Hem RecensionerSpelrecensioner Umihara Kawase BaZooKa!

Umihara Kawase BaZooKa!

av Alexis Winoy

Umihara Kawase BaZooKa! är ett arkad- och plattformsspel som är en del utav Umihara Kawase-serien. Det är ett relativt kort och koncist spel som går ut på att du ska ha ihjäl fiender inom en viss tidsram. Det finns sammanlagt 40 nivåer att ta sig genom. Dessa består av fyra världar med 10 nivåer vardera som avslutas med en bossfight. Fienderna kommer i vågor och för att klara av en nivå ska du samla på dig en viss summa mynt. Vilket låter väldigt simpelt. Är det verkligen simpelt?


Det finns ingen berättelse i spelet. Man får faktiskt inte reda på varför man ska ha ihjäl alla fiender. Trots detta tillåter det dig att använda en hel drös av karaktärer från föregående spel i serien. För någon som inte spelat dessa spel förr är det svårt att förstå varför det finns så himla många att välja mellan, då det inte finns någon större beskrivning på varje karaktär utan bara i vilket universum de dykt upp i. Om man inte kollar genom menyerna innan man börjar spela missar man en genomgång hur spelet fungerar. Genomgången av ens attacker och spelets mekanismer finns nämligen i textform under How to play som man lätt kan råka missa. Det hade varit bättre att man lärde sig under tiden man spelade eftersom spelets gameplay är väldigt simpelt och hade inte tagit lång tid att lära ut.

Det finns ett par olika attacker du kan genomföra. Den viktigaste är en krok, som fungerar lite som ett fiskespö, som fångar in bollar och vissa fiender som du sedan laddar din Bazooka med. Därefter kan du skjuta ut dessa på andra fiender för att få poäng. Uppstår det en kedjereaktion kan du plocka upp en speciell Chain-boll för att sedan fortsätta din kedjereaktion. Utöver kroken har varje karaktär två personliga Skills som använder upp ens SP när man utför dem. Den ena är en mindre attack eller någon form av hjälpmedel och den andra är en större attack som med rätt timing kan ge mer skada på fienderna. Tyvärr kändes det inte som att det gjorde någon större skillnad i ens gameplay. Vissa karaktärer kan kasta ut mat som ger en HP och andra har skills som gör skada, men ingen av dem kändes direkt utmärkande. De alla faller rätt platt i slutändan, vilket gör att man inte riktigt bryr sig vem man spelar som.

Du kan även dubbelhoppa för att ta dig runt i nivåerna, samt att dubbelhoppet kan ge en mindre skada. Vissa fiender kan endast besegras genom dubbelhopp, men tyvärr är det bökigt att lyckas med ett hopp. Hoppet gör knappt någon skada alls, till skillnad från den skada du tar från alla andra håll och kanter. Detta är något av det mest frustrerande i spelet eftersom när du tar skada hoppar du runt på skärmen i cirka 5-6 sekunder innan du kan återuppta ditt spelande. Det är här man märker av hur obalanserat och trögt spelets gameplay är. Jag märkte snabbt hur frustrerande det är att man totalt förlorar kontrollen i flera sekunder, speciellt när ens tidsram för att klara nivån redan är snäv som det är. Detta gör att man inte ens känner sig manad att spela om nivåer för att få bättre poäng. Även om det finns möjligheter för återspelande, känns det varken lockande eller kul.

Tanken med spelet är att man ska kunna spela det med upp till fyra vänner och då kan valet av olika karaktärer kanske spela mer skillnad. Det går bra att spela ensam också, vilket jag gjorde. Jag kände mig inte manad alls att vilja dela min frustration med spelet tillsammans med någon annan p.g.a. dess tröga och irriterande mekanismer. Tyvärr känns spelet inte alls balanserat och dess gameplay är något av det tråkigaste jag varit med om inom arkadplattformsspel. Det finns mycket potential där, men beklagligen känns det som att utvecklarna mer ville få ut ett Umihara Kawase-spel än ett spel som är kul och underhållande.

Spelets ljudbild är inte så värst imponerande. Det finns ett fåtal låtar som spelas i bakgrunden som snabbt blir uttjatade. Spelets soundtrack är tråkigt och är inte alls till dess fördel. Det enda som jag tyckte var till spelets fördel var grafiken. Den är charmigt gullig och animationerna är helt okej. Men tyvärr räcker det inte när resten av spelet är under par. Umihara Kawase BaZooKa! är ett praktexempel på hur ett plattformsspel inte ska vara. Nivåernas design är snäva och ger väldigt lite utrymme till fantasi. Tyvärr är det inget spel jag skulle rekommendera för att ha en avslappnad spelkväll. Jag blev väldigt besviken och skulle inte ens rekommendera det till de som är fans av spelserien, speciellt om de är ute efter en berättelse. För det finns ingen, ingen alls.


Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4-versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch.

Umihara Kawase BaZooKa! Lägsta pris 268 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-10-23.

Recensionsex tillhandahållet av ININ Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar