Hem RecensionerSpelrecensionerPC World of Warcraft: Shadowlands

World of Warcraft: Shadowlands

av Peter Tjernström

Hur mycket historik finns inte i detta spel? Många populära memes online har skapats i detta spel och så många personer har vuxit upp med detta spel vid sin sida. World of Warcraft (WoW) är verkligen ett otroligt spel som överlevt längre än förväntat. Nu har Activision Blizzard släppt en ny expansion till spelet som tar oss till dödslandet a.k.a Shadowlands. Frågan är bara vad denna expansion har gjort för spelet och hur bra är expansionen i sig.


Shadowlands slänger dig in i storyn lugnare är många tidigare expansioner. Med ett stort fokus på storyn av expansionen får du spela dig igenom en kampanj som introducerar alla zonerna till dig. Du slängs snabbt in i Shadowlands story när du blir kallad till Icecrown citadel. Här får du prata med Bolvar Fordragon a.k.a den nuvarande lich kungen. Han informerar dig att ledare från de olika faktionerna har kidnappats till shadowlands och att de vill skicka dig att rädda dem. Du skickas in med magi till shadowlands och hamnar direkt i zonen The Maw. Här hittar du många av ledarna som du letar efter men du får också se den längre pratade om The Jailor. Man får tyvärr inte veta så mycket mer om honom utan du måste ta dig därifrån. På grund av saker som hänt i tidigare expansioner kan du öppna en portal ut ur The Maw. Dock hinner bara du ta dig därifrån innan The Jailor stoppar alla andra och du kommer till staden Oribos. Härifrån ska du föra samman de andra faktionerna i Shadowlands för att slåss tillsammans mot The Jailor. Detta är lite annorlunda från hur de har gjort det tidigare då denna kampanj är en sammanhängande story som kommer ta dig till max 60 (som är nya max leveln) med bara några vanliga quests på sidan av. Många har inte gillat detta nya sätt att levla på då det är mycket cutscenes och story som ges åt dig. Personligen tyckte jag att det var en mycket rolig upplevelse och fick mig mycket mer involverad i expansionen än vad jag vanligtvis är. Dock kan jag hålla med om att detta gör att levlandet är lite segare än tidigare expansioner då du ofta bara lyssnar på karaktärer medans de pratar.

När det kommer till grafik och ljud är det egentligen ingen större skillnad från senaste expansionen. Det är såklart lite nya modeller och effekter men dessa är egentligen inget stort. Det känns som att nästan all fokus i denna expansion har varit på spelmekanikerna vilket jag tycker är den viktigaste delen i en expansion.

Nu när vi har pratat om levlandet kan vi hoppa på det ordentliga köttet av spelet vilket är allt som kommer efter level 60. Som vanligt har du många dungeons att spela igenom samt ny utrustning att skaffa för att kunna spela svårare dungeons. Det är ju lite av WoWs grej att göra så. Denna expansion finns det dock mycket annat att göra om man inte vill spela dungeons. Shadowlands introducerar två nya delar av spelet som är väldigt unika. Dessa är zonen The Maw och Torghast, Tower of the damned.

The Maw är en zon som du kan ta dig till för efter att du gått upp till level 60. Detta är hemmet till denna expansions BBEG (Big Bad Evil Guy) The Jailor. Här kan du göra dagliga quests för att bygga din relation med Ve’nari som är en handlare i The Maw. Allt i the Maw är egentligen ganska hemskt. Fienderna är starka, du kan inte använda dina mounts och om du bråkar för mycket med The Jailor bygger han upp ett hat mot dig för dagen. Genom att döda ovanliga, svåra fiender, göra quests och annat som skapar problem för The Jailor bygger du upp en mätare som heter Eye of the Jailor. Ju mer denna fylls desto mer kommer The Jailor försöka döda dig. Till en början attackeras du bara av fiender som annars inte är aggressiva dig, men efter ett tag skjuter torn skott mot dig som kedjar fast dig i marken, lönnmördare jagar ner dig när du är i strid och fallna änglar plockar upp dig för att slänga dig i fängelse. Den sista saken som händer är direkt termination som spelet beskriver det åt en. Jag har inte vågat bygga upp The Jailors hat så mycket mot mig än men jag antar att man bara dör direkt av det. När man väl dör i The Maw finns det även en liten vinkning till soulslike spel där du tappar en del av den stygia (En resurs som bara används i The Maw) du samlat på dig och du måste hitta din kropp igen för att få tillbaka det. Jag tycker att denna zon är riktigt rolig och intressant. Det är länge sedan Activision Blizzard har tagit bort så mycket från spelaren, hela zonen påminner mig lite om ett Dark Souls-spel med svårigheten och att man nästan hela tiden är på helspänn när man byggt upp The Eye of the Jailor högt.

Efter detta kommer den andra stora delen som är Torghast. Detta är The Jailors hem och var han håller alla sina riktigt viktiga själar. Nu är det så att Activision Blizzard tydligen gillar att lägga till nya genres till WoW i denna expansion. Torghast är som att spela en roguelike version av WoW. Du börjar på nivå ett i tornet och kan hitta uppgraderingar medan du tar dig igenom de olika nivåerna. Beroende på hur många man är som spelar får man olika mängder extraliv. När man väl tagit sig upp till nivå sex möter man en boss som är den sista utmaningen av den genomspelningen. Torghast har som alla roguelikes en layout som genereras olika varje gång. Varje vecka ändras också utmaningen i Torghast vilket är en debuff som ger dig negativa effekter som att du tappar procent av ditt liv var femte sekund och att du tar mer magisk skada. Dessa effekter blir värre för varje nivå du går upp för i Torghast vars den är som värst på nivå sex.

Många gillar inte Torghast då det kan vara svårt att klara av utmaningen i tornet baserat på ens klass. Jag tycker dock att det är riktigt roligt att spela igenom, eftersom att jag spelar en paladin har jag inte heller problem med att ta mig igenom tornet själv. 

Utöver dessa har de också tagit tillbaka många saker som introducerats i tidigare expansioner. Man får välja en faktion som ens karaktär är en del av. Denna faktion ger dig några speciella förmågor samt att du också kan rekrytera följare som du kan skicka ut på uppdrag. Alla dessa saker är något som Activision Blizzard har introducerat i tidigare expansioner och känns lite ”billigt” att de tar med som nya delar av denna expansion. Det finns såklart några nya delar till detta som att du kan låsa upp vissa bossar ute i världen med din faktion. Detta är dock inte något som är extremt viktigt om du spelar för att köra dungeons eller raids. Det finns quests som man behöver köra varje vecka för att bygga upp sin renown vilket öppnar upp mer delar av din faktion för dig. Utöver detta måste du dock inte göra något med din faktion.

Allt som allt tycker jag att Shadowlands är en bra expansion. Det finns problem med balans mellan klasser men detta är ett konstant problem i MMORPG-spel. Jag hoppas bara att Activision Blizzard håller upp samma tema och känsla som början av denna expansion har haft.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

World of Warcraft: Shadowlands. Lägsta pris 576 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-12-06.

Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar