Ibland dyker saker upp som man helt enkelt inte förväntade sig.
Running With Scissors gjorde sig ett namn i mitten på 90-talet med sin isometriska shooter Postal (1997) efter att ha spenderat sin tid innan dess med att utveckla barnspel. Kontroversen lät inte vänta på sig och snart skreks det ännu en gång om spel som förvred sinnena på nationers barn. Vid en första anblick kan man förstå att folk reagerade, den halvtaskiga satiren var inte övertydlig från första början, inte förrän man faktiskt hade satt sig ner med RWS första ”stora” succé kunde man kanske förstå vad det var de var ute efter.
Men ingen visste att detta endast var början...
2003 släpps nämligen Postal 2 och blir snart bannat i vissa länder världen över, inklusive Sverige (oroa er inte, jag äger redan fyra utgåvor varav två jag kom över under dess tid som bannat). Postal 2 är ofta det spel folk tänker på när de hör titeln Postal. Istället för att bevittna världen ur ett fågelperspektiv axlade vi rollen som ”The Postal Dude” (vars röst framförs fantastiskt av Rick Hunter) från just dennes axlar. Vi fick utforska staden Paradise ur ett FPS-perspektiv med dagliga ”Att göra”-listor med ärenden som ”Köp mjölk”, ”Betala parkeringsböter” och ”Få bok signerad av Gary Coleman”, och mycket mycket mer. Allt detta kunde utföras utan att ta till dödligt våld en enda gång. Jo faktiskt! Jag har gjort det flera gånger för det är där utmaningen ligger för mig numera efter alla de skamlösa timmar jag spenderat med att (ursäkta ordvalen) pissa i folks munnar innan jag hällde bensin på dem och tände eld. Det är alltså fullt möjligt att klara av hela Postal 2 utan att ta död på en enda NPC. Men lockelsen att dra fram diverse tillhygge eller skjutvapen är sällan utom räckhåll och det kaos man kan frammana är otroligt tillfredsställande.
Ett par år senare, närmare bestämt 2008, fick vi en filmatisering av vår allas favorit-tysk, Uwe Boll som ansvarat för en hel del andra filmer baserade på älskade spelserier. Omkring den här perioden började det viskas om ett Postal 3 och utöver två mobilspel, Postal Babes och Postal Mobile (båda 2009) hade det för det mesta varit tyst från serien. Visst hade vi fått tillägget Apocalypse Weekend (2005) och en, erkänd av RWS själva, mod med namnet Eternal Damnation (2006), men inget direkt nytt. Men snart började vi se bilder och taskiga videor av tv-skärmar där något som man kunde ana var Postal 3 visades. Spänningen för fansen väcktes till liv endast för att släckas med det som i slutändan blev Postal III (2011), en enorm besvikelse utvecklat i Ryssland (som har ett eget Postal 2-tillägg med namnet Postal 2: Corkscrew Rules! (2005), där man vaknar utan sin penis och ska ut på jakt efter den, japp ni läste rätt, och av någon anledning ett par böcker baserade på Postal-universumet). Tredje spelet erkänns inte ens längre av RWS som ett faktiskt Postal-spel i deras universum, utan refereras endast till som en mardröm i det som blev RWS ursäkt till sina fans, nämligen Postal 2: Paradise Lost (2015), byggt på samma gamla Unreal 2-motor som drev sitt original i början 2000-talet.
Sedan dess har RWS viskat om att de höll på med ett nytt spel som inte utspelade sig deras Postal-universum. Tji fick vi då vi som prenumererar på deras nyhetsbrev (döm mig inte) idag kunde öppna ett mail med namnet ”POSTAL 4: No Regrets Slides onto Steam Early Access Today”. Tro mig när jag säger att detta inte var något jag hade förväntat mig att läsa det här decenniet. Än mindre väntade jag mig att John St. John, känd för att ge Duke Nukem hans ikoniska stämma, ersatt Hunter som vår käre protagonist.
Den här gången följer vi The Postal Dude och hans trogne hund, Champ, som efter alla tidigare missöden nu är på väg mot en ny stad som ligger på gränsen till Mexiko, Edensin (fattar ni? Älskar den här seriens namn på städer). Utan någonting kvar att förlora tänker han försöka utnyttja Edensins outforskade möjligheter och till och med kanske vinna stort på stadens kasinon.
Vi lovas ännu en gång fem dagar fyllda med ärenden som kan fullföljas utan att skada en endaste levande varelse, men ingenting i det här universumet går ju någonsin felfritt, eller hur? Vi ska även få stifta bekantskap med flera nya grupperingar som garanterat kommer göra livet surt för oss; en Game of Thrones-besatt kult till exempel.
Det utlovas dessutom ett uppdaterat arsenal, med RWS klassiska sjuka lilla twist som gör deras urval av vapen så roliga att experimentera med, och en hel del annat smått och gott att leka med för att antigen få världen att knäböja för eller ta livet av dig, allt utvecklat i Unreal 4.
Låter detta som något för er så är det som sagt nu tillgängligt på Steam Early Access i pre-beta stadiet där vi får ta del av godbitar ur spelets första dag som förstås är måndag. Kanske kan det göra måndagar lite roligare för oss alla?