Innehållsförteckning
Något som jag har suttit mycket med är HyperX-headsets och testat på hur de låter och fungerar för mig i spel. Nu har ett väldigt bekant headset trillat in på mitt skrivbord och jag kan säga att det har inte så många saker som skiljer det åt från föregångaren – på gott och ont.
Inledning
Det senaste headsetet jag testade var HyperX Cloud MIX 2 i våras. Men för att hitta det förra Cloud III fick jag gå två år tillbaka i mina arkiv innan jag kunde hitta de föregående två versionerna av modellserien. Frågan är nu om det som skiljer de åt gör det värt att lägga ut summan som HyperX begär. Nu flippar vi över headsetet till blåtand och kliver ut ur lägenheten för att avnjuta musik i solskenet.
Vad vi får i förpackningen och plattformsstöd
Men Danny, innan vi börjar, vad är det som följer med i förpackningen? Det första är såklart det trådlösa headsetet, en USB-C-dongel, USB-C till USB-A-adapter, en extern mikrofon och en USB-laddningskabel. Även medföljande är en bärpåse i tyg där du kan stoppa ner ditt headset i om du ska åka iväg. Om innehållet känns bekant är det bara för att det är exakt samma som med föregångaren Cloud III Wireless.
Tittar vi på plattformsstödet är det som förväntat Playstation 4/5, PC, mobil och Nintendo Switch. Något som fattas återigen är Xbox-stödet, men det är inget som HyperX kan göra något åt eller påverka p.g.a. att Xbox vägrar låta andra göra trådlösa tillbehör till deras plattform.
På vissa HP Omen-modeller (d.v.s. deras laptops) finns även ’Instant Pair’, vilket gör att dongeln inte behövs, men då krävs kompatibel hårdvara och Omen Gaming Hub-mjukvaran.
Är det enkelt att byta mellan olika plattformar? Ja det är det. Om jag flippar över till blåtand på den vänstra kåpan byter headsetet snabbt till min mobil och jag kan återgå till vår podcast medan jag kliver ut för att gå till affären. När jag väl kommer hem flippar jag tillbaka till 2.4 GHz och headsetet kopplas direkt till min dator via dongeln, dags att lyssna på tokiga gamers på Youtube.
Dongeln som följer med är tvådelad, där grunden är USB-A och den borttagbara toppen är en adapter till USB-C. Vill jag plugga in på datorn kan jag använda USB-A och USB-C, då min dator har stöd för båda två. På Playstation 5 kan du också använda båda två, även om jag alltid har en laddningskabel sittandes i USB-A-uttaget. Det är skönt att kunna ha två plattformar kopplade till sitt headset, för mig, som redan skrivit, är PC och mobilen perfekt och jag kan gå hela dagen utan att behöva ta av mig headsetet.
Känsla, komfort och design
Att säga att HyperX har en klassisk stil, där du känner igen deras headset är inte långt ifrån sanningen. Speciellt inte då detta headset är nästan exakt samma som HyperX Cloud III Wireless och HyperX Cloud III Gaming Headset som är de två tidigare iterationerna jag recenserat. Det som skiljer dom visuellt är färgschemat.
Till skillnad från de andra två, kommer detta i ett helsvart utförande, men för dig som vill bibehålla det klassiska färgschema i din samling kommer headsetet även i det röd-svarta utförandet. Det kommer även i ett rosa-vitt utförande och nästan att jag hade önskat att jag hade fått det utskickat istället. Jag fann det lite uppfriskande att ha fått till mig en liten variation i o.m. det helsvarta headsetet och att det nu inte se ut som jag bara återanvänder samma bilder från mina tidigare recensioner.
Det som sticker ut lite halvt är den gråa logotypen av HyperX på kåpornas utsida. Problemet för mig är att jag har ett svart skrivbord med en svart musmatta, lägger jag headsetet därpå kommer jag knappt se det – vilket gör att jag får leta innan jag lyser upp skrivbordet och ser headsetet (lite lätt pinsamt). Öronkuddarna och huvudbandet kommer i det konstläder som vi ser på alla headset som släpps.
Personligen skulle jag väldigt gärna ha sett att vi kunde få byta ut öronkuddarna och huvudbandet mot tygvarianter istället. Dels för att det är skönare och mjukare mot huden, samt mindre risk att det går sönder eller börjar flagna. Men med det sagt är det inget fel på den komfort vi får här, det är exakt den vi vant oss vid och förväntar oss vi ska få av Cloud-headseten.
Tack vare stoppningen i kuddarna och huvudbandet kan du sitta länge och väl utan att känna obehag eller att tryck skapas runt huvudet. Med en vikt på 340 gram är det inte mycket som tynger ner och det kommer ligga länge och väl på skalpen utan problem. Ibland är det tack vare för att jag har den externa mikrofonen som jag kommer ihåg att jag har ett headset på huvudet, även när jag lyssnar på podcast.
På den vänstra kåpans baksida finner vi AV/PÅ-knapp samt mute och medlyssnings-knappen. På framsidan finns även uttaget för den externa mikrofonen. Vi finner även på undersidan uttagen för laddningskabel.
På baksidan av den högra kåpan finner vi volymreglaget, en skjutknapp för att flippa mellan blåtand eller 2.4 GHz, samt en multifunktionsknapp – som jag har använt primärt för att starta eller stänga av vad jag tittar eller lyssnar på, men även fungerar till att svara på inkommande samtal.
På det stora hela: har du haft ett tidigare Cloud-headset vet du vad du får sett till hur det sitter, knappuppsättning och dess funktioner. Det här är bara en pågående utveckling av ett headset som från grunden är bra – men som får nya funktioner till sig sakta men säkert.
Ljud, mikrofon & gränssnitt
Något som är nytt för detta headset är att det nu finns inbyggda interna mikrofoner, för när du har kopplat till din mobil och inte vill använda den externa mikrofonen. Stort plus tycker jag att du nu kan ha samtal med vänner och bekanta ute på språng utan att ha en mikrofon som du måste släpa med dig. Är det den bästa ljudkvaliteten i de inbyggda eller den externa mikrofonen? Nej, men det är en fullt duglig ljudbild vi får på våran röst när man pratar i någon av mikrofonerna. Du kommer kunna göra dig hörd och förstådd utan problem, men förvänta dig inte en kvalitet som kommer imponera stort mot andra mikrofoner – bättre mobilkvalitet på ljudet helt enkelt. Jag skulle dock rekommendera den externa bommikrofon över de interna mikrofonerna, då den har det bättre ljudet.
Återigen har utvecklarna använt sina vinklade 53 mm-drivelementen (dess interna ”högtalare”, riktade mot dina öron) för att ge en bättre ljudupplevelse och ge mer ”umf” för pengarna. Ser vi till ljudbilden märker vi här att den är faktiskt ett steg uppåt bättre än Cloud III Wireless. Det är inte supermycket i skillnad som jag kan höra – men det finns en skillnad. Jag fann det tursamt att kunna jämföra dessa två mot varandra och höra att det finns skillnader de emellan, vilket är bra och uppskattat. Bra då vi ser att ljudbilden förbättras med tiden, och som lyssnare är det vad vi vill ha – en bättre ljudbild som kommer ljuda väl i vårt öron.
Ser vi då till ljudbilden – vad du faktiskt hör genom hörlurarnas drivelement – är det en fin, krispig och ren ljudbild som bemöter våra öronkanaler. Balansen mellan basen, mellanregistret och diskanten ligger harmoniskt och inte som på vissa headset där basen kan ta över och bli dominant. Som tur är för oss infinner sig inte det problemet här alls. Basen har ett lagom ”umf” i sig när bombastiska eller tunga toner ljuder i vårt öra. Men medan basen basunerar ut tunga toner kan du fortfarande utskilja diskanten och mellanregister på ett tillfredsställande sätt.
Musik som jag primärt brukar testlyssna på är ”Sound of Silence” av Disturbed eller ”Du Hast” av Rammstein. När det kom till dessa testlåtar visade det sig återigen att hörlurarna hade en god balans över ljudspektrumet. Valet av dessa två låtar är för att de ger mig tillfälle att höra allt från tung bas till diskanterna som tar ton – vilket är bra om du vill se hur väl du kan uttyda instrument i en samling toner som går över hela spektrumet från lågt till högt.
Under spelsessioner har jag suttit vid min Playstation 5, spelat spel och lyssnat på ljudet som jag hör, det är inget dåligt ljud som gives här men att det slår inte den upplevelsen som jag får på PC. Dels för att på konsol har jag ingen programvara där jag kan gå in och ändra min EQ (equalizer) eller slå på och ändra i dess DTS Headphone:X spatial audio. I vissa spel är det viktigt att kunna få fördelar och genom att kunna höra vart dina fiender kommer ifrån i en 3D-ljudbild kommer du vara beredd med vapnet i högsta hugg. Detta är något som jag kan göra när jag sitter vid datorn och startar upp programvara Ngenuity, men mer om den längre ned.
Precis som med Cloud III Wireless-recensionen kan jag säga att även detta headset levererar en god ljudbild som kommer serva dig väl oberoende om det är film, spel eller musik som du kommer lyssna på.
Mikrofonen gäller att vinkla rätt från huvudet och se till att den inte ligger i vägen för munnen – den kan då råka plocka upp explosiva konsonantljud vilket kanske ej uppskattas av personerna du pratar med. Jag skulle väldigt gärna se till nästa Cloud III-headset, eller vad det kommer heta, att vi ser ett betydligt större arbete på att ge headsetet en mikrofon som verkligen skiner – det är inga fel här men när vi ser att ljudbilden, inbyggda mikrofoner och batteriet får mycket kärlek av utvecklarna – då vill jag ha en mikrofon där personen jag pratar med inte kan höra att det är en headsets-mikrofon jag pratar i. HyperX ser vi sakta men säkert arbetar sig mot bättre produkter – jag hoppas att vi får se lite mer arbete på mikrofonen då det är det som ligger efter när vi ser till hur bra komforten och ljudbilden generellt är på HyperX-headset.
Programvara & batteritid
I programvaran Ngenuity kan du få en snabb överblick över volymen på mikrofonen eller hörlurarnas. Här inne kan du även slå igång DTS, eller slå igång medlyssning. Men det som jag finner mest givande med att få tillgång till Ngenuity är att man får tillgång till EQ-inställningarna och kan skapa sina egna EQ-profiler. Vad jag saknar här är att det inte finns några förinställda EQ-profiler, men du kan själv leka runt och experimentera dig fram tills du har skapat en EQ-profil som du tycker passar ditt lyssnande bäst.
I Ngenuity kan du även se över headsetets batteritid och kika på hur många timmar du har kvar innan det är dags att ladda igen. Att ladda headsetet är något som du inte kommer behöva oroa dig för, då du här får 120 timmars användning på en laddning. Dessa 120 timmars användning är om du använder headsetet på 2.4 GHz, men skulle du däremot köra via Blåtandsläget kan du komma upp till 200 timmars användande. Jag tycker att 120-200 timmar är en väldigt god tid att ha på batteriet – det slår visserligen inte HyperX Cloud Alpha Wireless med sina 300 timmar, men det är närmare för varje headset jag testar.
Det finns även en beta-version av programvaran, men det är inte mycket som skiljer dem åt utöver det visuella och några inställningar för mikrofonen och spatial audio. Hoppas vi ser en god utveckling av programvaran som gagnar oss som användare.
Jag skulle inte säga att det finns så mycket mer i betan att leka med, men det finns lite mer du kan göra på spatial audio-inställningar och mikrofonen genom att slå igång compressor eller brusreducering via AI. Det är kul att se HyperX arbeta på något nytt och som förhoppningsvis kommer vara lika användarvänligt och enkelt att använda som nuvarande versioner av programvaran.
Priset!
Om vi tittar på Cloud III S Wireless prisbild ligger den i skrivandets stund på ca. 1 510 kronor och dess föregångare Cloud III Wireless på ca. 1 140 kronor. För vad du betalar tycker jag att du får tillräckligt mycket nytt som rättfärdigar det lite högre inköpspriset mot föregångaren. Inbyggda interna mikrofoner, förbättrat ljud, blåtandsuppkoppling samt den bättre batteritid du får genom den nya sagda blåtand – bara för att nämna några.
Mina sista tankar…
Som sista tankar har jag dessa: bör du springa och köpa dessa om du har Cloud III Wireless och använder dem primärt till datorn? Nej. Men är det värt det om du tänker köpa nya hörlurar och vill kunna använda blåtandläget för att t.ex. koppla till din mobil? Ja, det tycker jag. Du får en bekant komfort och passform, förbättringar på ljudbilden, inbyggda mikrofoner, blåtandsuppkoppling som gör att headsetet tar ett steg upp från den föregående iterationer. Jag finner att detta är ett bra köp om du vill förnya lite och om du vet vad du är ute efter – om du inte är en Xbox-spelare som vill ha nytt headset för då bör du kolla efter något annat.
Kategori | Specifikation |
---|---|
Anslutningar & kommunikation | 2,4 GHz trådlöst, Bluetooth® 5.3 |
Bluetooth-codecs | SBC, MPEG-2, AAC-LC |
Bluetooth-profiler | A2DP, AVRCP, HFP, HID, HSP, m.fl. |
Räckvidd | Upp till 20 m |
USB | USB 2.0, stereouppspelning, monomikrofon |
Format | Over-ear, omslutande, stängda |
Färg | Svart |
Material | Minnesskum, konstläder, rostfritt stål, aluminium |
Vikt | Headset 340 g, dongel 4,3 g, bommikrofon 12 g |
Impedans | 64 Ω |
Batteritid | Upp till 120 h (2,4 GHz) |
Laddningstid | ca 5 h |
Garanti | 2 år |
Distorsion (THD) | < 2 % |
Hörlurssvar | 20 Hz – 20 kHz |
Hörlurskänslighet | 111,9 ±3 dB SPL (1 kHz, 1 mW) |
Samplingsfrekvens | 96/48 kHz (uppspelning), 48/16 kHz (mikrofon) |
Bitdjup | 24/16-bitars uppspelning, 16-bitars mikrofon |
Mikrofoner | Bommikrofon (enkelriktad, electret), inbyggd MEMS (rundupptagande) |
Mikrofonsvar | 100 Hz – 10 kHz |
Mikrofonkänslighet | Bom: -42 dB, Inbyggd: -40 dB (1 kHz) |
Reglage | Volym, multifunktionsknapp, mute/monitor |
Kabel | USB-C till USB-C |
Recensionsex tillhandahållet av HyperX.
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
HyperX Cloud III S Wireless. Lägsta pris 1 504 kronor enligt Prisjakt.nu 2025-09-16.
i samarbete med PriceRunner