Hem RecensionerSpelrecensionerPC Viking Vengeance

Viking Vengeance

av Danny Larsen

Vikingahistoria blandat med gameplay från Diablo, det låter väl som ett intressant koncept? Viking Vengeance låter oss ta rollen som en ung man uppfostrad bland kyrkans män och tempelriddaren. Men hans arv är från vikingarna och vad händer när han slår tillbaka mot de som tagit honom från hans eget folk?


Viking Vengeance är ett isometriskt spel precis som Diablo-spelserien och många liknande spel i denna genre. Där historian är kriget mellan kyrkan och de vilda vikingarnas invasion. Vi får ta oss an rollen som en ung man som är fråntagen från vikingarna i en ung ålder och uppfostrad att bli den lägsta rangen av kyrkans militära del i kampen mot vikingarna och deras hedniska religion. Men vad de ej trodde var att han slår tillbaka och ger sig av i jakten på att hjälpa hans vikingabröder- och systrar.

Man får börja med att välja om man vill vara en Raider eller en Ranger, med andra ord slåss med svärd/yxa alternativt pilbågar/armborst. Jag valde raider då jag föredrar att ta striden direkt till fienderna och ger honom namnet Norskas.

Resan börjar med scenen där vi gör uppror och slår tillbaka mot de som försöker träna oss till att slåss mot vikingar och hur vi brutalt mördar dem. Blod flyger över hela scenen och vi beger oss snabbt därifrån. Under resans gång får vi kommer möta avatarer av de nordiska gudarna och tillbedja dem för att de skall ge oss deras styrka i kampen. Som tur är stöter vi på den lite mystiska Wotan och hans två korpar som ger oss råd och leder oss på rätt spår för hur vi ska kunna stoppa påven och hans tempelriddare från att utrota de nordiska gudarna och vårt folk. Wotan kommer poppa upp som ”force ghost Obi-Wan” och ge oss tips. Nu kanske det låter som en bra sak, men han poppar upp hela tiden; medan man rör på sig, handlar saker, mitt i strider. Hans närvaro är tillslut bara irriterande och jag önskar att han bara kunde hålla tyst och låta mig fortsätta med mitt.

Spelets historia berättad för oss.

Spelet är som sagt ur isometrisk vy och man använder mus och tangentbord för att styra allt. Med musens vänstra knapp klickar man dit man vill att Norskas ska flytta sig, eller helt enkelt hålla in den för att ska snabbt fortsätta röra sig vidare. Om man stöter på en fiende gäller samma sak, klicka på fienden du vill attackera så gör Norskas det. Håller man in knappen fortsätter han kötta tills fienden är död. Man kan göra en avslutare på fiender om man fått ner deras liv till nästan noll, det blir en röd ring under deras fötter och när den syns så klickar man på höger musknapp och man zoomar in och det blir ett slafsigt avslut för fienden.

På tangentbordet är det B som man använder mest då den gör att man plockar upp alla saker på marken direkt, istället för att ta dem en och en. QWE är för specialattacker och ASD är för att fylla på liv eller magi. Om man däremot trycker på G när man har fyllt på en speciell mätare så blir man temporärt förvandlad till den gud som man tillbeder för stunden. Denna är väldigt bra att använda om man kommer till en bossfight eller flera fiender attackerar en på samma gång.

Fienderna kan tappa guld, vapen eller blod. Blodet kan man offra till en avatar av en gud eller använda som valuta om man hittar runstenar. När man öppnar vissa kistor får man upp valet av tre runor och vissa av dem som är permanenta (vanligtvis är det bara temporära effekter man får av dem) och dessa kan kosta blod för att få.

Under spelet gång kommer man hitta altare för de olika nordiska gudarna och man kan om man lagar den få tillgång till den guden och använda dennes styrkor och fördelar under strider. Man kan levla upp gudarna så att de blir starkare genom att använda dem eller använda speciella runor.

Välj din gud att tillbedja.

Nu kanske allt detta låter riktigt intressant och spännande och du tänker att ”det här ska jag kolla upp”. Men nu kommer några saker som du bör veta innan du köper spelet. Spelet är ett ”färdigt” spel sett till släpp och det är inget Early Access. Men det känns som att det är ett väldigt tidigt Early Access-spel, då det är extremt buggigt och massa funktioner som inte fungerar eller helt enkelt inte är färdiga vid släppet av spelet. Jag har fastnat i osynliga väggar av ingen anledning, djur som flyter ovanför marken etc. Om du klickar på en fiende för att attackera kan du ibland hamna på fiendens huvud och de kan skada dig, men du kan inte slå på dem.

Event som ska föra dig vidare i spelet fungerar inte och man måste gå ut från området man är i, med förhoppning om att det ska fungera när du kommer tillbaka igen. Vid en bossfight där man ska döda en häxa för att komma vidare i spelet hände ingenting, jag sprang runt och dödade alla andra fiender i tron på att det kanske skulle lösa det, men icke sa Nicke. Fick ta mig ur området och komma tillbaka och göra om allt igen, det här är också något som jag undrar om det är fel på, att när man går ur ett område så nollställs alla bossar och fiender.

Grafiskt sett är det inte det snyggaste spelet, visst det har sin lilla charm men inte mer än så. Dock skulle man behöva fixa med kameran då man knappt ser vad man gör om ett träd är i vägen eller om man går genom en grotta. Musik och ljud, ja det fanns där och det varken tillförde eller tog ifrån spelet, det gjorde bara vad det skulle och var inte så minnesvärt.

Vi har utöver Wotan, som poppar upp höger och vänster, gudarna som också poppar upp med kommentarer om hur det går för en, vilket bara blir irriterande i längden. Vid bossfighter är det så klart lite dialog som man måste manuellt klicka sig igenom och bossen börjar attackera dig medan du snabbt försöker klicka dig vidare i texten. Dessa är bara några av sakerna som i längden i denna typ av spel driver en till vansinne.

Sen en av de viktigaste sakerna du bör veta; spelet är så fruktansvärt tråkigt. När jag började tänkte jag att det var enkelt och få saker att tänka på när det kommer till gameplay, men det blir inte bättre eller roligare. Man klickar sig fram och får lite historia berättad för en och slåss mor djur eller andra fiender, men det blir inget kul. Attacker känns luftiga och som att de ej har någon tyngd, ingen ”umf” i slagen. Oberoende om man använder specialattacker eller blir till en av gudarna blir det aldrig intressant sett till striderna.

Historian trodde jag skulle bli mer fläskig när man kom längre in i spelet, men den är tunn och tillslut bryr jag mig bara inte. Tråkigt nog när det är en viking man spelar som och tänker att här kommer man trycka på med deras historia och gudarna. Det slutar med att jag bara klickar vidare i texten för jag har tröttnat. När man hör om spelets premisser låter det lovande, men det är allt det är, en intressant premiss och inte ett välgjort spel.

Viking Vengeance är ett spel jag verkligen inte kan rekommendera till någon. I skrivande stund har det kommit tio patchar på spelet och man kan hoppas att de kan få bort de buggar och finslipa på gameplayet. Men oberoende på hur väl man fixar med spelet är det i slutändan tråkigt och repetitivt och gav inget till mig som spelare och då är det bara att stänga av.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

Viking Vengeance. Lägsta pris 171 kronor enligt Steam 2021-05-05.

Recensionsex tillhandahållet av Lowpoly Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar