Har du tröttnat på alla spel där du bygger hus och vill istället riva dem? Välkommen till Deconstruction Simulator! Här kan du slå sönder hus tills du känner dig nöjd, så länge du slår sönder rätt hus.
Spelets berättelse är nästintill obefintlig. Jag får en liten video i början av spelet ihop med lite spelande som resulterar i att min karaktär får sparken från en rivningsfirma. Ett halvår senare startar han upp sin egen firma och sen händer det inget mer. Inga meddelanden eller något annat bland jobben jag tar mig an för spelets berättelse framåt på något sätt, mer än att jag kan ta mig an större jobb. Jag tycker det är lite synd, för det hade kunnat bli en intressant berättelse där rivaliteten mellan min karaktär och dennes förre chef byggs på med sabotage eller annat. De började ju liksom med det, så varför inte fortsätta?
Det här är ett spel där jag som spelare ska ta isär saker. Sen om jag tar sönder dem med en skruvmejsel, slägga eller rivningskula är ju helt upp till mig. Upplägget är enkelt; jag tar mig an ett jobb, ser över vad som ska göras sönder, vad som ska bevaras – samt om det är något jag vill plocka med mig för att sedan sälja. Många gånger är jobbet att förstöra ett hus, men ägarna vill behålla vissa saker, och jag behöver bära ut dem till deras bil. Inga problem där. Men sen har vi de jobben där jag bara ska slå ut ett gäng väggar. Här behöver jag vara försiktig med vad som finns runtomkring, för om något går sönder dras det av på betalningen. I början gick saker sönder lite hur som helst, eftersom jag inte var uppmärksam på lampan i taket eller köksskåpet som stod bakom väggen jag precis slog ner. Men även när jag var försiktig, och packade ihop saker, flyttade de till säkrare platser, gick andra grejer ändå sönder!
I ett hus såg jag en lampa uppe i taket, och ansåg att den hängde säkert där, men icke! Spelets fysikmotor tyckte det var kul om väggen jag precis slog ner skulle studsa lite och slå sönder lampan på köpet. Eller varför inte studsa lite till och slå sönder köksluckorna på andra sidan rummet? Här kände jag att för att vara helt säker på att inget kommer gå sönder behöver jag montera ner allting, men det tar ju tid som jag kanske inte har. För min arbetsdag varar bara ett visst antal timmar, och när tiden är slut vägrar min gubbe jobba mer utan pekar bara på klockan han har på armen. Sen tar det ju tid att åka fram och tillbaka mellan mitt kontor och arbetsplatsen, ibland timmar, vilket innebär att jag behöver vara effektiv med den tiden jag har. Nu valde jag visserligen att spela på den svårighetsnivån där tiden är en faktor och det är något du kan välja att skippa om du vill.
Jag nämnde tidigare att jag har tillgång till ett kontor. Det är mer som en lagerlokal där jag kan förvara sakerna jag plockar på mig från arbetsplatserna. Det kan vara byggmaterial, vitvaror, möbler eller dekorationer nerpackade i en låda. På min dator kan jag sedan sälja de här grejerna till olika kunder för att få in lite extra pengar utöver mina rivningsarbeten. Jag kan också bygga ut varuhuset för att få plats med mer, köpa in större bilar för att kunna frakta mer samt uppgradera mina verktyg. En sak jag behöver ha koll på är mina tillstånd, för vissa jobb kräver att jag har ett visst tillstånd för att jag ska kunna ta mig an jobbet. Det enda kravet för att jag ska kunna få ett bättre tillstånd är att jag har gjort tillräckligt många jobb och har pengar nog för att kunna betala för det. Det finns totalt fem olika tillstånd, där det sista kräver att du har gjort 35 jobb.
Det här spelet blir snabbt repetitivt. Och det här kommer från mig som älskar att spela Powerwash Simulator. Problemet här är dock, som jag nämnde tidigare, att det inte finns någon berättelse. Jag kan leva med enformigt spelande, det är rätt skönt ibland när jag bara vill göra något utan att tänka alltför mycket. Men jag behöver något för att vilja fortsätta spela. Om det är en kul story eller bara en massa plingande när jag tvättar rent saker spelar ingen större roll. Här går jag dock bara runt, i tystnad för det finns ingen musik, och skruvar isär möbler, slår sönder väggar samt bär runt grejer mellan hus och bilar. Även om jag hör ljud från naturen och hur jag slår sönder saker är det samma ljud om och om igen.
Det var kul att höra när en tegelvägg gick sönder de första tjugo gångerna, sen började jag tröttna. Jag är dock mer orolig över om jag kommer utveckla musarm, fast bara fokuserad i min handled, för det är allt jag använder när jag skruvar isär möbler. Det är inte många kontroller att hålla koll på som tur är, och därför lätt att komma in i, men musen används till väldigt mycket.
Jag tycker det är kul att se hur väggar och hus faller sönder i tusentals bitar när jag slår sönder dem. Det kan dock bli lite för mycket och jag märker av hur spelet börjar lagga när det ligger för många bitar framme samtidigt. För att lösa det behöver jag börja städa upp småbitarna och efter en liten stund flyter spelet på som vanligt igen. Jag tror lagget har mer att göra med att datorn ska orka hålla koll på hur alla bitarna rör sig med fysikmotorn, än att det skulle bli för mycket för grafikkortet. Grafiken är för övrigt okej, det är liksom vad jag förväntar mig av ett simulatorspel i dagsläget.
Vid en första anblick ser det bra ut, men när jag kollar närmare, vilket jag ofta behöver göra, så ser det inte lika skarpt ut som jag först trodde. Plus att det ofta är väldigt mörkt, även när jag tänder takbelysningen och använder min ficklampa kan det ibland ändå vara lite svårt att se. Jag tycker om att de inte upprepar byggnader utan varje jobb jag tar mig an är ett nytt hus, byggt på ett annat sätt än de tidigare. Visst, de kan likna varandra, men de är olika, och det ska utvecklarna ha cred för.
Jag har tidigare sagt att spelet är repetitivt, och det är det. Men det är också vad det säger sig vara, och med en prislapp under 150 SEK i skrivande stund, vet jag att det kommer finnas folk som vill spela det. De lär dessutom tycka om det och det är inte fel. Spelet är bara inte riktigt för mig.
Testdator: AMD Ryzen 5 2600X, 16GB DDR5, GeForce RTX 3060
Denna recension baseras på PC-versionen.
Deconstruction Simulator Lägsta pris 14,79€ (ca 160 kronor) enligt Steam.com 2025-10-07.
Kod tillhandahållen av Games Incubator.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.