I en stad med många snillen och en lång historia kan det bli svårt att skilja på vad som är verklighet och vad som är lyrik. Ofta blandas de två till något som utgör en obekväm verklighet med svårtydd sanningshalt. Är sanningen det viktigaste av allt oavsett vad det kostar?
Call of Cthulhu Sverige är den svenska adaptionen av rollspelet Call of Cthulhu; ett rollspel där spelarna ger sig i kast med mystiken från H.P. Lovecrafts bisarra universum. Det gäller för spelarna att balansera sina undersökningar av mystiska händelser och sökanden efter underliga artefakter med påfrestningarna av sina sinande psyken. Allt i ett tidigt 1900-tal där gränsen mellan vedertagen verklighet och det där bortom tidvis är tunnare än spindelväv.
I rollspelet Call of Cthulhu tar spelarna sig an att lösa mysterier och hitta alternativa sätt att hantera fasansfulla monster som de sällan hade kunnat rå på i en strid. Oftast går äventyren ut på att lösa ett mysterium av någon sort eller hitta en artefakt med ockult ursprung. Beroende på spelledare kan det vara ett relativt stillsamt spel, men om man så vill kan det även finnas gott om dramatiska strider.
Det finns ett relativt stort bibliotek av komplementböcker utöver de två huvudböckerna Utredarens handbok och Väktarens handbok. För att spela rollspelet behöver åtminstone spelledaren ha tillgång till båda grundböckerna. Denna komplementbok utspelar sig i ett 1920-tals Lund och ger underlag till en ny typ av rollspels-personlighet, student eller universitetslärare.
Fysiskt är det en rejäl bok med ett sidenband för att snabbt hitta tillbaka i boken. En tydlig innehållsförteckning samt ett register i slutet av boken gör det lätt att hitta till exakt det segment som man söker. Pärmen är rejäl och sidorna är tåliga men något för glansiga för min smak då det kunde vara svårt att läsa texten när jag satt i ett för mörkt eller för starkt upplyst rum.
Större delen av boken presenterar Lund med omgivningar som skådeplats för en kampanj eller ett fristående äventyr. Sakta övergår historiskt korrekta beskrivningar till alltmer fiktiva personer, platser och händelser, så till den grad att det kan vara svårt att avgöra vad som är sant och inte, i riktigt Lovecraftian-stil. Ett stort fokus är så klart på platser med koppling till studentlivet men även platser med kulturell vikt. Till exempel Stadshotellet och Domkyrkan, men även Kulturen och AF-borgen som känns igen från dagens studentliv i Lund. Platsbeskrivningarna sträcker sig ut i stadens omgivning hela vägen till Köpenhamn som utgör en stad med större tillgång till mythos-litteratur.
Boken går in i detaljer på sådant som politiken under 1920-talet och hur buss- och tågtrafiken utvecklades. Efter en grund av platser och tankesätt presenterar boken olika sällskap och kulter som är typiska för Lund. Här börjar kopplingen till verkligheten blurras och jag som läsare börjar känna igen mig i H.P. Lovecrafts svängningar mellan vetenskap och ockultism. Sällskapen och kulterna presenteras med deras syfte, aktiviteter och viktiga personer på ett sådant sätt att det är lätt att inkludera dem i både färdiga och egna kampanjer och scenarier. Mycket av innehållet är platser och detaljer som tillför mest till själva rollspelandet, men spelmekaniskt innehåller boken som sagt även en ny typ av utredare men också en uppsjö av spelledar-karaktärer, besvärjelser och ett fåtal monster.
Jag tänker berätta lite övergripande om några övergripande teman som boken lyfter, som tyvärr är lite av en spoiler, men som jag känner att jag ändå måste lyfta för alla spelledare där ute. Om du är en spelare så hoppa ned ett stycke om du inte vill veta någon hemlighet som din spelledare senare kan presentera i sitt sammanhang för bäst effekt. Så till ämnena. Det finns fyra fakulteter inom Lunds universitet, men det finns även i hemlighet en femte fakultet som ser till att allt för mycket av sanningen inte kommer ut till allmänheten då detta skulle skapa kaos. Bland annat är de inblandade i Den ludensiska glömskan; en stor kollektiv minnesförlust som först uppstod kring en tidsreva vid den danska invasionen av Lund på 1600-talet. Denna glömska har efter detta även påverkat befolkningen vid andra stora ockulta och oförklarliga händelser. Dessa två övergripande teman tycker jag personligen är spännande koncept att skriva sina egna äventyr och kampanjer kring.
I slutet av boken får vi ett kampanjfrö för att bygga upp en större rollspels-kampanj med en viktig huvudkaraktär för våra utredare att tampas med. Detta kampanjfrö är enbart för spelledarens ögon och jag kan därför inte gå in på detaljer. Men här presenteras platser och relationer till en mäktig karaktär i Lund som kan utgöra mellanakter till kortare mer fokuserade äventyr eller scenarier. Personligen tycker jag att det var intressant med en övergripande berättelse men hade lite svårt att se hur det kunde vara tillräckligt intressant för att hålla samman en grupp med spelare. Jag hade önskat att det var mer på spel i en berättelse som skulle utgöra ryggraden i en längre kampanj. Detta främst när det ställdes mot de två välutvecklade äventyren som kommer med boken. Men boken ger spelledaren mycket material till att själv snickra ihop en ödesdiger ryggrad till sin egenskapade kampanj.
Det medföljer som sagt två äventyr i Lund – Den förbjudna kunskapens stad. De är båda makabra till sin natur och är välskrivna med mycket information för spelledaren men även exempel på hur de kan varieras efter önskad nivå av hemskheter och typ av spelgrupp. De kan spelas både fristående och efter varandra. Det andra äventyret presenteras även som ett äventyr för rollpersoner skapade efter andra utredaryrken än de som presenteras i den här boken. Genom det andra äventyret kan rollpersoner som inte har direkt koppling till Lund presenteras till staden och dess omgivningar genom Aletheia-sällskapet.
Boken är full av spännande illustrationer gjorda av Ola Larsson och Annah Borevius som hjälper oss att få en inblick i spelets stämning. Tyvärr förtas en hel del av helsidesbilderna av att bladen är så glansiga att det inte går att se hela bilden utan att vinkla boken från sida till sida.
Överlag ser jag Lund – Den förbjudna kunskapens stad som en bra komplementbok för den som vill ha in lokal Lunda-stämning i sitt rollspelande. Men även för de som inte är bekanta med Lund kan det vara intressant att undersöka Cthulu-myten i en studie- och forskningsmiljö. Boken ger ett digert underlag för en längre kampanj men kan kräva en del av spelledaren för att hålla handlingen intressant. Var dock medveten om att detta är en komplementbok och att du eller din spelledare måste ha tillgång till de två grundböckerna för att den ska vara spelbar.
Call of Cthulhu Sverige – LUND – Den förbjudna kunskapens stad. Lägsta pris 529 kronor enligt Prisjakt.nu 2024-11-16.
Recensionsex tillhandahållet av Eloso förlag.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.