Innehållsförteckning
Det var nästan att jag kände ”ögonen” stirra hål i huvudet på mig när headsetet från ASUS dök upp. De tillhör nämligen ASUS Strix serie, som alla kännetecknas av ett uggle tema. Ordet ’Strix’ härstammar från det romerska och grekiska ordet för uggla nämligen. Men trots den blängsylta som headsetet uppenbarligen hade utrustats med, så fick jag sätta igång med arbetet. Så, nu är det dags att hoa hela natten! (Jepp, dåliga ordvitsar får man dras med).
Känsla & Design
Jag kan väl säga att jag inte riktigt visste vad jag skulle tänka om att ASUS gör annat än hårdvara. För det jag förknippar de mest med är moderkort och grafikkort. Men man ska inte fastna i antaganden, utan istället svinga sig in med hull och hår och faktiskt prova på produkten.
I ’ASUS ROG Strix Wireless’ fall så var det första intrycket märkligt nog kluvet. Själva headsetet är i en mattsvart hårdplast med vikbara öronkåpor, som inte riktigt ger ett övertygande intryck. Drar man lite i det, så knorrar det lätt, och man får inte riktigt den där känslan av hållbarhet. Men däremot, om man tittar på dess öronkuddar, så är de väldigt rikligt utformade, i en läderimitation, som känns mjuk men ändå tillräckligt hård för att inte skava.
Dess utseende i sig bör nämnas, då det med sina nästan triangulära former (på sina ställen), verkligen ger en mer originell känsla. Det tillsammans med knappar på vänstra sidan av kåpan för att höja- och sänka volym, stänga av mikrofonen samt headsetet i sig gör att det ändå känns som en förvånansvärt genomtänkt produkt.
Ergonomi
De läderimiterade öronkuddarna är väldigt stora och kommer få plats på alla människors öron i princip. Dessvärre så har headsetet lite för stora dimensioner, och under längre spelsessioner, så kände jag att de alltid kom att trycka mot tinningarna lite för mycket. Och visst kan du ställa in längd på de något, men inte tillräckligt för att få den där perfekta placeringen.
I och med att konstruktionen är sån att huvudbandet helst ska sitta åt mot ens huvud (för att undvika att den flyger av; den är ändå trådlös), så gör just detta att det kan bli ett större tryck, som beskrivet innan.
Självklart bör det nämnas, att jag rekommenderar alltid att man provar ett headset, för att se hur det sitter på ens huvud (om möjlighet finns d.v.s.), men skulle nog säga att headsetet är större än andra headset, och att det bör tas i beaktande.
Ljudbild & kompatibilitet
När det kommer till trådlösa headset, så är det lätt att bli förlåtande i ljudbilden; då det i regel måste föras över från dongeln till headsetet, och kan störas av yttre omständigheter (störningar i frekvens området eller dyl.), men så kommer jag inte göra här. Headsetet använder sig av 2.4 GHz bandet för en låg latens nämligen; så det hjälper. Även om det självklart även är en fråga om kvalitet av drivelementen och hur de förvaltar ljuden som de ska skapa.
Tack och lov är ljudet helt acceptabelt faktiskt. Du får en total ljudupplevelse, med virtualiserat 7.1 system, där mellanregister går ner helt okej. Förvisso är basen ganska frånvarande, och de höga tonerna lite sladdriga, men som helhet så är det ändå som jag skrev initialt; helt acceptabelt. Jag hade dock lite högre förväntningar på detta, så de ändå har 60 mm drivelement med en impedance på 32 Ohm genom 20- 20000 Hz.
Överraskningen är väl egentligen mer den goda 7.1 ljudbilden på pc, tillsammans med det direkta stödet (trådlöst) med Playstation 4. Något som bör få många att kika extra nog efter dessa lurar, om man vill ha en mer komplett upplevelse, för de som har både PC och Playstation 4.
Mikrofon
Headsetets avtagbara mikrofon gör så gott den kan. Med den trådlösa anslutningen, så blir ljudbilden från mikrofonen väldigt tunn och burkig. Förvisso kommer du höra vad andra säger i valfria kommunikationsprogram (TeamSpeak, Skype, Discord m.m), men lämpar sig inte för twitchande eller youtubande. Men å andra sidan så är det ju ändå gaming som den är skapad för; i det syftet så är den helt okej.
Interface, Användning & installation
Jag upplevde aldrig några störningar från omgivelsen; inga brutna signaler eller knastriga ljud, utan allt funkade bra. Och själva hanteringen av headsetet är smidigt; med dess sidoknappar, så inget att klaga på där. Lägg därtill även en batteritid på cirka tio timmar, så blir det som grädde på moset.
Programvaran som Asus har tagit fram för headsetet; Strix Sonic Studio var förvånansvärt lättanpassat. Du kan ändra för olika profiler (musik, spel, film etc.), starta medlyssning, öka equalizern själv om du så önskar och mycket mer. Det är helt enkelt en väldigt komplett programvara, som lär få den nyfikne att kunna leka bäst den vill. Ett tips dock; använd ”noise gate”, ”voice clarity” och ”perfect voice” med måtta, då du kan få väldigt skumma artefakter i mikrofonens ljudbild om du drar upp de för mycket. Det virtuella surroundljudet såväl som reverb fungerar smidigt, och märks i skillnad ögonblickligen.
Värt att nämna är att du behöver inte detta program för att använda headsetet; då det hittas på en gång efter du kopplat in USB dongeln. Men om du vill finlira så bör du tanka ner programvaran.
Headsetet går som jag sa innan att direktkoppla med USB dongeln till såväl PC som Playstation 4. Men du kan även använda det till din smartphone, tablet eller Xbox One om du så önskar. Men då får du göra det med någon av de tillhörande kablar som medföljde.
Headset: Vikt: 350 g, 60 mm drivelement, Circumaural, Frekvensrespons: 20 – 20KHz.
Mikrofon: Cardioid, Frekvensrespons – 50 – 16 KHz, Känslighet: -40 dB, Flätad kabel på 1.5 m, och trådlös överföring via 2.4 GHz USB dongel.
Cirkapris – 1100 kr
Recensionsex tillhandahållet av ASUS
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.