När första Trackmania kom ut 2003, så blev det snabbt en favorit. Att skapa egna banor, åka snabba race och hela tiden jaga en bättre tid var riktigt roligt. Men det här var 13 år sedan. Är spelserien fortfarande underhållande?
Detta är det första Trackmania spelet som kommer till konsol på bred front (förutom en avstickare på Wii 2009), och det kunde inte passa formatet bättre. Jag har spelat både på PS4:an (demo versionen) och på PC, och måste säga att gränssnittet är enkelt och omedelbart. Du når snabbt menyn alltså, där du ges ett par val; baneditor, kampanj och multiplayer. Kort, koncist och välgjort.
Om vi tittar på kampanjen så har du 200 banor där du kan slåss mot tidigare tider och långsamt men säkert se din globala rankning öka efter varje race. Banorna i sig varierar sig över fyra olika miljöer; Canyon Grand Drift, Rollercoaster Lagoon, International Stadium och Valley Down & Dirty. De känns varierade till utseende, detta till trots att man flyger förbi med sin bil i 500 km/h.
Grafiken är fin utan krusiduller och ger spelaren dels en snygg värld, men framförallt en snabb värld. För i jakten på den perfekta tiden, så kör du genom loopar, velodromer, hinder, öppna fält och alla möjliga underlag och over-the-top konstruktioner.
Fartkänslan är där, men hur är det med styrning.
Det finns fyra distinkta biltyper; alla med sin distinkta styrning, och även om spelet är en arkadracer ut i fingerspetsarna så kan nog de flesta känna skillnaderna i bilarna.
Som spel, så får man ta det för vad det är; en supersnabb arkadracer som tar sig friheter med fysiken då och då. Du kan t.ex. styra bilen i luften, åka jäms med väggar och i milslånga loopar. Men det gör inte så mycket för spelet vet vad det vill och det gör det fullt ut.
Det finns utöver singelläget, såklart multiplayer, där du kan spela mot andras tider; med en väldigt enkel browser av utmaningar från människor runt om i världen. Jag kan tycka det skulle finnas lite mer filtreringsmöjligheter; t.ex. per land eller sparade favorit utmanare, men det gör inte så mycket då man ändå omedelbart kan hoppa in i ett nytt spel. Och då det mestadels rör sig om att köra mot andras tider, så förekommer väldigt lite lagg. Och då man kan ändra loggor och addera flaggor och nummer bland annat på bilen så kan man dessutom få sin bil lite mer skräddarsydd; dock ej allt för mycket.
Det finns för övrigt även ett kooperativt läge där två spelare kontrollerar samma bil; något som kan skapa en del dråpliga situationer.
Överlag så är spelet en gedigen uppföljare till den numera väletablerade spelserien; dess snabba bilhantering och roliga upplägg funkar bra än idag, och med uppdaterad motor, så ser det bra ut såväl som är enkelt att plocka upp.
Dock även fast du har tillgång till enormt många banor och ännu fler då du kan lätt bygga egna i den medföljande baneditorn, så kan man lätt bli mätt på upplevelsen. Men till spelets fördel så blir man snart hungrig igen.
Denna recension baseras på PC versionen och vill du har mer av detta så lyssna gärna på avsnitt 68 av Nördliv Podcast där Trackmania Turbo tas upp, vilket går att göra antingen via iTunes eller via webben.
Prisbild ca 300-350 kr. Recensionskod tillhandahållen av Ubisoft.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.