla mellan PC och konsol – och vips, du är igång igen.

Även om jag redan visste svaret pluggade jag in dongeln i min Xbox Series X, men såklart fungerade det ej. Ibland kan du ha tur att saker och ting fungerar även fast det ej står på förpackningen, men med Xbox är chansen nästan alltid noll procent att det kommer göra det.

Välpackad förpackning.

Som jag redan nämnt kan du ha två källor samtidigt kopplade till headsetet och ni läsare som läst mina tidigare recensioner vet att jag uppskattar det väldigt mycket. Jag uppskattar det mest då jag har på mig ett headset nästan dygnet runt och att bara kunna gå från datorn till att klicka igång min podcast utan att behöva tänka på att byta källa är smidigt. När jag kliver från lägenheten tappar headsetet bara kopplingen till datorn eller Playstation och så fort jag kommer hem igen kopplas headsetet till den igen, pausar podcasten och sedan kan jag lyssna vidare på spel eller vad jag gjorde innan jag gick.

Känsla, komfort och design

Med sina stora ovala öronkåpor och dess långa smala huvudband har Sony ett gamingheadset som är tillräckligt diskret, men samtidigt har sin egen stil som gör att det passar in nästan var som helst. Då vi tyvärr inte har testat på en massa Sony headset utöver Sony Pulse 3D har jag tyvärr inte så stor koll på hur de har designat sina gamingheadset och vad jag har sett på Sonys hemsida är detta bara en ny och förbättrad variant designmässigt från föregångaren. Men med det sagt ska headsetet stå på egna ben precis som allt annat och jag finner dem tilltalande.

Det gamingheadset som vi fick till oss kommer i ett helsvart utförande men finns i ett till utförande med vita öronkåpor, och jag måste säga att det hade nog varit lite mer tilltalande än bara svart på svart. Men det är bara en ytlig och personlig åsikt, samt att de med vita kåpor ser mer ut som färgschemat för Playstation 5. Den enda färgdetaljen är den vita INZONE-loggan på huvudbandets ovansida och vid huvudbandets fäste.

Lite mer färg på headseten skulle faktiskt inte skada däremot. Visst passar svart in var som helst, men ingen har dött av att ha lite mer livliga färger.

Något som jag alltid uppskattar är tygförsedda öronkuddar och huvudband, visst kan fejklädret blockera ut lite mer av ljudet utifrån men jag tar komfort över lite mer ljud. Men med det sagt har detta gamingheadset brusreducerande funktioner som ANC (Active Noise Cancellation) och omgivningsljudläge, och att det är tygförsedda öronkuddar har därmed inte märkts av när det kommer till att blockera bort mindre ljud än fejkläder gör.

Komfortnivån är hög, med dess lätta vikt (ca. 260 g) och sköna öronkuddar och huvudband finns det väldigt lite att klaga på här. Öronkuddarna omsluter öronen bra och det finns utrymme att öronen ej kommer i kläm. Tack vare den låga vikten ligger huvudbandet mjukt mot hjässan. Öronkåporna har inget hårt tryck mot huvudet och skapar därigenom inget obehag – jag har dock ett problem med just den biten. Genom att det sitter så lätt och löst mot huvudet oberoende på hur lite eller mycket jag har skjutit på huvudbandet finner jag att det sitter lite för löst för min egna smak. Om jag hastigt vrider eller rör fort på huvudet, börjar de att flytta runt och röra på sig. Med andra headset finns det ett lätt tryck mot huvudet som håller fast dem bättre, visst det är enormt mjukt och skönt mot huvudet, men jag känner att en kraftig nysning och de kommer flyga av mitt huvud, vilket förstås inte är optimalt.

Men om vi ska kolla på vad för funktioner och knappar vi finner på öronkåporna finns det lite här att hålla koll på. På den vänstra kåpans baksida finner vi volymreglaget och nedanför knappen för ANC/omgivningsljudläget. På ovansidan bakom huvudbandets fäst finner vi knappen för att stänga av mikrofonen, den har ett klickigt ljud när du trycker till på den och det lyser upp rött på mikrofonen när den är avstängd. Där finns också USB-C-laddningsport, 3,5 mm-uttag samt kontakt för bommikrofonen.

På den högra kåpans baksida finner vi längst ner knappen för blåtand och nedanför finns två knappar för att höja och sänka spel- eller chatt-ljud. Underst finner vi AV/PÅ knappen.

Om vi tittar lite på kvaliteten av dess konstruktion och plasten som finns på kåporna ser och känns det väldigt hållbart. Jag har även vridit och bänt huvudbandet ordentligt bara för att känna på om headsetet känns bräckligt, men du måste vrida riktigt mycket och hårdhänt för att du ska göra skada på headsetet. Tack vare huvudbandets konstruktion och kåpornas plast kommer de hålla för vardagligt bruk utan problem, det kan åka med på LAN och troligen ta en smäll eller två utan problem. Du bör dock ta vara på dina prylar, särskilt när de kommer upp i 3 000+ kronors klassen.

För hur väl konstruktionen känns och upplevs, samt hur fantastiskt mjuka och sköna öronkuddarna är när de ligger mot huvudet skulle jag säga att en premiumkänsla infinner sig. Headsetet ser snyggt ut, sitter mjukt och skönt samt att kvaliteten är inte att fnysa åt. Så återigen är skillnaden mellan budget- och premiumkänsla är ganska stor mellan mina två senaste recensioner.

Ljud, mikrofon & gränssnitt

Sett till mikrofonens ljudbild finner jag att den är väldigt duglig, du hörs tydligt och klart. Det märks att mikrofonen inte plockar upp allt för mycket av de mest högfrekventa detaljerna i din röst och fokuserar in mer mellanregistret av din röst. På andra mikrofoner tas mycket annat ljud också upp och blandas in i din röst när du pratar in i den. Här finner vi att upptagningen på bommikrofonen använder sig av AI-brusreducering. Det vill säga, den filtrerar bort allt som inte är tal, vilket jag måste säga är väldigt imponerande, särskilt under möten på Discord. Bakgrundsljud från apparater från hemmet eller omnejd filtrerade oerhört effektivt. Vänner och bekanta jag pratade med kunde inte uppfatta några andra ljud utöver min röst. Tack vare detta och ANC skulle du utan problem kunna sitta på ett LAN och höra tydligt det som händer och sägs i spelet och dem du spelar med kommer höra dig utan problem även om det är en massa oväsen runtomkring dig. Visst är mikrofonen i sig tämligen ordinär i sin inneboende kvalitet, men det är denna AI-brusreducering som verkligen vinner över mig.

Om vi då ska hoppa över till det viktigaste ljudbilden av allt, det som du hör när du har på dig gamingheadsetet. Ser vi till min musik som jag använder för att bedöma hur väl bas, diskant eller mellanregistret låter tycker jag att på det stora hela låter fint. Jag hade dock velat haft lite mer tryck i basen när jag spelar något med riktigt tung basgång. Just nu är det som att basen lägger sig runtomkring diskanterna och mellanregistret och inte lyfter upp dem med tyngd. Jag hade hoppats att för priset vi betalar att detta skulle vara riktigt bra ljudbild där alla element ligger rätt för att ge bästa musikupplevelsen. Men om vi skippar basen för nu och ser till diskanter och mellanregistret finner jag att dem båda är det bästa och i harmoni med varandra. Men musik är inte det enda som vi ska lyssna på då detta är ett gamingheadset och hur väl fungerar det i spel då?

Liten dongel med en switch på för PC eller konsol.

I spel som Ghost of Yōtei märks direkt hur väl headsetets 7.1-surroundljud placerar ljud i rummet. Jag kunde tydligt höra var fiender rörde sig – deras fotsteg, röster och skottljud var lätta att lokalisera, vilket gav ett övertag i striderna.

I VR-spelet Alien: Rogue Incursion blev ljudbilden ännu mer påtaglig. Vinden från trasiga fönster, metalliska klor som skrapade i taket och ett väsande precis bakom mig skapade en kusligt närvarande atmosfär. Jag stängde till och med av musiken för att fullt ut njuta av den stämningsfulla ljudbild som headsetet målade upp – och blev imponerad av hur naturligt allt lät.

Jag tycker även om att till skillnad från G321 som var väldigt låg i sin maxvolym får vi här betydligt högre volym på ljudet som vi kan insupa och verkligen stänga ute omvärlden med.

För att komma tillbaka till ANC och omgivningsljudläge måste jag säga att ANC på detta gamingheadset, med öronkuddar i tyg, är fantastiskt bra. Jag trodde att det skulle läcka igenom med en massa oljud p.g.a. tyget, men det gör det inte. Det som jag märker av är om det blåser hårt när jag är ute och det kommer igenom. Omgivningsljudläget är helt okej, det skulle kunna vara lite mer som får komma igenom, som det är just nu kommer du kunna ta in och höra men att jag har haft bättre på andra headset. Något som jag tyvärr märker av när jag har igång ANC är den tryckande känslan över öronen som jag har fått på många andra headset, vilket inte är kul att få då det är obekvämt och helt enkelt irriterande. Att ha igång ANC under väldigt långa stunder är något som jag ej gjorde, men väl hemma i lugn och ro fanns det ingen anledning att ha igång ANC. Men även med det trycket finner jag att ANC är ett av de bättre som jag har testat på och stänger ute majoriteten av omvärlden.

Programvara & batteritid

Programvara INZONE Hub för headsetet till datorn ger oss de funktionerna som vi behöver. Här finns ett urval av förinställda EQ-profiler, men att du kan göra dina egna om du vill göra en EQ-profil som passar just dig. Det finns även funktionen att skanna av dina öron för att göra en ljudprofil baserat på dem. Jag har testat öronskanningsfunktionen både här och i tidigare headset och på tidigare modeller har det aldrig riktigt kommit till sin rätta. Här kan du ställa in volymen för det du lyssnar på, samt att du kan ändra balansen på spel/chatt-volymen och vad som ska ha prioritet. Slå av eller på ANC eller växlas till omgivningsljudläge, samt hur mycket som ska blockeras/släpps in. Här kan du även justera mikrofonens volym och aktivera sidton, så att du hör dig själv.

INZONE Hub.

På mobilen heter appen Sound Connect och du får tillgång till EQ-profiler eller göra egna. Du kan välja ANC eller omgivningsljudläge. Samt se batteritid kvar innan du behöver ladda igen. Det är även här som du skannar in dina öron för att göra ny ljudprofil. Det är en enkel app men inte så mycket som finns här, men det som finns räcker gott och väl för mobil.

På tal om batteritid, har du dåligt med batteri räcker det med fem minuters laddning för att du ska få en timmes batteritid tillbaka. Den fulla styrkan på headsetet är 30 timmar batteritid, vilket kommer räcka gott och väl för ett par längre spelsessioner eller lyssna på en massa musik eller podcast. Såklart kommer tiden att variera beroende på hur hög/låg volym du spelar på samt om du utgår via dongel eller blåtand. Jag fann att tiden räckte länge och väl till med bara fem minuters snabbladdning, vilket gav en timme till användning, vilket ändå får ses som ett imponerande resultat.

Mina sista tankar…

Nu kommer vi till en bit som troligtvis kommer skrämma bort en stor del av potentiella köpare och det är priset, i skrivandets stund ligger Sony INZONE H9 II som billigast på 3 490 kronor. Det här är inte det dyraste gamingheadsetet jag testat, men det ligger i den övre prisklassen. Ser vi till skillnad mot det tidigare nämnda budgetvänliga G321 som låg på ca. 750 kronor är INZONE H9 II 4,5 gånger dyrare. Är det 4,5 gånger bättre, jag skulle säga att det är bra mycket bättre och har fler funktioner som lyfter det högt över G321.

Om vi bortser från den något orättvisa jämförelsen mellan budget- och premiumklass, så får du här vad du betalar för – och lite till. Ljudbilden är riktigt bra, även om basen inte föll mig helt i smaken. Tack vare EQ-justeringarna kan du enkelt forma ljudet efter egen preferens, och grunden är stabil nog för att bygga vidare på.

Mikrofonen fokuserar tydligt på din röst och AI-brusreduceringen gör ett fint jobb med att filtrera bort störande ljud under spelsessioner. Komforten är dessutom imponerande, och den låga vikten gör att headsetet sitter behagligt även vid längre pass.

Headsetet riktar sig främst till gamers – särskilt dig som vill ha ett tydligt och följsamt ljud som hjälper dig höra var fienderna rör sig runt omkring. I samma prisklass finns flera alternativ, alla med sina styrkor. Vissa erbjuder stark 3D-positionering och effektiv AI-brusreducering på mikrofonen, vilket gynnar spelare som vill ha tydlig kommunikation. Andra kan ha bättre röstljud, men plockar då också upp mer av omgivningen. Att skapa ett headset som gör alla nöjda är en balansgång, och det här är inget undantag. Det finns detaljer som vissa spelare kanske saknar eller tycker andra märken gör bättre – men sett till priset står det här headsetet sig riktigt starkt i konkurrensen.

Det här är knappast ett headset för alla – priset kommer säkert att avskräcka en del. Men för dig som värdesätter komfort, ett välbalanserat ljud och smarta funktioner som faktiskt gör skillnad i vardagen, är Sony INZONE H9 II ett starkt val. Ger du det en chans tror jag att du snabbt märker varför det hör hemma i den övre klassen av gamingheadset.


Specifikation
Kategori Specifikation
Färg Svart / Vit
Vikt Cirka 260 g (utan mikrofon)
Hörlurstyp Slutna, dynamiska, runt-örat
Elementstorlek 30 mm
Membran Kolfiberkomposit
Impedans 44 Ω (påslaget) / 21 Ω (avstängt)
Känslighet 111 dB/mW (påslaget) / 100 dB/mW (avstängt)
Volymkontroll Ja
Virtuellt surround 360 Spatial Sound for Gaming
Mikrofon Kardioid, med AI-brusreducering och mute-knapp
Brusreducering (ANC) Ja, med omgivningsläge
Trådlöst 2.4 GHz + Bluetooth 5.3 (Classic och LE Audio)
Stödda ljudformat (BT) SBC, AAC, LC3
Batteritid Upp till 30 timmar (ANC av)
Snabbladdning 5 min → ca 1 timmes speltid
Laddningstid Ca 3,5 timmar
Kabel Löstagbar 2 m (USB-C och 3,5 mm L-formad kontakt)
Medföljer USB-C-kabel, USB-C-transceiver, hörlurskabel, fodral, referensguide, garantikort

Recensionsex tillhandahållet av Sony
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll. 

Sony INZONE H9 II. Lägsta pris 3 490 kronor enligt Prisjakt.nu 2025-11-07.

 

i samarbete med PriceRunner

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar