Hem RecensionerSpelrecensioner Sid Meier’s Civilization VI

Sid Meier’s Civilization VI

av Sara Winoy

Sid Meier’s Civilization är tillbaka! När det gäller turordningsbaserade strategispel har Civilization-serien alltid varit storslagen och älskad. Har utvecklarna Firaxis Games levererat med ett expansivt spel?

Kort och gott är svaret ja, om man jämför med när Civilization V kom ut. I Civilization VI får vi direkt delar i spelet som det föregående enbart fick via expansioner. Det sjätte spelet är i sann 4x-anda väldigt komplext och har ett massivt innehåll. Är du en Civ-veteran så kommer du givetvis känna igen det mesta, kanske även glädjas över att inte behöva vänta på att få religion implanterat i spelet via DLC då det är med redan från början.

Choose wisely

När du skapar ett spel får du först och främst välja en nation och dess ledare. Det finns en hel drös av olika nationer att välja över. Varje faktion är specialiserad och det är alltid bra att se över vilken som passar dig bäst, speciellt om du har ett specifikt mål i sikte. Det finns ingen direkt kampanj att följa utan vad som händer senare i spelet beror helt enkelt på hur du styr (eller inte styr) det och vilka mål du har. Kanske vill du få en vetenskaplig vinst genom att vara den första att skicka ut människor i rymden? Då kan det vara bra att välja t.ex. Sumeria, Rome eller Japan. Vill du däremot förgöra dina fiender kan det vara bra att satsa på Germany eller Norway. Varje faktion har även en historisk karaktär som ledare. Amerika har Theodore Roosevelt, Egypten har Cleopatra. Givetvis återser vi även ett kärt ansikte: Ingen mer än Indiens fredlige Mahatma Gandhi!

20161025213900_1

Du startar spelet på en slumpmässigt genererad karta, hur stor yta den har kan du bestämma själv. Du kan även bestämma svårighetsgraden och hur många motspelare, samt mycket annat i de avancerade inställningarna som även finns tillgängliga. Till en början har du två units; Settlers och Warriors. Den första rundan bestämmer du dig oftast för att skapa en stad vilket du gör med hjälp av dina Settlers, samt skickar ut dina Warriors på lite upptäcktsfärd. I början kan spelet kännas väldigt långsamt, eftersom det tar tid att skapa nya units och att forska fram nya saker för att kunna expandera ditt rike. Ett tips är att göra ett par Scouts som kan springa runt per automatik under spelets gång, vilket således leder till att du snabbare träffar på nya nationer att interagera med. Tänk dock på att vissa nationer kanske inte är så värst vänliga.

Eftersom det är ett turbaserat spel så kräver varje produktion ett visst antal rundor innan det blir färdigt. I början kan det kännas långtråkigt men med tidens gång får du mer som händer på kartan, samt att produktioner av units kommer att kräva mindre rundor och till slut kanske du knappt märker av det. Under varje runda kan du använda dina units, förflytta dem från tile (de olika plattorna på kartan) till tile; kanske för att utforska, expandera eller bygga upp ett starkt anfall mot en annan nation med din armé. Civilization VI, likt de andra i serien, ger dig oerhört många möjligheter.

Planera är A och O

I Civilization VI är det viktigt att hela tiden tänka på hur du vill utveckla din yta som är väldigt begränsad, även fast den utökar efter tidens gång. Något som är nytt till skillnad från det föregående spelet är att det nu finns distrikt som öppnar upp för vidareutveckling. För att bygga en Workshop behöver du till exempel ett Industrial District, samt för att bygga Barracks behöver du ett Military Encampment distrikt. För att kunna bygga distrikt behöver du ett visst antal i din stads population, samt att distrikten även kräver en del av din yta, det vill säga tiles. Detta leder till att du kan behöva överge resurser för att kunna expandera vidare. Varje underverk (wonder) du skapar kräver också en egen tile och att expandera och skapa nya städer så tidigt som möjligt är viktigt att tänka på, eftersom det ger en möjlighet att specialisera varje stad inom de olika områdena. En stad kan fokusera på militär, en annan på vetenskap, och så vidare. Det finns en viss njutning av att senare i spelet stanna upp och blicka över ens gigantiska nation.

Väldigt tidigt in i spelet kommer du även få välja eller skapa din egen religion. Samt specialisera din nations styre via Government, vilket är nytt i Civilization VI. Vill du ha en monarki eller republik? Ju mer du utvecklar inom Religion– samt Governments-trädet, desto mer olika bonusar kan du få som kan underlätta saker och ting. Däremot kommer vissa nationer kanske inte tycka om dina val av religion eller styre, vilket de gärna talar om för dig. Fast, vad gör det om du planerar att jämna dem med marken?

Olika regeringssätt varierar spelupplevelsen markant i detta spel!
De oupplysta delarna av kartan får en fin kartografisk stil!
Mer betydelsefulla val när man väljer distrikten.

Försök, misslyckas och försök igen.

Det krävs väldigt mycket tid och tålamod för att lära sig spelet. Du kommer inte lyckas med dina mål i det första taget och det kan ta ett par försök innan du faktiskt känner dig varm i kläderna. Detta är väldigt vanligt med Civilization-spelen och VI:an skiljer sig definitivt inte från de andra spelen i serien på det sättet. För en nybörjare kan det kännas väldigt överväldigande men när du väl förstår dig på grunderna blir det enklare. Tyvärr krävs det att man lägger ner ett antal timmar på spelet. Jag kan säga att jag fortfarande inte har bemästrat spelet efter 30 timmars spelande. Det ska man inte heller, det är det som är tjusningen i det hela. Man lär sig något nytt efter varje ny omgång. Jag kommer nog aldrig att bemästra det. Med så många olika nationer och olika sätt att vinna ger Civilization VI dig väldigt många olika AHA-upplevelser! Vilka nationer vill man skapa allianser med? Vilka ska man helst försöka slå ut från början?

Små underbara ändringar

Det finns ett par andra saker som är annorlunda i VI. Den unit som tidigare hette Workers är nu omdöpt till Builders. Dessa har även ett begränsat antal användningar för att bygga så kallade Improvements på olika tiles (t.ex. bondgårdar, gruvor och andra saker som genererar resurser och mat). De har inte längre alternativet av att vara automatiserade och försvinner efter den sista användningen, vilket gör att du inte sitter på flera stycken som bara springer runt utan mål i ditt slutspel.

Men då kanske ni undrar vad som har hänt med att bygga vägar mellan olika handelsområden? Worry not! Det bygger nämligen dina Traders automatiskt när du startar en handel med en annan nation eller stad. Detta är en välbehövlig ändring som tar bort mycket av huvudvärken som man fick i tidigare spel. Om man som jag gnisslade tänder varje gång man inte kunde bygga klart sin väg då något annat blockerade den.

En annan av de mest omtyckta ändringarna för min del är att man kan koppla samman units för att bygga en större och starkare armé. Borta är dagarna då ens units tog över hela ens yta på kartan! Nu kan de faktiskt dela på en och samma tile! Detta gör det lite mer roligare i stora strider, samt låter dig ha en bättre överblick då man slipper ha en massa utspridda units kring ett och samma ställe som tar både plats och tid. Jag har dock märkt att det inte längre går att köa upp byggandet av enheter/byggnader i städerna; men denna gång är det både förståeligt och välgjort trots det.

Mycket statistik för den som vill ha det...
Teknologiträdet ter sig annorlunda från ordinarie Civ spel.

Vad är mindre roligt?

Barbarians. De förökar sig som kaniner. Man blir nästan avundsjuk på hur snabbt de kan få fram nya units medans du själv sitter där och väntar på att få dina Archers om 5 rundor. De är lite av en klass för sig själv. De tillhör inte någon viss nation och är enbart där för att göra det jobbigt för dig. Visst, du kan slå av Barbarians i dina avancerande inställningar innan du startar ett nytt spel, men det tar bort lite av svårigheten. Att förstöra deras nästen genererar XP för dina units och lite pengar i belöning.

Håll koll på enheter och städer noga!
Dina 'Civics' spelar ännu större roll denna gång.

Flyter på

Civilization VI är nog ett av de snyggaste turbaserade strategispelen i sin genre. Det flyter på rätt bra om man har en dator som möter dess kriterier, även senare in i spelet då det krävs mer prestanda mellan de olika rundorna märktes det av väldigt lite. Det finns mycket detaljer och det märks att utvecklarna har lagt ner mycket tid på grafiken. Jag tycker att designen är väldigt charmig och uppskattar att den har en liten mer ”cartoonish”-känsla, speciellt när det kommer till hur ledarna ser ut. Musiken och ljuddesignen i spelet är fenomenal och någorlunda dynamisk, t.ex. med ett annat tempo i när man hamnar i strider. Givetvis finns det även multiplayer i spelet som låter dig spela med eller mot dina vänner!


Specifikation

Prisbild ca 459 – 1199 kr. (Beroende på utgåva)

Recensionskod tillhandahållen av Nordic Game Supply

Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar