Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Jump Space

Förhandstitt: Jump Space

Greppa geväret och hämta in katten.

av Arvid Ljungqvist
7 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

I hundratals år har människan tittat upp mot himlen och undrat vad som finns långt där ute. I hundra år har vi drömt om att resa genom tomrummet och upptäcka det omöjliga. Men tänk om det enda vi finner är hur vår ras möter sitt slut.


Keepsake games är en studio belägen på Södermalm i Stockholm, de är för nuvarande ett team på 16 personer varav de mest prominenta har jobbat på Hazelight, Mojang och CoffeeStain Publishing. Flera krediteras även som grundare till Hazelight och Mojang, de kan även skryta med att ha jobbat på Wolfenstein: The New Order, It Takes Two, Mirror’s Edge och Goat Simulator bland andra. Med dessa ansenliga meriter är det inte orimligt att vänta sig något lite extra – jag vågar med viss försynthet säga att det är vad Jump Space har potential att bli.

Premissen är att människan har blivit pressad till utrotningsgränsen. En faktion med robotar som kallas ”the Legion” vars AI vid någon tidpunkt korrumperades och bestämde sig för att rödlista människan. Dock tar inte människorna detta utan motstånd, trots den kontroll robotarna har över nästan hela galaxen finns det en motståndsrörelse – det är den du har som mål att hitta, och hjälpa.

Spelet går ut på att välja uppdrag på galaxkartan, sedan tar du dig med hjälp av ditt skepp genom ett gäng olika regionala områden eller banor. De har olika målsättningar för att nå till ditt huvudsakliga uppdraget och måste tas igenom. Tänk dig att du precis kommit ur Jump Space vilket är detta spels snabbare än ljuset färdsätt. Framför dig ser du skelett av vad som en gång var enorma strukturer av skepp eller rymstationer, men som nu driver mållöst i rymden. Bland allt skrot flyger skepp styrda av Legionen varav ett skepp har något som stör ut Jump Space, om du ska ta dig vidare behöver det förstöras. Det slutgiltiga målet i spelet är att ta sig galaxens mitt där källan till korupptionen huserar.

Detta spel är ett flerspelar PVE, det är alltså ni mot datorn. För kommunikation behövs något utomstående program, men det känns inte särskilt märkligt då det används i de flesta spel även om de har alternativ inbyggt i spelet. Upp till fyra spelare kan bemanna skeppet och det är så pass mycket att göra att det finns roller för de flesta. Skeppet är helt utforskningsbart och varierar lite beroende på vilket skepp du har. Förutom piloten som styr skeppet och kontrollerar de främre kanonerna finns det en vapenstation som sköter de starkare sekundära vapnen. Tillsammans kan de utplåna det mesta men är inte på något vis immuna mot de vapen som siktar in sig på dem in gengäld. Skeppen har två värden vilket är sköldar och skrov, när sköldarna är nere tar skrovet skada och de andra besättningsmedlemmarnas plikter tar vid. De får som uppgift att försöka laga skrovet och fylla sköldarna. Dessa är inte särskilt knepiga uppgifter då den enda tidspressen som finns är att hinna innan ni tar för mycket skada och dör. Ifall du har en sådan kompis som aldrig riktigt fattar hur något funkar kan de ändå göra nytta. Om det behövs lagas delar kan du plocka upp reperationskitet varpå det kommer upp indikatörer på var du ska tillämpa det, ska du fylla på sköldarna sker det på ett snarlikt sätt.

När du rör dig utanför skeppet kan du hitta olika objekt som hjälper dig på vägen, ibland är det vapen, reperationskit, sköldladdare eller första hjälpen – ibland är det artefakter. Dessa buffar er och ert skepp på olika vis beroende på vilken artefakt ni hittar. Det kan vara att ni gör mer skada när era sköldar är nere eller att ni får sköldar för varje hopp ni gör. Allt som ligger i skeppet när ni klarat ert uppdrag konverteras till krediter och ”salvage” utom artefakterna som förstörs när ni hoppar om de inte sätts i skeppets moduler. Ni kan sen uppgradera de olika delarna på skeppet för att göra dem allmänt bättre på olika sätt. Förutom att uppgradera de skeppsdelar ni redan har kommer ni hitta nya versioner av dem. De kan i generatorns fall vara att du får färre energi rutor som du kan sätta skeppets olika system i, men fler rutor som inte kan påverkas och slås ut. Delarna kan bytas relativt fritt och hur många av de olika delarna ni kan ha påverkas framförallt av vilket skepp ni flyger runt i. Alla olika delar av en viss sort funkar på alla skepp, det är huvudsakligen hur många platser skeppet har tillgängliga för dem som avgör.

Med fienderna borta eller målen uppfyllda kan ni hoppa till nästa destination och lösa det ni behöver för att ta er vidare, vilket kan variera ganska kraftigt. Nu låter det som att detta är ett spel där vi bara flyger skepp – detta är icke fallet. Du kan sömlöst ta dig ut på skeppet och gå på utsidan av skrovet, vissa viktiga skeppsdelar är faktiskt lokaliserade där. Du har även en fräck raketryggsäck och en änterhake vilka kan användas för att bärga gods som finns på de olika kartorna vilket i sin tur förbereder dig för ditt slutgiltiga uppdrag.

Jump Space har en bra blandning av skepp, bärga gods och utforska till fots. Striderna på marken känns spännande och dynamiska med de många vapen du kan hitta och konstruera, trots att de kan kännas lite generiska då de är realistiska känns användningen tillfredställande. Oavsett om du greppar en hagelbrakare, maskingevär eller prickskyttsgevär flödar striderna på ett tillfredställande vis. Striderna känns putsade och funktionella, det är inte mer än jag tycker är bägärligt men värt att ta upp ändå. Det spelar ingen roll om du plundrar en gömd bunker, snor delar för eget bruk från deras korvetter eller rånar ett av robotarnas enorma fraktskepp – känslan av att vara en vagel i ögat på Legionen är där.

Skulle du vara någon som gillar att spela själv eller har kompisar som har ”jobb” eller ”familj” är det inte kört för det. Jag känner själv att spelet var roligast när jag spelade med en kompis men om du är själv får du hjälp av världens bästa lilla beväpnade robot – Buddy. Jag älskar Buddy och om något skulle hända honom bor jag inom en timme till Stockholm… Han sköter allt som dina kompisar skulle ha gjort om de inte ”värderade tiden med sina barn mer” och hjälper dig både till fots och på skeppet. Han gör allt som de andra tre kunde gjort från att skjuta de sekundära vapnen till att laga skeppet. Han kan även skjuta fiender och ta gods tillbaks till skeppet när ni rör er till fots eller flyger runt med raketryggsäck. Han är en av de bästa kompanjonerna jag haft äran att spela med, trots att han har typ fem repliker.

Jag är benägen att säga att Jump Space är ett av de mer polerade Early Access spelen jag har spelat. Mekanikerna funkar utan konstigheter och prestandan håller sig på toppnivå. Jag stötte inte på några framedrops och ytterst få buggar. Vid något tillfälle när vi befann oss i ett meteorregn skyddade inte terrängen riktigt som förväntat utan meteorerna gick rätt igenom, det var irriterande men också den enda riktigt störande buggen, annars var det mest att fastna på något ställe vilket löstes lätt med ett frigörningskommando från startmenyn. Det finns viss möjligghet till kosmetiska anpassningar, du kan ändra skeppets färger samt bära olika rymddräkter som du kan låsa upp – men mer än så är det inte ännu.

Det finns lite saker att förbättra såklart, variationen av fiender kan bli lite mer spännande och varierad både i rymden och på marken. Fixa buggar givetvis samt fler olika uppdrag och scenarion på väg till huvudmålen. Jag har tilltro just nu att det kommer tillkomma mycket mer innehåll och små mekaniker som gör spelet njutbart. Utvecklarna använder även lite AI i spelet som förklaras av dem på följande sätt. ”Pre-generated voice cloning/Text-To-Speech where it makes sense creatively. Placeholders will be replaced by real voice acting as development continues”. Jag personligen finner detta godtagbart då det finns som mål att byta ut det som inte ska vara det, men det är upp till var och en. Det finns även ett level system där du levlar baserat på erfarenhetspoäng. Syftet är inte helt tydligt för mig då det inte verkar hända något särskilt. Det kan vara något jag missat men jag önskar att det isåfall var tydligare.

Keepsake Games leverar en anmärkningsvärt polerad produkt för sitt tidiga skede, skelettet är robust och redo att byggas på. Som flerspelarspel fångar det känslan av att ta sig igenom rymden på ett hemligt och farligt uppdrag för mänsklighetens bästa, för den ensamme spelaren fångar den ungefär samma men med en robotkompis. Mekanikerna är lätta samt intuitiva, styrseln är oavsett om du flyger skepp eller raketryggsäck lagom tung och på marken känner du dig som en soldat på fronten. Jag ser uppriktigt fram emot vad som komma skall och är du intresserad av sci-fi och har kompisar faller nog detta dig i smaken.

Testdator: Amd Ryzen 7 7800X3D 8-core, 32GB DDR5, RTX 4070 Super


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Xbox Series X|S.

Jump Space. Lägsta pris ca 215 kronor enligt Steam 2025-10-06.

Kod tillhandahållen av Keepsake Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar