Fatal Frame eller Project Zero serien är inte direkt en ny spelserie, men här får vi nu en portning på det Wii U exklusiva spelet i serien. Men hur väl fungerar portningen och är det ett kul spel att spela på natten? Häng med så ska vi se vad som gömmer sig i mörkret!
Fatal Frame: Maiden of Black Water kom först exklusivt till Wii U, men nu släpps en portning till alla andra plattformar. Jag har suttit vid datorn och sprungit omkring och jagat spöken med min kamera. Något som bör nämnas är att konceptet i spelserien alltid varit detsamma och om man har spelat ett spel i spelserien så vet man vad man får.
Något som gjorde att spelet stod ut från de andra i serien var att den använde Wii U-gamepaden för att titta runt och använda kameran. För dig som inte vet om vad jag menar; ens vapen i spelet mot de spöken och andar som kommer för att attackera är en speciell kamera som kallas Kamera Obscura. Genom denna kamera kan se saker som vi vanliga människor inte kan, den kan se saker från andra sidan; andar som stannar kvar och tar ut sin aggression på oss som kommer nära dem. Med denna kamera kan man försvara sig genom att ta bilder på spökena, ju bättre bild man tar ger mer skada på spökena.
Spelet bygger väldigt mycket på folksagor från öst om vad som kan finnas därute i mörkret. Vi har övergivna gamla tempel, byggnader och en skog som i spelet är känd som en skog man går till för att begå självmord eller att man försvinner om man besöker den (lite likt Aokigahara-skogen i Japan).
Vi kommer under spelets gång få lära känna tre huvudkaraktärer som vi kan ta kontrollen över och ge oss in i skogen för att leta efter ledtrådar, människor och varför det som händer i skogen sker. Yuri Kozukata, en ung kvinna som kan se och känna av saker som andra inte kan, Ren Hojo som är en författare och Miu Hinasaki som är dotter till en protagonist från tidigare spel. Dessa tre kommer ge sig ut på uppdrag till skogen och templet som finns på Hikami-berget. Alla har sina egna anledningar till varför de gör det och olika kopplingar till templet. Den som vi kommer följa mest i spelet är Yuri, som har krafter som gör att hon lättare kan se och hitta hemligheter som de andra kanske inte kan.
Varje kapitel har ett mål, det första var att leta efter en bok med dödsbilder som man har fått i uppdrag av ren Hojo (bilder på avlidna som var populärt i slutet av 1800- och i början av 1900-talet). Ett annat uppdrag kan vara att ta sig tillbaka upp i berget för att hitta en person som har gått upp dit för att leta efter en person som de tror är där. Under uppdragen så kommer man att hitta ledtrådar och böcker som ger oss mer bakgrund till berget och dess tempel historia och den röda tråden genom spelet är vad som hände och fick området att bli ett mörkt område där döda kommer tillbaka och attackerar de som kommer dit. Det finns mycket man kan hitta, saker som kan hjälpa en i ens resa som film eller livpåfyllning, samt att ibland dyker ett spöke upp som kanske bara syns en kort stund och då gäller det att vara snabb med kameran och ta en bild. Genom att ta bilder på dessa evenemang så får man poäng för. Alla uppdrag känns varierande och man får leta efter det man är där för och samtidigt kan man hitta om man letar lite de böcker som fördjupar spelets och omgivningens historia och de som gått dit för att ta sitt liv, var det deras val eller finns det något mörkare som pågår?
Templet som finns i spelet har en koppling till vatten och det är en stor del av spelet. Speciellt då spelets kapitel kallas för drops (d.v.s. vattendroppar) och att allt på ett eller annat sätt kan kopplas till vattnet vid och runtomkring templet.
Spelet spelas ur ett tredjepersonsperspektiv och man har med sig sin trogna Kamera Obscura, vilket man kan plocka fram och titta igenom. Under spelets gång kommer man ibland vara nöd att ta bilder på saker som man inte kan se med nakna ögat, hitta ledtrådar eller, det som man kommer göra mest i spelet med kameran, ta bilder på spöken. Kameran är vårt vapen i spelet och man har olika styrkor av film som man kan använda. Dessa kan vara allt från svaga och gamla vilket knappt skadar spökena alls, till film som har heliga symboler som skadar spökena väldigt mycket och kan laddas jättesnabbt. Man kan även uppgradera sin kamera genom att lägga poäng som man tjänar genom att ta bra bilder på spöken och objekt i spelet.
Kontrollerna i spelet är lite slöa, spelet ska du spela med handkontroll då det ej är utformat för mus och tangentbord. Man har i en senare patch lagt till stöd för att kunna titta runt med mus, men den fungerar inte bra alls. När man tittar runt är det slött och karaktärerna rör sig inget vidare snabbt, visst man kan lunka lite snabbare fram om man vill göra det. Men spelet är inte gjort för att springa runt i superhastigheter, det är byggt på att man sakta ska ta sig runt och utforska omgivningarna och försvara sig från spöken som kan dyka upp. Det gör även att man känner sig lite mer utsatt då man inte är den snabbaste och kan snurra runt på kameran fort.
Spelet har en väldigt bra stämning och då spelet nästan hela tiden utspelar sig under natten så tillför den mörka skogen eller de övergivna byggnaderna till stämningen. Man lyser platserna upp med sin lilla lampa, var det något där borta i skuggorna eller spelar bara mina ögon mig ett spratt tro? Ljudbilden är en av de bästa bitarna, ljudet från skogen, vinden, spökena och musiken gör att spelet får en lite nerv och man kan ibland sitta på spänn och lyssna och undra vad som kommer härnäst.
Grafisk är det lite föråldrat, även fast jag tycker att karaktärsmodellerna ser bra ut. Omgivningarna i spelet är väl inte direkt den bästa, men så består det av saker som är i mörker mestadels av tiden man ser det. Men det är inget som tog mig ur spelet, jag visste att det skulle vara lite sämre grafik då det kom ut på Wii U och har några år på nacken.
Det som tog helt ur spelet är alla dess buggar som gör spelet ibland helt ospelbart. Jag har haft cutscenes som har kraschat spelet, laddningssekvenser som bara står och laddar och inget händer. Men den värsta är när spelet av ingen anledning bara stänger ner sig och man sitter där en timma in i ett kapitel och man hoppas att man var nära en autosparning och att den inte har sänt en tillbaka till början av kapitlet (de flesta kapitlen kan vara över en timma långa).
I skrivandets stund har det kommit ut tre stycken patchar som alla har skrivit att de har fixat med dessa buggar som jag nämnde ovan, men att de har inte fixat något då de fortfarande händer efter det. En gång kraschade spelet på samma ställe fem gånger i raden, mitt tålamod var ganska slitet vid det tillfället och spel ska vara kul att spela och inte en härva av händelser som tar mig ur spelet och gör mig frustrerad. Jag borde fattat att det skulle bli en kavalkad av buggar när jag startade upp spelet för första gången och det hängde det sig i första cutscenen och jag tvingades Alt+F4 spelet för att kunna stänga ner det.
Som spelet är just nu kan jag inte rekommendera att man köper in det, visst ni kan ha större tur än mig och faktiskt få en spelomgång utan att ni stöter på dessa buggar. Men av vad jag har upplevt av spelet bör man (om man fortfarande är sugen på spelet) vänta tills de har fått ut fler och större patchar som kanske löser och får bort dem så att man kan spela igenom spelet utan att något kraschar, hänger sig eller bara stänger ner spelet.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Xbox One/ Series X | S, Playstation 4/5 och Nintendo Switch.
Fatal Frame: Maiden of Black Water. Lägsta pris ca. 400 kronor enligt Steam 2021-11-15.
Recensionsex tillhandahållet av Koei Tecmo.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.