Kungadömet Vallaris har blivit övertaget av korrupta bestar och den onde kungen Valor. Bered dig på en repetitiv och bitvis underhållande utflykt i det nya metroidvania inspirerade Grimvalor.
Spelet börjar med att fråga om du vill spela som en manlig eller kvinnlig huvudkaraktär. Efter att du svarat kastas du direkt in i all action utan någon som helst introduktion till vem du är eller vad som är ditt uppdrag. Efter att du gått runt ett tag stöter du på den första bossen och blir totalt mosad av den. Inte förrän nu spelas en introducerande cutscene som förklarar att du är en helt vanlig krigare som befinner dig i det fördömda kungadömet Vallaris, som har blivit övertaget av den onda kungen Valor och hans armé av korrupta monster. När du vaknar upp igen stöter du på den fallne krigaren Alyssia och du får i uppdrag att hitta en trollstav som kan sätta stopp för kungen en gång för alla. Först nu börjar spelet på allvar.
Storyn i Grimvalor är lätt diffus under hela spelets gång och förutom några böcker här och där som du kan hitta under ditt utforskande håller sig själva berättelsen i skuggan av spelets huvudfokus, nämligen spelets gameplay. Spelets premiss är att du ska rädda världen från den onde kung Valor, som jag nämnde tidigare. Det finns inte många karaktärer i spelet att interagera med och du får ta dig an äventyret i stort sett på egen hand.
Grimvalor är ett metroidvania som även innehåller vaga RPG-element, i och med att du kan gå upp i level och få bättre stats. När du besegrar fiender får du en valuta, Soul Shards som du kan använda vid speciella stenar för att levla upp din karaktär. När du levlar upp kan du välja att investera poäng i fyra olika områden, Vigor som ger dig mer liv, Savagery som ger dig bättre attack, Mastery som ökar din chans att landa Critical Hits och Focus som gör att du kan bära på fler statshöjande föremål, Trinkets.
I strid använder du två typer av vapen, ett som gör light attacks och ett som gör charged attacks. Det vapen som gör charged attacks är mer situationsenligt, eftersom det kräver Soul Energy för att användas. Light attacks blir alltså det du gör mest när du tar dig an dina fiender. För att besegra fienderna krävs inte bara att du kan slå dem med dina vapen, du måste kunna skydda dig också. Det är här spelets kanske viktigaste mekanik kommer in, nämligen dodges. Om du klickar på A (eller den knapp som du själv valt i dina systeminställningar) vid precis rätt tillfälle när en fiende ska attackera, initierar du en dodge.
Under en dodge kan du inte ta skada under en kort tid. Om du ska besegra spelets tuffare fiender och bossar gäller det att du har koll på den tekniken. Utöver allt detta kan du dessutom klättra på väggar, vilket ger vertikalitet till plattformandet.
En sak som fungerar mindre bra är när du ska attackera i luften, vilket är ett måste mot vissa fiender. Du attackerar väldigt långsamt, vilket leder till att du oftast missar fienden du vill attackera. Detta blev för mig ett störningsmoment vid flera tillfällen.
Något jag tycker att utvecklarna till Grimvalor lyckats med är variationen av fiender under spelets gång. Spelet tar ofta in nya fiender när du lärt dig hur de gamla funkar, vilket leder till en rolig utmaning. Tyvärr kan jag inte säga samma sak om spelets bossar. Bossarna är ofta upprepningar eller en större variant av en vanlig fiende. När jag skulle möta en av spelets sista bossar kunde jag lätt ta mig an den utan att tänka särskilt mycket, eftersom jag redan hade stött på många liknande bossar tidigare och lärt mig hur jag skulle undvika dess attacker.
I Grimvalor finns även minibossar, eller Hunters som de kallas. Dessa är bara vanliga fiender som gör mer skada och har mer liv. Oftast dyker minibossarna upp innan den vanliga versionen av fiendetypen gör det, som en liten uppvärmning inför vad som komma skall. Sammanfattningsvis är variationen av vanliga fiender bra, medan variationen av bossar och minibossar är mindre bra.
Själva utforskandet är relativt linjärt till skillnad från många andra Metroidvania-spel. Det finns ingen tydlig karta som du kan förlita dig på, förutom den du ser när du går från ett område till ett annat. Det behövs helt enkelt inte eftersom alla områden är kompakta och hemligheterna är lätta att hitta. Det finns hemliga gångar och vägar som i det flesta andra Metroidvania-spel, men eftersom kartan redan ger dig den informationen innan du kommit dit; genom att visa att det finns där så tar det bort lite av det roliga i utforskandet.
Förutom utforskandet och striderna finns även områden där du kan uppgradera din arsenal av vapen och trinkets. Dessa områden kallas för Nexus och ser likadana ut eftersom det egentligen är samma ställe som du teleporterar dig till, men på världskartan ser det ut som helt olika platser. I Nexus kan du göra nya vapen och ny utrustning med stenliknande resurser som du hittar lite överallt. Det krävs mycket resurser för att skapa några av de bättre vapnen och utrustningarna, vilket gör det viktigt att samla på sig mycket resurser om du vill få övertaget i strid. I Nexus kan du även teleportera till tidigare besökta områden för att hitta hemligheter som du missat.
Grafiken i Grimvalor är ganska snygg och välpolerad, särskilt med tanke på att det körs på en Switch som är en av de mindre kraftfulla konsolerna. Dock tyckte jag att många av animationerna när du attackerar var ganska dåliga och slarvigt gjorda. Detsamma tyckte jag även om ljudeffekterna. Det låter konstigt och onaturligt när du slår på dina fiender med vanliga attacker och även när vissa fiender slår på dig.
En annan underutvecklad aspekt är spelets soundtrack. Det känns som att du hör samma stycken om och om igen. Trist, inte för att styckena är dåliga, utan bara att de återupprepas för mycket.
Överlag är inte Grimvalor något höjdarspel. Det kommer inte med något nytt till genren och känns rättare sagt som ett steg tillbaka vad det gäller utforskande och berättandet. Jag har svårt att rekommendera Grimvalor till någon annan än den mest inbitne Metroidvania-fantasten.
Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
Grimvalor. Lägsta pris ca 130 kronor enligt nintendo.com 2020-04-21.
Recensionsex tillhandahållet av Direlight.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.