Höga höjder, falska minnen, en bilkrasch där man inte kan hitta de andra passagerarna, ja detta är några av de saker som vi kommer att få ta del av i Alfred Hitchcock – Vertigo. Kan spelet dra in mig och få mig att ifrågasätta vad som händer? Spänn fast dig och titta inte ner för nu djupt in i minnets hemliga värld.
Spelet börjar med en bilkrasch där författaren Ed Miller är inblandad. Hans bil ligger på botten av en ravin och i tron på att hans tjej och dotter dött i kraschen försöker han ta livet av sig genom att hoppa från bron som går över ravinen. Vad som uppdagas senare är att bilen på botten var tom och det finns inga bevis på att det var någon annan i bilen. Är Ed tokig och har fantiserat ihop en familj eller är det något mer som döljer sig i detaljerna av hans historia?
För att reda ut vad det är som har hänt och hjälpa Ed som har utvecklat en extrem svår höjdrädsla efter kraschen, och får yrsel av att bara kliva ur sängen, kallar man in psykologen Dr. Lomas. Problemet är att Ed inte har någon tilltro till psykologi och är fientligt inställd från första stund då Dr. Lomas kliver in i hans rum. Men han tänker roa henne och ger henne en timme på sig att försöka reda ut vad det är som pågår. Och här börjar spelet.
Berättelsen är som du märker (om du sett filmen) inte direkt tagen från filmen med samma namn, Vertigo. Istället är den helt ny men bibehåller teman från filmen. författaren Ed Miller, psykologen Dr. Lomas och den lokala Sheriffen Reyes.
Som Dr. Lomas börjar vi med att ställa frågor till Ed om hans barndom, hans föräldrar och såklart om hans flickvän och dotter. Efter dessa frågor hypnotiserad hon Ed för att gå tillbaka till hans barndom och se vad han minns. Men ibland är vad man minns inte det som egentligen har hänt, vilket vi snart får lära oss.
Utöver Ed och Dr. Lomas, får vi även följa den lokala Sheriffen Reyes. Han har åkt ut till en gård för att prata med dem som bor där, men när han kommer fram ser gården övergiven ut och han får undersöka ladugården och gå in i huset för att se om han kan hitta ledtrådar om vad som pågår. Han kommer göra en upptäck som kommer färga hans inställning till Ed mer än han redan hade. Värt att nämna är att det redan finns historik mellan honom och Ed och upptäckten kommer inte ställa honom mer på Eds sida.
Mer av spelets berättelse vill jag inte gå närmare på, då spelet ska man spela för dess historia. Saker uppenbaras och frågor ställs om vad som verkligen hänt i Eds liv.
Spel upplägget är att man har dialog mellan Ed och Doktorn, sen får man gå tillbaka och uppleva Eds minnen. Här får vi spela som en ung Ed och gå omkring i hans barndomshem och titta på saker. Det är bara vissa objekt som man kan interagera med, dessa säger Ed något om eller ger en kort beskrivning på dem. Alla saker som vi kan kolla eller röra vid har ingen större betydelse för berättelsen, allt ger bara en bättre bild av Eds barndom och vem han är.
Efter att man fått gå omkring kommer vi att gå in i ett läge där man får kolla närmare på en bit av den berättelsen vi precis fick berättad för oss. Här kommer man istället gå omkring som den vuxna Ed. Med andra ord vi går bara runt och kollar på saker och sen får vi göra det igen fast på en speciell händelse. Spelet påminner mycket om Telltale’s spel, och det blir tyvärr enformigt i längden.
Mellan dessa sessioner som Dr. Lomas har med Ed spelar vi som Sheriffen Reyes som kommer undersöka bondgården, senare kommer han att träffa på Dr. Lomas och vill få information mena att man kommer att hjälpas åt för att få fram sanningen och han kommer åka till andra ställen för att få information. Reyes sektioner kommer mer vara att man åker någonstans och försöka få den informationen man vill ha, genom att lösa problem eller prata med folk.
Spelet har en ganska egen stil där man har använt en stil där man inte går superrealistiska utseenden på karaktärerna. Men att man inte går och gör dem i en cartoony stil på karaktärerna. Spelet ser riktigt snyggt ut och dess stil gör att den sticker ut lite från t.ex. Walking Dead som har mer att de ska se ut som det är taget från en serietidning med tjocka svarta linjer runt karaktärer. Omgivningarna som man får gå runt i är snyggt detaljerade och jag vill nästan besöka dem för att jag tycker att de ser så fridfullt ut och behagligt, vilket är ironiskt med vad som döljer sig under ytan på vad som hänt där. Grafiskt skulle jag säga att jag tycker väldigt mycket om stilen och hur man har använt den på världen vi får presenterad för oss.
Musikaliskt försöker man att efterskapa hur musiken var i Hitchcocks filmer och jag tycker att man har lyckats väldigt väl. Den är somber och stämningsfull när den vill, men kan samtidigt ligga där som en tyngd när man vill ändra stämningen i en scen. Jag tycker om när man gör musik som kan vara i bakgrunden, men att man inte tänker på den för att den blir som en del av scen som vi ser på skärmen, väldigt bra atmosfärisk musik. Röstskådespelandet var helt okej, det jag mest hade problem med var att synkningen mellan animation och röst inte var den bästa ibland: Kunde ibland bli en märkbar dissonans när man hör rösten och läppar som inte stämmer till vad som sägs.
Ska man spela spelet bör man använda en handkontroll, det var nästan det första som man fick veta när man startade upp. Visst det går att köra med mus och tangentbord, men en del rörelser man gör i spelet är lättare när man använder thumbsticks på handkontrollen. Det är inget komplicerat styrschema, klicka på knapparna för de olika dialogvalen och ibland använda thumbsticks för att lyfta, flytta eller röra på saker. Enkelt som bara den.
Något som jag också märkte av var att spelet ibland hade några mini stutterings, alltså att det kunde snabbt hacka till i en scen eller när man rör sig runt i spelet.
Om du nu som Hitchcock filmfantast undrar om det finns referenser till hans andra filmer i spelet, kan jag säga att jag märkte bara av två referenser (och Alfred Hitchcock själv) i min spelomgång. Men med det sagt kan det finnas flera som jag missade då jag var inne i spelets historia och inte fokuserade på annat än det som hände framför näsan.
Alfred Hitchcock – Vertigo är inte en spelversion av filmen, utan inspirerad och en hommage till Hitchcocks stil på hans filmer. Spelet ger oss en historia där allt kan vändas upp och ner, där allt inte är vad det till synes verkar vara. Finns det en flickvän och dotter eller är Ed helt enkelt bara galen. Spelet har mycket att bjuda på och ger dig som spelare mellan åtta till tio timmar speltid. Dock tyckte jag att det spelmässigt blev lite repetitivt på hur dess upplägg var med psykologi sessionerna med Dr. Lomas (speciellt då jag körde igenom den på två omgångar). Men det var inte spelmekaniken som jag spelade spelet för, utan för dess historia som driver en vidare då man vill veta vad är det som egentligen har hänt.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet kommer till Playstation 4 | 5, Xbox One | Series S | X och Nintendo Switch under 2022.
Alfred Hitchcock – Vertigo. Lägsta pris 308 kronor enligt Steam 2022-01-17.
Recensionsex tillhandahållet av Microids.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.