Spreja fienderna med bly eller kapa dem i småbitar med ditt svärd, ja det är valen du har i Bright Memory: Infinite. Spelets action är att blanda ditt skjutande och kapande i rask takt genom spelets få banor. Hur väl kommer du att kunna mörda allt du ser och lösa mysteriet med det svarta hålet i himlen?
Shelia är en agent för Supernatural Science Research Organization (SSRO) där hon får ett samtal om att mystiska saker har skett världen över och hon blir ivägskickad för att undersöka ett fenomen i himlen. När hon kommer på plats finner hon att det är ett svart hål i himlen och hon måste ta sig närmare för att kunna undersöka saken bättre. Men hon märker snabbt att hon är inte ensam på plats, det finns en mängd beväpnade män som verkar vara ute efter något. Här har du mer eller mindre hela berättelsen, den är väldigt vag och inte direkt så intressant om jag själv får säga det. Den känns bara som ett måste att ha med för att det är spelets gameplay som man är ute efter i spelet, skjutvapen blandat med svärd.
Fiender finns det några man kan stöta på och antingen skjuta dem, eller så kan man använda Shelias svärd att hugga ner dem. Det är väldigt köttigt gameplay. Svärdet kommer att användas som både defensiv och offensivt. Du kan blockera attacker, om du blockerar precis när skott eller vapen träffar Shelia kommer fiendernas skott skjutas tillbaka på dem eller så kommer de att bli bedövade en kort tag och då gäller det att gå lös på dem.
Shelias svärd kan också träffa fiender på avstånd, då den skjuter ut som en projektering av vapnet. Väldigt händigt om du vill hålla lite distans till tuffare fiender. Utöver svärd har Shelia tillgång till pistol, hagelbrakare, prickskyttegevär och en automatkarbin, alla kommer med ett alternativt läge. De alternativa lägena kan vara att du får målsökande skott, granatgevär eller fosforskott som tänder eld på fienderna.
Man kan uppgradera vapnens alternativa läge så att de ger mer skada och på ett större område. På Shelias vänstra arm har hon en EXO Unit Arm, med den kan hon levitera fiender eller dra dem till sig. Hon kan även göra superslag som kommer knocka bak fienderna. Svärdet går också att uppgradera för att låsa upp specialattacker som kommer vara användbara mot tuffare fiender. Alla dessa kan uppgraderas tre gånger.
För att kunna uppgradera måste man hitta jadestatyer som finns utsprida på banorna, eller så kan man hitta ”Relics” i lådor eller genom att spöa visa typer av fiender. Samla tio ”Relics” för att få en uppgraderingspoäng.
Fiender finns det lite olika typer av. Först har vi soldaterna. De kommer som vanliga soldater med skjutvapen, en större variant som slåss med händer och fötter eller med en stav, samt krypskyttar. Det finns tillfällen när det svarta hålet i skyn skickar ut som en väg som ändrar fienderna man slåss emot, plötsligt så är det inte moderna soldater utan soldater i antik rustning. De använder pilbågar, sköld och svärd eller en enorm soldat med två spikklubbor som vapen.
Mycket av spelet kommer bara vara att man springer igenom området medan man pepprar på allt som rör sig. Man får ibland vara lite taktisk på hur man ska ta sig an fienderna annars så kommer man att dö ganska snabbt. Det finns ett uppdrag där man inte kan använda sina vapen eller EXO-förmågorna, då får man förlita sig på en köttyxa som tillhygge. Här gäller det att smyga tyst och ta ut en fiende i taget. Eller varför inte en bana där man kör runt med en bil utrustad med raketer, det är lite udda men varför inte.
Spelet kan gå väldigt fort att ta sig igenom beroende på hur man kör. En vanlig genomspelning kan ligga på två till tre timmar. Tyvärr så finns det inget omspelningsvärde då man får uppleva allt som spelet har att erbjuda under första genomspelningen. Det finns inga val eller hemligheter att leta efter som kan ändra spelomgångarna. Men för ett pris på ca 170 kronor är det helt okej. Jag hade gärna sett att det hade varit lite längre med en mer intressant historia bakom sig, men det är mitt personliga tycke.
Spelet lever mycket på dess grafiska utseende som är väldigt snyggt och dess köttiga gameplay där du mosar dig fram mot slutet av spelet. Man spelar inte för berättelsen, utan för att njuta av spelets atmosfär och mosa skiten ur fienderna.
Ljudbilden är bra genom spelet. Vapnen låter bra, röstskådespelet helt okej och jag gillar musiken som verkligen slår igång när man stöter på fienderna. Musiken har (eftersom spelet utspelar sig i Asien) asiatiska toner och gör att det visuella och ljudbilden passar bra ihop. Mellan striderna var det mest ambient ljud, vatten som porlar ner längs hustaken, vinden som susar eller ens fotsteg mot marken man rör sig över.
Men nu har allt låtit väldigt bra, men så är tyvärr inte fallet med spelet. Spelet lider av väldigt feta buggar och glitchar som kan förstöra hela spelupplevelsen. Spelet har hängt sig och stängt ner sig själv, men det har också kraschat hela min dator så jag fick starta om den. Det finns grafiska glitchar där man kan kliva igenom saker som man inte ska kunna. Banan där man skulle smyga sig fram kunde man ibland inte ta död på gubbarna (d.v.s. kommandot för att kunna ta död på dem fungerade inte). När jag siktar in med vapnen håller Shelia inte upp den mot ansiktet utan nere vid bröstkorgen. Dessa är bara några få utav de problem som jag har stött på under min tid i spelet. Men utvecklarna arbetar med att släppa patchar hela tiden, i skrivandets stund finns det 10+ patchar ute redan och de släppte en så sent som dagen innan jag skrev denna recension.
Bright Memory: Infinite är ett lite kort spel som tursamt inte kostar så mycket. Vad man får är ett köttigt gameplay som ser riktigt bra ut. Men för stunden så lider spelet av buggar som kan få en att riva av sig håret och bara stänga av det för att man inte har den bästa stunden ibland. Men jag tror att när utvecklarna har gett oss fler och större patchar kommer det att vara riktigt roligt att sätta sig med spelet.