Om vi tänker oss Harvest Moon, Pokémon, My time at Portia och Magic The Gathering, kör det i en mixer och plockar ur valda delar så får vi Moonstone Island. Är det en brun röra eller en god glasyr till vår smarriga cupcake som är däri när vi lyfter på locket?
Det är dags för oss att lämna hemmet och bege oss för att bli en fullfjädrad alkemist. På vägen kraschar vi dessvärre med kvasten och hamnar på en ö uppe i skyn. Här börjar vårt äventyr mot… någonting…
Äventyret kommer i sig utspela sig på över 100 öar spridda över stora vidder. Spelet består av många moment som vi nu kommer gå igenom.
Spirits: Det finns 66 spirits (deras begrepp pokemon) som vi kan samlas och slåss med. Det är av några olika typer i stil med vatten, trä och el och har utefter detta olika element det är svagare emot, exempelvis så är en eldtyp oftast svag mot vatten-attacker, detta blir huvudsakligen viktigt vid boss-möten. Vi fångar spirits i strider genom att när de är svaga mata dem med något som har egenskapen ”taming”, oftast blommor eller drycker. Vi måste sedan vårda dem i vår förhoppningsvis byggda spirits-lada. Matar vi dem varje morgon så kommer vi få resurser som glas och lera vilket behövs i tillverkning av diverse saker utefter spelets gång.
Vi samlar spirits genom att strida mot andra spirits som går runt på kartan. Striderna är turordningsbaserade och hur vi slåss kommer påverkas av våra spirits.
Vi kan aldrig ha med oss mer än tre stycken kämpar och till skillnad mot t.ex. Pokémon så är alla tre med i striden hela tiden, det innebär dock också att vi oftast möter tre stycken fiender. Varje runda så har vi tre “poäng” som vi kan fördela över attacker. Vissa kostar fler poäng, vissa mindre. Attackerna som vi har att välja på är baserade på kort som varje spirit har med sig och under en runda kan det vara samma spirit som gör alla attacker (eller andra åtgärder). Det gäller alltså att vårda sin spirit och välja kort med omsorg så att vi inte hamnar med kort som inte är till någon nytta. Varje runda så slängs hela handen och nya kort dras vilket medför att det är svårt att planera sin strid. Striderna följer dock en enkel formel:
- Få ned fiendens sköld till 0, detta gör vi via en viss typ av kort.
- Attackera med passande kort, gärna matcha rätt element för den aktuella fienden.
- Njut av segerns sötma.
När en spirit går upp i nivå medföljer detta nytt kort och poäng att sätta ut på karaktären i t.ex. styrka eller försvar. Även vår karaktär går upp i nivå utefter att vi vinner strider och får poäng som kan spenderas i färdighetsträdet för spirits.
Relationer: Det finns många npc och vi kan inleda en relation med majoriteten av dessa. Vi kan gå på dejt där vi gräver ett stort hål och mycket annat, allt sker dock i text-format och inget faktiskt grävande, efter val av aktivitet blir allt svart och nästa dag påbörjas. På sikt kan vi även bli ett par med någon (kanske några, har inte testat). Det kan flörtas hej vilt med allt och alla, könsidentiteter och åldrar spelar ingen som helst roll (inga barn såklart). Det har en glimt i ögat och håller sig på en städad nivå. Vad jag har märkt så har detta egentligen ingen funktion utan huvudsakligen en rolig bisyssla.
Samlande: Ute i världen finns såklart resurser som vi behöver. Exempel på detta kan vara blommor, metaller, stenar och träd. Med våra redskap så arbetar vi för fullt. En lite tråkig sak som jag kan känna är att det är samma trä-resurs oavsett om jag hugger ned en fyrkantig ek som när jag hugger ned en fyrkantig kaktus.
Blommor kan ha flera egenskaper som kan komma till nytta av under spelets gång som ingrediens när det bryggs drycker eller som något som ger bonusar till dina Spirits under strider.
Utforskande: Det finns grottor i Zelda-stil där vi behöver bygga broar, undvika fläktar och möta småbossar Dock är dessa väldigt små och lätta. Det finns även på nästan varje ö en gruva någonstans. Ingången ligger under en stor sten så det är bara att krossa på. Både gruvorna och grottorna är bra ställen att hitta kistor i. Kistor där vi hittar ädelstenar och ritningar till våra byggen.
Vi får även utforska världen genom att slänga oss på kvasten och ta ut riktningen åt något håll som bästa kapten Kirk, håller det så håller det. Når vi inte land så störtar vi handlöst.
Tillverkning: För att komma framåt så behöver vi kunna bygga saker. Allt ifrån en ny kvast, ett tält eller en tavla att ha på väggen. Olika typer av byggande kräver olika resurser och olika verktygsbänkar. Dessa låses upp utmed spelets gång och avklarade uppdrag. Vi behöver till exempel bygga en masugn för att förädla vår järnmalm och på så sätt göra det möjligt att bygga saker som kräver järn. Med jämna mellanrum kommer det komma någon händelse som kräver att vi kan bygga något specifikt för att komma vidare. Ett exempel är tidigt i spelet då vi behöver bygga en ny kvast för att kunna flyga till nya områden. Vi kommer även på sikt att brygga drycker som har olika egenskaper under spelets gång, inga specifika utan det beror på vad du stoppar in för ingredienser. Kom ihåg att tidigt bygga en lada till era spirits så att du kan ha fler än tre stycken utefter att du fångar fler.
Fiskande: Runt om i världen så kan vi fiska, och ju bättre vi blir desto finare fiskar. Jag använde inte fiskarna till något speciellt dock finns det några uppdrag. Fiskarna har även lite buffande egenskaper för våra spirits om vi kommer ihåg att använda dem. Du får erfarenhetspoäng när du fiskar vilket leder till att du kan dra upp finare fiskar vilket kan komma att behövas i olika sammanhang, vilka dessa är får du se.
Uppdrag: Du kommer snabbt att samla på dig uppdrag och dessa kommer variera oerhört i tidsåtgång. Det är inte direkt några svåra uppdrag utan huvudsakligen en tidsfråga. Som t.ex. att fånga fisk av högsta klass. Låter enkelt men antalet färdighetspoäng som behöver intjänas och placeras ut för att kunna fånga fiskar av klassen Moonstone är många och vi får fiska upp många fiskar på vår väg dit. Det är långt från alla uppdrag som har någon belöning, men de som har kan vara allt från en resurs, pengar eller en öl på fredagar. Det finns uppdrag som är stjärn-markerade i uppdragslistan. Dessa hör till det som ska vara en huvud-storyn.
Utefter tidens gång går även du upp i nivå och får poäng att sätta upp i respektive färdighetsträd. Det vill säga, har du lagt tid på att odla blommor så kommer du att gå upp i nivå i att vara bonde, har du fångat många monster och vunnit strider så kommer det vara här färdighetspoängen hamnar. Jag gjorde misstaget att sätta ett färdighetspoäng lite obetänksamt vilket gjorde att jag hamnade i ett väldigt långdraget spel tills jag kunde placera nästa poäng på ”rätt” ställe för att komma vidare i uppdrag.
Spelet vill mycket och det har sina timmars nötande, jag tappade med jämna mellanrum fokus och att komma i mål med en del uppdrag kändes så avlägset att jag tappade motivationen att slutföra dem. Att slänga mig upp på kvasten och åka i en slumpmässig riktning för att stöta på nya öar är däremot något som ofta lockade. Dock är variationen av dessa tämligen liten utan de följde väldigt liknande koncept. Avsaknaden av variation både i uppdrag och mekanik är något som märks ganska tidigt i spelet. Alla mekaniker som odla, brygga drycker med mera är tillgängligt tämligen tidigt i spelet vilket gör att väldigt stor del av spelet känns som rent grindande. Dock så så är spelet byggt på ett sådant sätt att något annat vore in möjligt då de olika mekanikerna är så integrerade i varandra. Som att bygga en kvast för att färdas längre bort kräver samlande resurser, en ritning och byggande av olika arbetsstationer. Det hålls handen tämligen mycket genom hela spelet upplever jag det som och svårigheten påverkas ganska mycket av hur du spelar. Precis som i Pokémon går det bara att fånga spirits i olika nivåer utefter hur långt spelet fortskridit, eller i detta fall hur du satt poängen i ditt färdighetsträd. Detta kan medföra att det inte går att komma vidare på ett tag. Dock när man är i fas med spelet så upplever jag att spelet har en jämn svårighetsnivå.
Att spela med tangentbord och mus lämnade mycket övrigt att önska. Moment som att fånga fisk visade sig vara onödigt svårt jämfört med att spela med handkontroll. Dock satt de tangenterna som behövde användas logiskt på tangentbordet och var tydliga på skärmen som hjälp. Jag kan inte påstå att musen gjorde mycket nytta förutom att göra det lite enklare att placera objekt och ta ut en riktning. Karaktären rör sig tämligen kantigt på kartan. Upp, ned, höger, vänster, snett upp, snett ned, detta medför att riktningsändringen är plötsligt utan en mjuk övergång, något som dock passar med spelets stil.
Grafiken är lite typisk för genren(a) av spel, harmoniskt med en lagom nivå av detaljer. Musiken och ljuden motsvarar också detta. Det passar, inget mer, inget mindre.
Spelet har rullat på bra både i Lindows, linux (Ubuntu) och macOS och känns genomarbetat. I macOS har jag upplevt att datorn har fått jobba lite mer än i Windows på samma dator. Det enda jag råkade ut för var att efter uppdatering till macOS Sonoma så ville inte spelet starta längre. Ominstallation hjälpte inte utan det låg lite rest-filer kvar i en mapp som jag fick radera. Om det är ett faktiskt problem eller ren slump kan jag inte svara på.
Det är ett spel som är lätt att fastna i, antal speltimmar är många och bland det svåraste är att hålla ögonen på målet och inte hamna i ett läge där det bara irras runt. Och jag kommer irra runt ett bra tag till utan att kunna lägga ned kontrollen.
Denna recension baseras på pc-versionen. Spelet finns till Win, Linux, Mac och Nintendo Switch
Moonstone Island. Lägsta pris Steam 19.50 euro den 2023-10-05.
Recensionsex tillhandahållet av Raw Fury.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.