Att rävar har en speciell plats i den japanska mytologin vet nog de flesta, men tänk om de var lika mytologiska för övriga mytomspunna varelser så som kattfolk och demoner. På ön Seikyu har rävarna försvunnit men återvänder nu för att återuppta sin plats som ledare av samhället.
Tales of Seikyu är ett mysigt spel som liknar det kända Rune Factory i mångt och mycket. Utvecklarna har försökt fånga de japanska legenderna om rävar och deras förmåga att byta skepnad. Något som jag tycker de faktiskt har lyckats med. Vi som spelare är ena hälften i ett syskonpar som är just rävar (kitsune) som anländer till ön Seikyu i sökandet efter sina föräldrar. Tillsammans med vår yngre syster Kon som fastnat i skepnaden av en räv följer vi texten på en lapp våra föräldrar lämnat oss med.
På ön Seikyu bor flera olika spännande yokai, varelser från japansk mytologi, till exempel en sköldpadds-varelse och katt-folk men även mer exotiska varelser, till exempel en blandning av fågel och fisk. Men det är bara rävarna som kan förvandla sig till flera skepnader eller djur. I byn bor så gott som alla karaktärerna som är antingen människor eller animorfer, där alla kan förvandla sig till ett djur eller till människa. Byn är genom sin variation i höjdskillnader och olika typer av gator enligt mig betydligt lättare att navigera än vad byarna är i många liknande spel. Här kan vi så klart handla inredning, kläder, fröer till vår odling med mera.
Tidigare ledde våra föräldrar och förfäder samhället på Seikyu men försvann sedan mystiskt. I vårt letande börjar vi hjälpa till med olika uppdrag och odlar på den gård vi köpt för hårt insamlade slantar. När vi anländer till ön blir vi även allt mer insatta i konflikten med tanuki, eller tvättbjörnarna. Ett krig som enligt invånarna har pågått under lång tid. Även tvättbjörnarna kan förvandla sig till flera former likt rävarna och är enligt somliga lika starka. Än så länge är spelet i så kallat Early access och har inte släppts i sin helhet. Därför har vi tillgång till första delen i huvudberättelsen men enligt utvecklarna kommer allt fler kapitel att släppas framöver. Vad som är berättelsen och vad som är vardagshändelser är ännu lite oklart, men kommer antagligen att bli tydligare allt eftersom spelet utvecklas. Över lag är temat skämtsamt med en underton av mer seriösa legender.
De olika djuren eller formerna som vi kan förvandla oss till hjälper oss att utföra olika saker. Till exempel kan vår första form vildsvinet slå sönder stora stenar och slimen gör så att vi kan simma och röra oss under vattnet. De olika formerna låses upp allt eftersom, vilket jag kommer att komma till senare i texten. Vi förvandlar oss genom ett knapptryck och kan skifta från människa till vilken form vi vill av de vi låst upp.
Odlingen på gården är simpel i sin enkelhet där det bara gäller att vattna och vänta det förutbestämda antalet dagar. Inget nytt där men enligt mig behöver det inte alltid vara mer komplicerat än så. Vi låser upp mer yta att bruka genom att köpa tjänsten att odla upp marken hos byns möbelsnickare. Det finns möjlighet att ta fram näring som ger våra grödor en liten boost. Efter att vi skördat kan vi antingen sälja dem direkt eller förädla dem i olika maskiner eller genom att tillaga dem. Det är så här vi tjänar majoriteten av vår inkomst.
Utöver gården så finns det en mindre värld att utforska. Där kan vi samla in vilda växter och slåss mot ett fåtal olika monster. Och så klart kan vi fiska. Då spelet är i Early access är relativt stora delar av världen ännu avstängd för oss spelare. En vit halvtransparent dimma som stoppar oss om vi går för långt. Det som finns i dimman ger oss dock hintar om att vi kanske kan ha djur på vår gård i framtiden, då jag sett kor i dimman och fått ritningar för att bygga maskiner som gör majonnäs med mera.
När vi lyckats hitta ingången kan vi även besöka ruinerna som ligger i berget under Seikyu. Där finns monster att slåss mot, mineraler att bryta och skatter att hitta. I en grott-lik labyrint tar vi oss mellan olika rum. När vi “klarat” ett rum genom att antingen besegra alla monster, slå sönder rätt sten eller lösa ett litet pussel så öppnar sig dörren in till nästa rum. I vissa fall behöver vi även lämna olika resurser i offergåva för att ta oss vidare. Efter att vi låst upp rummen kan vi röra oss fritt mellan alla rum som i en öppen värld. Monster och material återkommer igen efter lite varierande antal dagar i spelet.
Givetvis vill vi ha eventuella skatter vi hittar och materialet till att bygga maskiner med, men vi får även en liten bonus när vi klarar av ett rum. Detta är i form av en biljett som vi kan använda för att öka nivån på någon av våra former. Att gå upp i nivå kan ge oss nya förmågor eller styrkebonusar även för vår mänskliga form.
Här finns även bossar. När vi klarat av en bosstrid får vi en ny form med nya förmågor som vi kan använda oss av för att nå nya platser. Till exempel möjliggör slimen att vi kan nå undervattenstunnlar. För stunden kan vi låsa upp fyra olika former men utvecklarna lovar fler i framtida uppdateringar.
Jag tycker att idéen om att förvandla sig till djur eller andra former för att ta sig fram eller lösa olika problem är en väldigt intressant knorr på den vanliga formeln för “mysiga odlingsspel”. Istället för att skaffa en häst så är det vi själva i gris-form som galopperar genom landskapet. Kopplingen till att vi som rävar i den japanska mytologin kan förvandla oss till “alla” former gör det extra intressant. Något som jag tror kan göra att spelet står ut ur mängden när det väl släpps i sin färdiga form.
Berättelsen är dock lite rörig än så länge… Karaktärerna har inte kodats till att veta var i berättelsen vi befinner oss, vilket gör att de ibland avslöjar lite på förhand vad som kommer hända. Eller att de vid tredje tillfället vi träffas sätter igång en scen där de dramatiskt introducerar sig själva som om vi aldrig träffats innan. Detta gav mig känslan av att vi som spelare ska göra saker i en viss ordning som är långt ifrån uppenbar i dagsläget. Slutresultatet blir i att jag tappar inlevelsen i vad som skulle kunna vara en relativt djup berättelse. Men jag håller tummarna för att detta utvecklas i framtida uppdateringar.
Karaktärerna har frön till att bli intressanta då de har egna enskilda intressen och personligheter som skulle kunna utvecklas. Men nu i ett tidigt skede kan de kännas lite torftiga när de går omkring och säger en och samma sak oavsett situation så länge vi inte är i en konversation med dem. Det de säger är i form av pratbubblor då det inte finns några röstskådespelare i spelet. Tyvärr verkar inte relationerna mellan karaktärerna vara särskilt välutvecklade ännu.
Utöver att tjäna pengar på det vi odlar eller hittar så kan vi ta oss an uppdrag. Några av dem kopplar direkt an till huvudberättelsen medan andra är enklare “samla och leverera”-uppdrag. Ett av de lite större uppdragen är att vi ska hjälpa till att bygga byns smedja. Vi får även förfrågan om att hjälpa till att bygga ett kasino för att locka flera besökare till ön. Vid första inbjudan tyckte jag det kändes lite som att det var något lurt som karaktärerna försökte lura in mig i. Lite som att välja att vara på samma sida som det stora företaget i Stardew valley, det är ett alternativ men är inte helt moraliskt rätt…
Än så länge finns bara en festival, vårfestivalen med tema koi-fiskar. Här finns ett antal minispel där vi rider på en fisk eller letar hönsägg av någon anledning. Som belöning för att vi klarar minispelen får vi dekorationer med temat för festivalen. Dessa dekorationer verkar bara vara tillgängliga under festivaltillfället. Personligen tyckte jag att festivalen var väldigt mysig och att minispelen var roliga även om de kanske behöver lite finputsning.
Det är inga frågetecken kring att spelet är i early access då jag stött på många buggar som stoppat upp flytet i spelet, men aldrig kraschat programmet. Bland annat att jag plötsligt inte kan interagera med min omgivning, det krävdes att jag kollapsade av trötthet och det blev ny dag för att promtarna för att gå och lägga mig i sängen skulle dyka upp igen.
Kontrollerna är hyfsade både för tangentbord och handkontroller och jag skulle säga att det bara är upp till din egen preferens. Men det finns några störningsmoment. Det är till exempel samma knapp, både med handkontroller och tangentbord, för att plocka upp saker och prata med vår syster, som ständigt följer med oss. Hon har flera underhållande kommentarer och dialoger men är lika ofta i vägen när vi ska plocka upp något från marken.
Det är däremot inte samma knapp till att interagera med alla saker i din omgivning. Det är olika knappar för att interagera med lådor och maskiner än vad det är att interagera med karaktärer. Detta gör att med handkontroller hoppar karaktären varje gång du väljer att interagera med ett föremål så som en arbetsbänk. När menyn stängs används det föremål som just då hålls i handen så jag valde att alltid ha vattenkannan i handen för att inte råka förbruka något föremål. Resultatet blev att jag vattnade varje gång jag stängde menyn till en maskin på gården. Inget problem egentligen, men lite märkligt.
Musiken är stämningsfull och går i behagliga slingor som skiftar mellan lugna pianonoter till traditionell japansk teatermusik med trummor och flöjter. Det förhöjer stämningen i de flesta situationer och ger det japanska temat lite extra tyngd. Ljudeffekter i övrigt är vad vi kan förvänta oss, utan några allt för irriterande ljud.
Jag tycker att spelet verkligen har en bra balans mellan mysig odling, utforskande och enklare strider. Dessutom är temat som klippt och skuret för mig med japansk mytologi. Men jag rekommenderar att vänta lite tills det kommit flera uppdateringar eller tills spelet släpps i sin helhet för att få den bästa upplevelsen.
Till släppet av det färdiga spelet ser jag gärna att vi får lite mer förklaringar eller möjlighet att läsa tips om till exempel nivåer på olika vapen och verktyg. Jag ser även gärna tydligare relationer mellan karaktärerna. Och inte mist ett byta av interaktionsknappen för att plocka upp saker så att det inte är den samma som för att interagera med karaktärer. Vår syster Kon är intressant att prata med, men inte varje gång jag ska plocka upp något.
Denna förhandstitt baseras på PC versionen.
Förhandstitt: Tales of Seikyu. Inget pris då spelet ännu inte är släppts på Steam.
Kod tillhandahållen av Fireshine Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.