Hem RecensionerSpelrecensionerNintendo Next of Kin: Fidelity

Next of Kin: Fidelity

Gå på date, flyg rymdskepp och gräv i ditt förflutna

av Robin Kårlin
4 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

Förvånad finner jag mig själv på ett rymdskepp på väg mot Mars. Inte riktigt vad jag väntar mig när jag startar Next of Kin: Fidelity. Det senaste äventyret från Spelkväll Games, en liten svensk spelstudio bestående av barndomsvännerna Robin och Jakob. Ett spel som handlar om Bjorn, och Bjorn vaknar nu yrvaket ur sin dröm om att resa till Mars och inser att han är sen till en blind date.


Som i sitt tidigare spel med ungefär samma namn – Next of Kin – handlar spelet om att utforska miljön för att ta reda på mer om handlingen och vem du själv är. Och precis som tidigare är det svårt att beskriva spelet för ingående utan att avslöja det centrala i spelet – handlingen. Mina första intryck består av mysig pixelgrafik och en väldigt enkel kontroll bestående av WASD för rörelse, E för interaktion och ett simpelt inventory på Q. Perfekt för någon som kanske inte spelat mycket tidigare. I stort handlar spelet om att Bjorn är en tyngd man som bär på ett jobbigt förflutet och ditt uppdrag är att ta reda på vad det är och varför. Väl värt att notera att spelet även finns på svenska för de som föredrar det.

Sakta men säkert målas en bild upp av vem Bjorn är, dels genom flashbacks till barndomen då du får spela lilla Bjorn. Dels genom de enkla, men effektiva konversationerna du har med stadens invånare. Det finns även en hel del humor här, som när ett kafébiträde envisas med att kalla mig Bjork. Eller mannen som ger mig skuldkänslor på torget för att jag inte köper hans salta gurkor. Bjorns pappa verkar även vara en lustig typ som älskar att snickra möbler – så pass mycket att han ger sig själv ett diplom för att ha byggt ett stort antal stolar på 24 timmar. Otroligt!

Om ingen annan gör det så får du ta saken i egna händer!

På vägen får vi en del letrådar om Bjorn och hans liv som vi inte får ta del av på en gång. Detta är något som Next of Kin: Fidelity gör väldigt bra. En del lösa tampar som jag funderar på under spelets gång knyts sedan ihop på väldigt fina sätt rent berättarmässigt. Dock står en del pussel i vägen för handlingen. Som spelare kan du behöva göra lite annat än att bara läsa olika dialoger. Men de olika pussel vi ställs inför känns ibland onödiga eller står i vägen för spelets flow. Som till exempel att gå runt och skaka tio olika träd för att leta reda på en bortsprungen höna. Eller leta upp batterier till en ficklampa mitt i en ganska dramatisk scen. Och här kan jag känna att intresset dalar en aning. Men direkt jag får fortsätta framåt i berättelsen, destå mer engagerad blir jag.

Medan pixelgrafiken i mångt och mycket är trevlig blir den bitvis ojämn. Vissa byggnader eller prylar ser skalade och lågupplösta ut i jämförelse med till exempel alla karaktärer och dess krispiga konturer. Det finns lite överlappningsproblem och några enstaka buggar. Men detta är inget som förstör upplevelsen i sin helhet. Musiken är aningen ojämn i min mening. Ibland känns den trevlig och passande med en lugn gitarr slinga som spelas när jag utforskar staden. Andra gånger där jag känner att det kanske hade passat uteblir den helt.

”Lose your shit” – I det här läget har jag full förståelse.

Något som slår mig ibland är hur pass mycket jag kan känna med dessa små pixelerade figurer på min skärm. Flera situationer i spelet har jag stött på i mitt eget liv, vilket gör att berättelsen tar ett starkt grepp om mig. Stundvis fastnar jag helt i mitt tryckande på E för att komma vidare i konversationerna för att få veta vad som ska hända, eller om en tanke jag har haft sedan tidigare visar sig stämma.

En del tunga ämnen avhandlas i form av att inte kunna gå vidare i livet på grund av ett eller flera trauman. Oavsett vad det är blir det aldrig tungt visuellt, mer på ett känslomässigt plan. Det kan se ut som ett spel för barn, men berättelsen är inte det. Ibland får jag en knut i magen – “Vad kommer hända nu!?”. Aldrig går det för långt, men spänningen finns där och upplösningen gav mig gåshud. När allt var över kände jag mig nästan matt av den känslomässiga berg-och-dalabana som jag precis varit med om. Det kändes fint, men olustigt på samma gång.

Testdator: AMD Ryzen 9 7950X, 64GB DDR5, Geforce RTX 4090


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

Spelet finns även till Xbox och Nintendo Switch (kommer till Playstation senare)

Next of Kin: Fidelity . Spelet kostar 79kr vid släpp på Steam. 2025-10-01.

Kod tillhandahållen av Spelkväll Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar