Din morfars bortgång eller en total minnesförlust, detta brukar vara anledningarna till att vi blir med gård i många farm-simulatorer. I det här fallet gäller det senare och det är dessutom upp till dig att rädda världen.
Du vaknar ute i skogen av att en ung flicka skriker, och bestämmer dig för att det är upp till dig att rädda henne. Monstren som attackerar är dock lätta att besegra och ni beger er tillbaka till byn som flickan kommer från. Du är däremot illa däran och får stödja dig på flickans axel hela vägen, för att sedan kollapsa.
När du vaknar upp i en säng i byns SILO, tänk högkvarter, visar det sig att du har total minnesförlust. Utöver detta verkar det inte vara något fel på dig och byborna sätter dig genast i arbete. Varför du enbart minns ditt namn och inget annat uppdagar sig så sakteliga när berättelsen utvecklar sig.
Du blir av en lite oklar anledning utnämnd till att bli rekryt för SEED, en organisation som hjälper byns invånare och har en koppling till landets huvudstad. Som den nyaste rekryten blir ditt första uppdrag att introducera dig för alla byborna. Byborna är en relativt stor mängd karaktärer som utökas allt eftersom huvudberättelsen går vidare och alla har sina mer eller mindre typiska karaktärsdrag. Tyvärr känner jag att de faller rätt platt då de har få repliker och allt som oftast är de otrevliga mot dig eller varandra, även om det så klart finns genuint översnälla karaktärer också.
Du blir även introducerad till att odla på det lilla fält som finns intill högkvarteret där du fått ett rum med en garderob, en säng och en kalender. Odlandet sker som i de flesta farm-sims med en obligatorisk uppstädning, plöjande av marken och daglig vattning av varje planta. Mängden olika växter du kan odla ökar genom att du utför uppdrag från byborna eller hittar fröer på dina upptäcktsfärder. Tyvärr är det upp till dig att betala med poäng för att de olika säsongsevenemangen ska ske, något som i andra spel är en naturlig del av att inkludera dig i byns gemenskap. Detta störde mig mycket då jag mycket hellre la mina insamlade uppdragspoäng på crafting-licenser och större inventory.
Som SEED-rekryt gäller det att förutom att hjälpa invånarna med uppdrag att besegra monster. Utanför byn finns det nämligen skiftande miljöer med olika sorters monster. Du stöter på allt ifrån gulliga kor till getingar, orcher och slimes. För att gå upp i rang inom SEED gäller det att fånga in specifika eftersökta monster, men de övriga monstren kan släppa resurser som du behöver för att skapa vapen och andra föremål.
De flesta områdena kan du besöka med en gång men en del dungeons låses upp när du kommer till en specifik punkt i berättelsen. I slutet på dessa stöter du på extra stora monsterbossar med enkla attack-mönster som måste besegras. Alla striderna sker i realtid och det gäller att parera och attackera vid rätt tidpunkt för att inte bli knockad. För det mesta är kontrollerna tillräckliga men ibland känns det som att om du missar en parering så är det kört och att karaktären lätt låser sig i att utföra hela attackmönstret så att du inte hinner väja. Striderna är långt ifrån toppklass men gör sitt jobb med att bryta upp det annars så lugna odlandet och socialiserandet i byn.
Allt du gör i spelet, även äta, sova och gå vart som helst, ökar din level inom någon kategori och ökar din generella nivå. Så ingen tid är bortkastad om du så vill springa i cirklar kring bageriet. Så gott som allt du gör kräver även RP, vilket du får mer av för varje gång du går upp i nivå. Mängden RP du har och mängden som krävs för olika saker gör dock att du snarare får slut på RP än på dagsljus. Detta gjorde att det för mig kändes som att dagarna blev väldigt långa och spelets fortgång tog en väldig tid.
Det finns en del pynt som du kan placera ut så gott som var du vill i byn men du måste bära det över huvudet hela vägen från butiken där du köpte prylen eller låta möblerna bli laverade en och en till ditt hus. Detta fann jag väldigt irriterande och slutade i att jag enbart köpte det absolut nödvändigaste.
Den grafiska stilen är en nu klassisk anime-inspirerad stil, men känns lite daterad och grynig även på Switchen. Tyvärr finns det även en hel del pop-ins (även inomhus!) och de relativt korta laddningstiderna gör att världen inte laddat in helt och hållet när du kan börja röra dig.
Musiken är okej med en lågmäld typisk melodi för farm-Sims – men det är en kort loop. Ganska snart stängde jag av ljudet för att slippa de pianoliknande tonerna och de få och ofta upprepade utropen från min karaktär när jag vattnade varje planta var för sig…
Kanske hade jag för stora förhoppningar på Rune Factory 5, men det känns som att det är på samma nivå som för 5-10 år sedan. Jag kanske även hade dåligt tålamod under den vecka jag lade på spelet, men det kändes som att spelets berättelse inte fångade mig. Konceptet att blanda strider och en mer händelserik berättelse med det lugna livet med odling i en by på landet är intressant, men det hade kunnat göras mer här. Jag tror absolut att Rune Factory 5 är en hit bland redan inbitna fans av serien, men för dig som inte redan är initierad finns det bättre och betydligt billigare farm-sims med samma idé.
Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
Rune Factory 5. Lägsta pris 499 kronor enligt Prisjakt.nu 2022-04-04.
Recensionsex tillhandahållet av Marvelous Inc.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner