Innehållsförteckning
Det finns mängder med rollspel att testa på och nu har jag fått möjligheten att testa på Fria Ligans Alien-rollspel. Det är en tjock regelbok jag har framför mig, så det är bara att börja läsa!
Regelboken:
Med nästan 400 sidor uppdelade i 13 kapitel som täcker allt från hur företag i rymden fungerar, till vad som händer när spelarnas karaktärer får panik täcks det mesta i regelboken. Som du kanske förstår blir det en hel del att läsa, både för spelledaren, som i det här systemet kallas för Game Mother (GM), men också för spelarna. Visst, spelarna behöver kanske inte läsa om riktigt lika mycket som GM, men det är alltid bra om alla läser igenom hur spelet fungerar. GM kan inte hålla koll på allt åt spelarna!
Med det sagt tycker jag att de har lagt upp bokens innehåll på ett naturligt sätt, där jag först kan läsa lite kortfattat om hur systemet fungerar. Jag får en tidslinje med saker som har skett, kan se vilka företag det är som styr i rymden samt vilka verktyg du kan använda när du spelar. Det ger en bra liten försmak som du sedan kan fördjupa dig i. Nästa kapitel förklarar hur du skapar din karaktär samt vad du bör tänka på när du skapar den. Vem din kompis är, vad ditt jobb är samt vad du är bra på för att nämna några förslag. Det finns nio karriärer att välja mellan där alla är bra på olika saker och dessutom har olika agendor. För du ska inte tro att folk i den här spelvärlden gör saker bara för att det är rätt sak att göra, alla är ute efter någonting.
Nästa kapitel visar hur förmågor och tärningsslag fungerar, kapitlen därefter går igenom strider, utrustning och sedan kommer vi till kapitlen som mer utförligt förklarar hur rymden fungerar. Allt från vilka företag det är som styr till vilka stjärnsystem du kan resa till. Självklart finns det ett kapitel som går igenom olika varianter av Xenomorphs samt alla deras stadier. Det sista kapitlet har ett litet äventyr som utspelar sig på en månbas där en har blivit infekterad av en Facehugger och det är upp till spelarna att överleva. Det är lätt för spelarna att veta när de bör sluta läsa istället för att hoppa fram och tillbaka mellan kapitel som jag behöver göra i Dungeons & Dragons. De borde lära sig ett och annat av Fria Ligan tycker jag.
Det är en tjock bok att läsa, men informationen är lätt att ta till sig och de använder sig inte av några alltför krångliga ord eller meningar. De använder sig av lätta exempel som på ett bra sätt förklarar hur olika mekaniker fungerar i spelet.
Karaktärsskapande:
Det första du gör när du skapar din karaktär är att välja en karriär. Vill du vara en soldat, ett barn, en pilot eller är du en agent åt ett företag? När du har valt din klass har du 14 poäng som du kan spendera på de fyra attributen: strength, agility, wits samt empathy. Du kan som minst sätta ut två och max fyra poäng i ett attribut, förutom din karriärs nyckelattribut, den kan du sätta fem poäng i. De här poängen är viktiga, för de avgör hur många tärningar du får slå för att lyckas med saker. Om du till exempel har tre poäng i strength, då får du slå tre tärningar. För att lyckas behöver åtminstone en av tärningarna visa en sexa, så ju fler tärningar du slår, desto större chans har du att lyckas.
Det finns mer som avgör hur många tärningar du kan slå för att klara av något. Om du har hjälpmedel får du extra och om någon hjälper dig får du en till. Du får också fler tärningar om din karaktär är stressad. Det är lätt att bygga stress ute i rymden när du är jagad av utomjordingar som nyss hoppade ut ur dina kompisars bröstkorgar. Men eftersom du får lägga till fler tärningar till ditt slag när du är stressad blir det ju lättare för dig att lyckas, men om du slår en etta på en stresstärning kommer något dåligt att hända. Det kan vara att reparationen tar längre tid, vilket kanske inte är så farligt. Eller att du råkade välta omkull något när du sprang och gömde dig för att överleva, vilket är några snäpp värre.
När du är klar med att sätta upp poäng ger du din karaktär ett namn, beskriver hur denne ser ut och sen bestämmer du en personlig agenda. Den kan dock variera beroende på om ni en cinematisk session eller en kampanjsession. En cinematisk session är tänkt att utspelas i en session och kan ses ungefär som en film. Karaktärerna är bestämda från början av antingen äventyret eller av GM, likaså deras agendor. Det är stor risk för konflikter på grund av att agendorna krockar. Säg att någon vill tjäna pengar på en Xenomorph och en annan försöker komma hem säkert, det är byggt för att bli bråk. Det är också möjligt att karaktärernas agendor ändras under sessionens gång beroende på vad som händer. Om du är med i en kampanjsession är det istället en del av en längre berättelse. Du kan nu skapa din karaktär från grunden samt välja dennes agenda. Det är inte garanterat att karaktärerna överlever, men det finns en större chans för det och spelarnas intriger med varandra är kanske inte lika extrema. Men de kommer fortfarande att finnas där, och vem vet vad som händer när alla försöker överleva under mer pressade situationer.
För det mesta kommer ni spela som människor, men det går även att spela som en android om det är något du vill göra. Androider kan inte bli stressade, de är starkare än människor och får inte panik. De är dock ovanliga och lär inte ofta dyka upp under sessionerna. Det är upp till GM om någon ska få vara en android när ni spelar eller inte, så prata med denne när ni planerar era karaktärer om det är något du vill göra.
Starter set:
Det är en hel del grejer som följer med i startlådan. En nedbantad regelbok, ett äventyr, flera tärningar, en stor karta, karaktärsblad samt kort och pappersbrickor. Det är egentligen allt som behövs för att börja spela. Korten består av agendor, icke-spelbara karaktärer som GM styr samt utrustning för att smidigt kunna dela ut och hålla koll på. Äventyret består av tre akter och alla karaktärer har olika agendor i de olika akterna.
Allt börjar med att spelarna stöter på ett skepp som har varit saknat i nästan ett århundrade. Varför har det varit saknat och vad har hänt med besättningen? Det är vad spelarna kommer att utforska under sessionen och de kommer att upptäcka att det inte var ett så enkelt uppdrag som de först trodde. Det är ett stort skepp att utforska och det finns många platser för både spelare och GM att hålla koll på. Äventyret är lätt att läsa igenom för en GM och det står tydligt vilka faror som finns vart samt vad som händer under tiden sessionen pågår.
Jag gillar Aliens starter set. Det är lätt att lägga ut kartan på bordet och sedan använda pappersbrickorna för att visa vart alla spelare är, samt vart fienderna är när de väl börjar dyka upp. Korten är också bra för att slippa bläddra i boken för att ta reda på hur mycket skada en pistol gör, eller vad en i skeppets besättning har för mål. Enkelt att komma igång med och enkelt att spela.
Sammanfattning:
Allt som allt tycker jag att Fria Ligan har gjort ett bra jobb med det här rollspelet. Regelboken kan vara lite avskräckande med sin storlek, men när jag väl sitter och läser den är den rätt lättläst. Med sitt tydliga index i början vet jag precis vilken sida jag ska bläddra till för att hitta den information jag vill ha. Det är också tydligt hur spelet spelas, de använder sig av samma “motor” som The Walking Dead som vanligtvis kallas för År Noll Motorn. Systemet använder sig bara av sexsidiga tärningar och du behöver åtminstone en sexa för att lyckas med det du vill göra. Det är lätt att hålla koll på för så väl veteraner som nybörjare eftersom det inte behövs tio olika tärningar samt extra matte. Prislappen kan ses som lite hög, då både starter set och regelbok kostar över 500 kronor per styck i skrivande stund. Men när det gäller starterlådan får du ut en hel del av det med alla tillbehör, och om du tycker att regelboken är lite för dyr, ja då kan du alltid vänta på en liten rea.
Kostnad:
Regelbok: 568 kronor.
Starter Set: 538 kronor.
Recensionsex tillhandahållet av Fria Ligan.
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.