Innehållsförteckning
Nu en vecka efter så är det dags att även publicera den i skrivet format för de som hellre läser! Så här har ni topp tio listan!
(Se spelen som hamnade mellan 11-25 utan inbördes ordning här).
I överläggningen så var det väldigt tydligt att det inte skulle vara en enkel process, då året varit helt fantastiskt. Metroidvaniaspel, open-world, trippel-a blockbusters, racing, strategi och många andra speltyper har alla spel i sig som utmärkt sig.
Självklart, är det så ni vill ha en mer djupare insikt i vår kohandel om vad som hörde hemma på denna lista. Lyssna på avsnitt 241. Antingen via Nördliv på iTunes eller direkt via vår webbspelare:
Slay the Spire | recension (Plats 10)
Med en otroligt hög oberäknelighet och sällsynt bra utmaning – så gav Slay the Spire en mix av ett gammalt upplägg, som kändes som en frisk fläkt inom kortspelgenren – och spelgenren överlag. En modern klassiker som med fin presentation och bra djup, gör spelet till ett måste för kortspelsälskare!
Beat Saber (VR) | recension (Plats 9)
När VR vågen påbörjades för några år sedan – så var det många som fnös ljudligt. Men ack vad VR genren har utvecklats, och många snopna ”haters” har lämnats i gruset. Beat Saber var spelet som övertygade skeptikerna. För när gimmick övergår till ren och skär spellycka – precis som i den klassiska andan av exempelvis Tetris – så handlar det om perfekta kontroller, hög inlevelse och beroendeframkallande gameplay. Beat Saber är signifikativt för just dessa kvaliteter och är en, om inte Den största stjärnan på VR-himlen.
Yooka-Laylee and the Impossible Lair | recension (Plats 8)
När Yooka-Laylee utformas i en mer klassisk plattformsstil, där fantasifull bandesign och lättsam och rolig spelmekanik mixas – så förvånas vi över hur otroligt väl utvecklarna lyckats. Spelet knuffar på våra förutfattade meningar och lyckas förändra spelandet allteftersom du spelar – och gör detta till ett av 2019 års bästa spel!
Sekiro: Shadows Die Twice | recension (Plats 7)
När From Software utannonserade ett spel som kombinerar Dark Souls mer klassiska moment med en vågad ny spelstil – så får vi Sekiro. Den sombra fantastiska stämningen mixas fantastiskt väl med en spelstil där du verkligen behöver vara taktisk och genomtänkt i dina ’actions’. Sekiro symboliserar en härlig evolution för From Software där de rör sig bort från klassisk Souls-upplägg, utan att tappa sina rötter. Sekiro kan komma att ses som en modern klassiker – och det med rätta!
Borderlands 3 | recension (Plats 6)
Hur värderar man spelglädje? Vad är ett spels absolut viktigaste del? Det är vad Borderlands 3 listat ut – när de i denna tredje iteration än en gång ger spelare enorma möjligheter att utforska, levla och ’loota’. Visst finns det en trea på namnet – men när något är så här roligt – när spelglädje verkligen sprutar ur alla håll och kanter, om du så är själv eller med vänner. Ja, då måste det räknas som något underbart. Underbart inlevelsefullt och lekfullt alltså!
Anno 1800 | recension (Plats 5)
När Anno-serien introducerades för över tjugo år sedan, så var fröet de sådde ack så litet. Med tiden växte det och fick sin realtidsstjälk att växa. Men i och med Anno 1800 så blommade äntligen serien ut – och fick ett så djupt men beroendeframkallande gameplay att spelare över alla genrer unisont kunde säga ”- Detta är inte bara supersnyggt, jag kan inte sluta spela!”. Anno 1800 ger oss industrialismens ålder – med den nya tidens strömlinjeformade gränssnitt och ett spelupplägg som känns härligt varierat. En ny milstolpe för serien!
The Outer Worlds | recension (Plats 4)
Kungen är död. Länge leve kungen! Ja, när Obsidian Entertainments spel kom ut så var det ganska tyst där ute bland spelgemenskaperna. Men precis som att en liten eld kan sprida sig och bli en enorm eldsvåda – så gjorde även ordet om The Outer Worlds. Vad de forna Fallout skaparna gjort här är ett spel där dialoger och karaktärer har huvudfokus. Javisst kan du skjuta dig fram, göra uppdrag eller utforska grottor. Men det är i samtalet med potentiella vänner, till synes onda kapitalistiska företag eller märkliga forskare, som spelet verkligen lyser starkt. Och oj vad det lyser starkt. Efter att du startar upp det, så lär du verkligen ha svårt att lägga det åt sidan – ett fantastiskt rollspel där rollspelandet faktiskt spelar roll.
A Plague Tale: Innocence | recension (Plats 3)
När du med vemod och sorg behöver leda din karaktärs lillebror genom ett härjat och råttinfesterat landskap, där varje beslut är en fråga mellan liv och död – ja där ser du vad spelet faktiskt levererar. Dessa utmanande och hjärtskärande scener blandas med en inlevelsefull story och ett karaktärsgalleri som får dig att känna mängder med känslor. A Plague Tale är verkligen beviset på att oavsett storlek på studio – så länge hjärta finns, så kan spel bli hur bra som helst.
Children of Morta | recension (Plats 2)
Vad är mörker? Är det att själv streta genom grottor i hopp om att rädda världen. Eller är det att se hur ens familjemedlemmar sakta men säkert tar skada? Ja, det må vara becksvart och jobbigt när mörkret i Children of Morta hägrar på horisonten. Och till skillnad från mängder med spel och upplevelser överlag, så handlar detta spel i slutänden om familj och hopp. Vedermödorna du tar del av i denna underbart berättade story – är lika mycket modern som nyretro. Med otrolig variation, berättarröst som får även det mest kalla hjärta att värmas upp och en berättelse (och gameplay) som verkligen kan skapa ett stilla darr på din röst – gör att detta utan tvekan är ett av 2019 års bästa spel. Oavsett genre – oavsett smak.
Vinnaren av Nördlivs utmärkelse för ’Game of the Year’ 2019
And the winner is…
Control | recension (Plats 1)
Vad är spel? Det är ett medium olika allt annat. Den interaktion som sker gör att du på riktigt känner att Du är där. Att du gör valen och att du blir utsatt för saker som annars inte skulle kunna ske.
Control har en härligt suggestiv framtoning och känsla, som tillsammans med fantastiska animationer, spelupplägg och story är en härlig kombo på alla sätt och vis. Spelets telekinesi, tillsammans med ett thriller upplägg, nästan likt en av David Lynch marddrömmar parar sig med en spelmekanik som får dig konstant skjuta dig hejvilt omkring… Varför?
För att även den biten är så sjukt rolig helt enkelt. Ja, allt strålar samman i spelet som ger spelare en säregen upplevelse som med all säkerhet kommer kännas – och tänkas på i efterhand. Detta är vad som krävs för att få ett fantastiskt spel. Ja detta är vad som krävs för att vara årets spel! Control är utan tvivel 2019 års mest kompletta spelupplevelse!
Tack och lov så gick det förhållandevis smärtfritt (nåja mestadels i alla fall), men om Ni tycker att denna GOTY är helt fel (eller rätt); hör då av er! Vi vill jättegärna veta vilka spel som platsar på Er GOTY!
Skriv till oss via mail eller direkt på våra sociala medium; Twitter – Facebook – Instagram
Läst vilka spel som kom på placeringarna mellan 25 till 11 (utan inbördes ordning)? – Tryck här för att komma till inläggen ifråga!