Grimoire Groves är en magisk trädgård och ett hem för häxor. Men vad har hänt och kan du som novishäxa lyckas återställa trädgården till vad den var en gång i tiden?
Spelaren tar rollen som Primrose, en ung häxa som senast besökte Grimoire Groves som spädbarn. Nu återvänder hon som lärling till den äldre häxan Lavender (ja, flera karaktärer har blomsternamn). De möts av en trädgård som sett bättre dagar – överväxt och dominerad av ogräs. Det finns platser för olika växter, men Primrose har inte några frön.
Det har tidigare funnits invånare och de fyra andarna för elementen som har bott i och runtomkring Grimoire Groves – men i och med att de har försvunnit har omgivningarna bara blivit i sämre skick med tidens tand.
Primroses uppgift är att bege sig ut på äventyr genom omgivningen runt omkring Grimoire Groves, där hon ska hitta vanliga frön, grenar och blommor. Det viktigaste är speciella frön som kommer låta henne få tillgång till nya resurser nästa gång hon beger sig ut i trädgårdens omgivning.
Det är nu upp till Primrose att bege sig ut och försöka hitta dessa frön att plantera, eller uppgradera de olika helgedomar för de olika elementen. Genom att göra detta kommer Grimoire Groves att sakta men säkert börja återställa sig till sitt forna utseende och alla de som fanns där innan och runtomkring hjälper hon att hitta tillbaka igen. Men det finns även en sak till med spelet som måste beröras, detta då det är ett stort element i spelets mekanik.
Förutom att samla och plantera frön är spelet också en rogue-lite. Med det sagt betyder det att varje gång som du beger dig ut på en ny omgång kommer nästan allt som du hittat under förra omgången att försvinna. Alla resurser som du ej har använt på att plantera, uppgradera eller låsa upp saker kommer att bli kompost. Det finns talismaner som du kan tillverka, dessa kommer att finnas kvar och är det enda som återstår mellan omgångarna. Talismanerna kan du bara använda på piedestaler, men dessa måste du låsa upp. Resurser kommer ej serveras på ett fat, utan alla saker du kommer behöva gör att du måste bege dig ut återigen.
Spelets unika kombination av rogue-lite-element och trädgårdsodling påminner om en mix mellan Stardew Valley och Hades. Alla banor är slumpgenererade, vilket gör att ingen omgång är den andra lik. Detta gör att de personer eller uppdrag du fått kan bli olika, då du inte vet om du kommer träffa på personen eller hitta det du behöver i fråga. Ibland kommer du att springa ut i hoppet att hitta en speciell sak, men att du bara hittar tre av fyra och då är det kört. Det kommer bli många turer som du kommer ge dig ut för att samla på saker (hela spelet är att springa ut och hitta resurser och hjälpa dem som varit i Grimoire Groves tidigare) och det kommer ibland bli lite tjatigt.
Jag har inget emot att göra repetitiva saker i spelet, samla på saker som du gör i Assassin’s Creed eller Far Cry för att uppgradera dina väskor för t.ex. förvaring. Men här kom det verkligen att testa på mitt tålamod med upprepade cykler. Har du låg tolerans för upprepning? Då är detta nog inte spelet för dig.
Spelets historia är en sak som också brister då den är väldigt flyktig och känns som ett svepskäl för att fortsätta bege dig ut igen på en ny omgång av samlande. Ny häxa och en trädgård som är i kaos, du måste fixa den och få alla som funnits här innan att komma tillbaka. Där har du historien för spelet, mer eller mindre och det är inte mycket att bygga på.
Utan här är det att se Grimoire Groves sakta återställas som är den tillfredsställande biten av spelet, samt dess grafiska stil som de har valt att gå på. Om du säger rogue-lite tänker du troligtvis inte på ett spel som är färgglatt med en mysig design. Det är vad jag fann som fick mig att poppa in igen och fortsätta köra en runda till och en till därefter. Glädjen att se att något händer i trädgårdens hubb är kul. Men jobbet som behövs för att komma till att du får uppgradera trädgården eller annat tar sin tid, vilket i det långa loppet fick mig att tröttna.
Ljudbilden och musiken är okej, men att sitta och höra samma musikslinga om och om och om igen fick mig att stänga av ljudet helt och hållet och slå på en podcast istället. Musiken fungerar för kortare spelsessioner, men efter några timmar blev den repetitiv, och jag stängde av ljudet helt. Det finns inga talade dialoger, utan bara ljud istället vilket är synd då jag hade funnit att dialog kunde ha lyft spelet lite mer för mig.
Spelets fiender håller temat med spelet, d.v.s. trädgården. Alla fiender som du stöter på är någon forma av växt, som t.ex. svampar eller blommor. De kommer i fyra olika färger baserat på de fyra elementen; grön, blå, röd och gul.
Dessa färger är viktiga att titta efter då du bara kan attackera fiender med rätt färg (element). Använder du grön färgs magi på en gul fiendetyp kommer den inte att skadas och efter ett tag bara sticka iväg – vilket gör att du ej får resurser från den. Det gäller att hålla koll på detta för annars kanske du kommer bli överöst av fiender som du ej gör skada på, de kommer även dra kraft ur dig så mycket att du kollapsar på marken och vaknar sen upp i hubben av trädgården. Om detta skulle ske kommer du tappa en stort del av allt som du har samlat på dig och det kan vara surt om du är fem eller sex nivåer in i en omgång av resursletande.
Detta spel gör sitt bästa för att inte verka våldsamt. Du har de granna färgerna och den mysiga (om än irriterande) musiken. När du ”besegrar” en fiende planterar den sig själv i marken och ger dig resurser, och som jag skrev här ovan, om du blir besegrad av en massa växter blir du bara trött och somnar.
Den magi som du använder är samma oberoende på vilket element du har valt, men du kommer att låsa upp olika attacker. I början har du bara en flygande vattenkanna som åker fram mot fienderna och häller vatten på dem. Senare kan du göra som en kastvind som får dem att ta ett steg tillbaka och bli lite chockade. Alternativt skapa en mörk plätt på marken av magi som drar kraft från dem sakta. Det finns några olika val, och du kan ha upp till tre varianter av magi samtidigt. Det går att byta mellan dem om du vill testa en ny eller återgå till en du föredrog tidigare.
Grimoire Groves är ett spel som kan vara kul om du bara kör det under korta spelsessioner, men om du kör det som jag har gjort i långa sessioner kommer det kännas repetitivt och musiken kommer att driva dig lite smått tokig.
Spelets historia är inte den bästa, och det är inte heller anledningen till att jag spelat det. Det är för att jag kan se alla framsteg och uppgraderingar jag gjort i Grimoire Groves som jag vill fortsätta. Men spelets repetitiva upplägg kommer ej vara för alla och det är ett spel som spelas i kortare omgångar för att inte märka av hur extremt mycket allt du gör upprepas. Det tålamod som krävs – särskilt i början – kommer vara en tröskel för många. Särskilt med tanke på allt ‘grind’ som krävs för att låsa upp alla funktioner. Det kan dock vara en riktig pärla för rätt spelare, men för många andra kan det kännas begränsat och repetitivt. Trots detta förtjänar det att uppmärksammas, då det bjuder på en unik mix av trädgårdsarbete, rogue-lite-element och magi.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet kommer även till Nintendo Switch.
Grimoire Groves. Lägsta pris ca. 210 kronor enligt Steam 2025-04-01.
Kod tillhandahållen av Stardust Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.