Stora ultravida skärmar är för min del ingen okänd produktkategori då vi på mitt jobb sitter med varsin Samsung SE790. Dessa är helt vanliga 60 Hz IPS paneler med en väldigt blygsam och stilren design. Jämfört med denna Samsung panelen så har Asus har tagit ett steg längre och byggt en skärm med inte bara hög upplösning och färgrymd, men som också har gaming inriktade aspekter så som högre bilduppdaterings frekvens, G-Sync och en design som påminner mer om ett rymdskepp från den senaste sci-fi blockbustern. Låt oss syna denna skärm i sömmarna och se vad den har att erbjuda!
Uppackning och installation
En stor skärm som denna kommer som man kan tänka sig i en ännu större kartong. I lådan ligger panelen i sig separat från kablage och fot. Hård frigolit håller fast de olika delarna och på ena långsidan sitter panelen fast i frigoliten endast i de fyra hörnen, vilket gör att det är endast den yttre kartongen som skyddar panelen. Något som är viktigt att ha i åtanke vid transport. Förutom panel och fot hittar vi i förpackningen en strömkabel, extern strömadapter, HDMI, DisplayPort och USB-kabel.
Anslutning mellan fot och panel använder sig av en proprietär lösning där panelen hakar sig fast i tre utstickande krokar på motsvarande sida av foten. Dock tåls det att nämna att skärmen har stöd för ett 100×100 mm VESA-fäste, så har man en kompatibel fot till handa går det också (förutsatt att den klarar av panelens vikt). Allt som saknas nu är ström och en bildkälla där man använder sig av den externa strömadaptern samt den medföljande DisplayPort-kabeln. Allt som allt är det en väldigt simpel installation som något hindras av storleken på bildskärmen, så en hjälpande hand är inte fel att ha med sig.
Panelspecifikation, egenskaper och design
Med en produkt som ligger i ett så högt prissegment som denna så förväntar man sig inte mindre än det bästa branschen har att erbjuda och Asus sviker verkligen inte i denna kategori. Först och främst ser vi en bildskärmsupplösning på 3440×1440 vilket ger oss ett bildformat av 21:9, vilket är samma bildformat som man ser när man går och tittar på bio. Tittar vi vidare på databladet ser vi en paneltyp av varianten IPS, en responstid på 5 ms, ett kontrastförhållande på 100M:1 och en bilduppdaterings frekvens på upp till 100 Hz (Varierar beroende på grafikkort, Asus rekommenderar 980 TI eller bättre). Sist men verkligen inte minst har skärmen inbyggt stöd för Nvidias G-Sync teknologi, vilket gör det möjligt för panelen att dynamiskt matcha den uppdateringsfrekvens ditt Nvidia grafikkort orkar framställa.
I panelens menyer finns det gott om inställningsmöjligheter med allt från ljusstyrka, färgtemperatur, färgmättnad och kontrast. Skärmen har också ett inbyggt low blue light läge med fem olika styrkor, så att man kan ställa in bilden att vara extra snäll mot ögonen i dessa mörka vinterkvällar. För att komma åt dessa inställningar använder man sig av en joystick för att navigera runt i de olika menyerna, men också fyra extraknappar som befinner i nedre vänsterkant på baksidan av skärmen.
Alla egenskaper nämnda ovan är de bitarna man förväntar sig skall hänga med i de flesta datorskärmar ute på marknaden. Asus har några extra ess i rockärmen i med något som de själva kallar för GamePlus funktioner. Dessa funktioner har en egen dedikerad menyknapp och vad vi hittar där är dels möjligheten att lägga till en hårkors över bilden, men också lägga till en timer och starta den inbyggda FPS räknarna. De två senare funktionerna kom väl tillhanda för att hålla koll på speltiden men också se till att man alltid höll sig över den heliga 60 FPS gränsen.
Ultrawide gaming
Denna recension skrivs i början av 2017 och jag känner att gaming marknaden har inte riktigt mognat för detta bildformat. Vissa spel som till exempel The Witcher 3: Wild Hunt, Battlefield 1 eller Elite: Dangerous sköter bildformatet galant och spelet blir som resultat av detta ännu trevligare att spela. Sedan har vi spel som till exempel Overwatch där utvecklarna vägrar lägga in stöd för bildformatet och du får ett par fula svarta linjer på varje kortsida av skärmen. Någonstans mitt emellan har vi spel som Dark Souls 3 där upplösningen stöds, men du måste gå in och redigera någon hex sträng i spelets .exe och mecka med .ini filer för att det ska fungera. Kort och gott i de spel som stödjer upplösningen ordentligt blir upplevelsen mer njutbara.
Produktivt arbete
Den kategori där skärmen briljerar mest är produktivt arbete. Att skriva denna recension eller arbeta i Photoshop är som en dröm med tanke på den stora arbetsytan man har att jobba med. Enligt min mening ger det breda bildformatet mer till produktivt arbete än i spelande eller filmtittande.
Filmtittande
När det kommer till film och TV-serier handlar det mest om att hitta bra material av hög kvalité för att utnyttja den höga upplösningen. När man väl kommit över detta hinder är filmtittandet en riktig trevlig upplevelse, tack vare den krispiga bilden och att filmen använder sig av hela skärmens yta effektivt.
Panelspecifikationer
|
Anslutningar
Övrigt
|