Tillbaka är några gamla bekanta, och såklart lite nya ansikten, i uppföljaren till Remothered, Broken Porcelain. Fösta spelet gav en historia om svek, ond bråd död och mörka hemligheter i Feltons hushåll. Hur står sig spelet som prequel/sequel till det första och är det ens skrämmande, följ med så ska vi se om du kommer blir skrämd.
Redan här ska jag säga att spelet är både en uppföljare och en föregångare till första spelet, då vi kommer att hoppa i tiden ganska ordentligt. Majoriteten kommer hända i det förgångna, med inslag av saker som händer långt efter att händelserna i spelen. Var beredd på att hoppa runt i tiden i spelet.
Spelet inleds av att en äldre dam påbörjar en berättelse som utspelade sig i hennes ungdomsår och dess mörka hemligheter som hon hållet hårt i alla dessa år. Vi förflyttar oss tillbaka till 1973, till hotellet The Ashmann Inn där vi får träffa på en ung flicka vid namn Jennifer. Jennifer är samma flicka som huvudrollsinnehavaren Rosemary Reed letade efter i föregångaren Remothered: Tormented Fathers.
Här får vi följa hennes skräckinjagande resa för att lyckas ta sig ifrån hotellet och de som finns där. Om det inte vore illa nog med att de alla är personer som ser ner på henne och behandlar henne som skit, vill de av någon konstig anledning mörda henne. De kan gå från att vara sig själva, till att helt plötsligt se ut som de precis har klivit upp ur en grav. De har grå hud, blod som rinner från ögon eller näsan och så har de malfjärilar som flyger runt deras huvud.
Det här blir starten av spelets gameplay som mer eller mindre går ut på att du ska smyga runt och försöka undvika att de ser eller hittar dig, då det kan sluta med att du kommer förlora ditt liv brutalt med en sax i huvudet (hände mig några gånger under spelets gång). Du kan samla på dig objekt som du kan använda för att distrahera eller försvara dig med; som t.ex. flaskor, knivar, dockor etc etc. Dessa tillsammans med andra saker som mjöl eller ståltråd kan du förbättra så att fienderna blir förvirrade eller inte kan se dig lika bra och du kan smita iväg till säkerhet. Om du inte har något du kan försvara dig med kan man gömma sig i skåp och vänta på att de ska ge upp jakten.
Samtidigt som du måste oroa dig för att inte bli upptäckt måste du ta dig an en del pussel där man i vissa fall måste hitta ett specifikt objekt för att kunna ta dig vidare. Du har en lista på pausmenyn där du kan se vad du måste göra härnäst för att ta dig vidare. Saker du letar efter eller försvarsobjekt kan finnas utsprida i det området du är i för stunden. Dessa saker kan vara i lådor, hyllor eller liggandes på golvet. Att leta igenom en byrå kan vara frustrerande bara i sig, dels för att du måste kolla på den lådan du vill öppna och hoppas på att prompten för den lådan ska dyka upp. Ibland får man backa bakåt och röra sig långsamt framåt i hoppet på att prompten ska komma fram, eller byta kameravinkel från höger till vänster axel för att det ska fungera. Ibland råkar man stänga en låda när man försöker plocka på sig något som ligger i en, detta kan frustrera en till vanvett ibland.
Kan snabbt ta lite om kontrollerna i spelet, jag körde primärt med handkontroll då jag fann att det fungerade bättre för mig. Mus och tangentbord gick att köra, men jag kände att handkontroll för denna typ av spel kändes mer naturligt. Kontrollerna i sig är väldigt enkla att komma in i, dock är det svårt att få till en del saker (se ovan om t.ex. leta i lådor) som att styra karaktären. Man kunde ibland tro att karaktären gick omkring med en byrå i famnen då de var så sega att röra sig runt när man skulle smyga omkring och röra sig snabbt till ett skydd.
Spelet har sju kapitel som alla har mer eller mindre samma upplägg: undvik en fiende, leta saker du behöver för att ta dig vidare och undvik att dö. De bossar man stöter på kan vara väldigt frustrerande att ta sig an då spelets AI är väldigt dåligt gjorda. Ibland kunde jag nästa smyga framför dom i öppen vy utan att de såg mig och i nästa stund såg de mig genom en vägg. Detta hjälpte inte i senare bitar av spelet där man låst upp en förmåga
När vi ändå är inne på hennes specialkraft och uppgraderingar kan vi ta lite om det snabbt. Under spelets gång kan man hitta speciella malfjärilsnycklar utsprida över hotellets rum och korridorer. Dessa nycklar kan man ta till en låda och där kan man med dessa låsa upp uppgraderingar till vår karaktär. Uppgraderingar kan förbättra din förmåga att tillverka försvarsobjekt, ditt liv regenererar snabbare eller att du har bättre kondition och kan springa längre. Allt för att man lättare ska kunna ta sig igenom spelet.
Om vi nu ska gå in på vad som är spelets största problem, spelet borde inte ha släppts ännu. Vad menar jag då med det, jo spelet är fyllt av buggar som bara den. Visst, de har släppt nästan en patch dagligen sen spelet släpptes, men bara där säger det sig självt att utvecklarna borde ha väntat med ett släpp då spelet inte var redo för det. Jag har upplevt att bossar varit helt buggade och jag har inte kunnat slagit ner dem fast man skulle kunna göra det. Jag kan tillägga att detta var på den första bossen vilket inte gav mig stora förhoppningar på resten av spelet. Jag har haft fiender som letat efter mig och ibland tryckt upp mig i ett hörn där jag inte kunde ta mig ifrån, så jag fick stå där till fienden antingen dödade mig eller rör på sig. Göm dig inte bakom en dörr, då kan fienden ställa sig i dörröppningen och bara stå där. Man kan inte göra något för att man sitter fast och AI:n är pucko. En gång hade jag uppgraderat karaktären och efter animationen som sker kunde jag inte röra på henne, jag fick helt enkelt starta om spelet och hoppas på att min sparfil inte var sparad för långt tillbaka i tiden. Spelet har kraschat ett antal gånger, av ingen anledning verkar det som.
Som ni kan läsa ovan bör man inte införskaffa spelet i första taget tills de har fått ut fler patchar som kan lösa dessa problem som spelet fortfarande har. Utvecklarna har släppt patchar som de påstår ska ha löst problem, men problemen kvarstår. Ska man då skaffa spelet om man är på jakt efter ett nytt skräckspel? Nja, det här är inget skrämmande och det som ska vara skrämmande med fiender som jagar efter en är bara irriterande och frustrerande.
Grafiskt sett ser det inget vidare ut, det ser inte snyggt ut helt enkelt. Spelet ser ut som de bara byggt vidare från första spelet och det var inget att hänga i julgranen heller då modellerna inte håller måttet med vad man förväntar sig av ett nytt spel. Röstsynkningen är inget vidare och musiken blir mer irriterande än något och inget man vill fortsätta lyssna vidare på. Jag upplevde också problemet att varje gång jag startade upp spelet hade det nollställt mina ljudinställningar och jag fick musiken dånande i mitt headset.
Remothered: Broken Porcelain är ett spel som tyvärr inte borde ha släppts i det skicket som det är i just nu, speciellt med tanke på att de dagligen släpper patchar; de borde de ha väntat med att släppa det till nästa år istället. Spelet är inte skrämmande, vilket är ett stort minus. Spelet skapar mer frustration än utforskarglädje i dess historia och jakten på sanningen. När jag var klar med spelet var jag bara glad för att jag slapp spela mer, inte för att jag hade tagit mig igenom och fått en härlig upplevelse. Spelet är för dig som älskade första spelet och vill veta sanningen bakom allt, men du bör vänta in att köpa spelet då det är en buggfest. Dessutom är det, just nu, bara en frustration att köra.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Xbox One, Playstation 4 och Nintendo Switch.
Remothered: Broken Porcelain. Lägsta pris 279 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-10-26.
Recensionsex tillhandahållet av Modus Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.