Sea of Thieves för tillbaka oss till en era där skicklighet i att styra runt stora skepp och hanterandet av vassa sablar snabbt kunde avgöra huruvida du blev en legend på de sju haven. Men hur står sig spelet mot de förväntningar som har byggts upp sedan spelet visades upp för första gången. Följ med mig så ska vi ta oss en tur och se om Sea of Thieves är en dold skatt eller en kort tur på plankan!
Sea of Thieves tar oss spelare tillbaka till det stora blå, och jakten på att vara den mest beryktade piraten och såklart mest förmögna/ökända. Om det så är i att leta upp en massa skatter eller hjälpa t.ex. ”köpmännens” allians att hitta ovanliga varor att sälja för en mindre förmögenhet; det finns helt enkelt olika sätt att tjäna pengar i spelet.
Men om vi börjar från början så startar vi upp med att skapa vår vildsinta pirat och här så får du inte riktigt själv välja hur du ska se ut, utan du får välja bland en massa slumpmässigt framtagna karaktärer. Vilket är lite tråkigt då jag hellre hade velat göra så att den antingen liknade mig eller göra en så fruktansvärd skrämmande pirat så man förstod att jag var ute efter blod. Men men så är det ibland, vilket tillsammans med stilen på spelet som lutar mer åt det mer ”cartooney” hållet gör ändå att det tillför till en ganska härlig känsla i spelet. Det är inte vad man förväntar sig när man tänker pirat spel då det ska vara mörkt och smutsigt (så som det ser ut i Pirates of the Carribean filmerna) men ändå bra.
När vi har vår karaktär klar så är det bara att lätta ankare om man så vill och här kan man välja om man vill ha en stor båt eller en liten skuta: och har man vänner med sig så är den stora att rekommendera och kör man själv så är det enklare att ta en liten sloop (namnet på det mindre fartyget). I spelet så kan man som nämnt ovan spela ihop med 3 vänner eller köra helt själv om man så vill, antingen 3 vänner som man bjuder in eller så får du spela ihop med främlingar (och efter att ha gjort det några gånger så har jag vid två tillfällen blivit övergiven kvar på en ö).
Och det är här som spelet för mig vinner och förlorar mycket, då spelet i sig är en fröjd för både öga och öron. Men att spela själv är inget som jag skulle rekommendera (om du ej är en ”completionist”), detta då man kan tröttna ganska snabbt på att göra samma sak själv gång på gång på gång. Spelet ska (enligt mig) spelas ihop i goda vänners sällskap framförallt, då det förhöjer upplevelsen och det är inte själva uppdragen som egentligen står i fokus, utan kamratskapen och underhållning i att sköta en skuta tillsammans.
När vi ändå sniffat lite på uppdragen man kan göra så kan vi gå över dom lite snabbt. Det finns tre olika allianser som man kan jobba för, dessa är ”The Gold Hoarders” (leta rätt på begravda skattkistor), ”The Merchant Alliance” (leta upp diverse varor som kan säljas vidare t.ex. gyllene hönor eller grisar) och slutligen ”The Order of Souls” (jaga odöda pirater och sälj deras skallar). De varierar i hur uppdragen utförs och vissa kan vara lite svårare än de andra, enklast är nog ”The Order of Souls”, då man bara ska leta upp rätt ö och ta död på en massa skelett och dess kapten, vars skalle man tar tillbaka för att sälja för en slant. Hos ”The Merchant Alliance” så får man i uppdrag att hitta både vanliga som ovanliga varor, som ovan skrivet en gyllene höna eller bara lite krutdurkar. ”The Gold Hoarders” är ganska rätt fram och den mest ”piratiga”, då du får en karta med en beskrivning vart du kan hitta skatten på, ex: ”vid den sydvästra udden, där klippan möter vattnet, ta 7 steg sydväst och där din skatt du kan hitta”. Genom att göra uppdragen så går man sakta men säkert upp i rang hos allianserna och kan få till sig bättre uppdrag som ger mer betalt.
Och här har du vad man kommer kommer att göra ganska mycket i spelet, åka fram och tillbaka mellan alla öarna som finns, letandes efter det ena och det andra åt de olika allianserna. Men det är också här som spelet faller i korta lite då variationen på uppdragen är väldigt små och det blir tillslut blir ett enda stort grind för att komma sig vidare och tjäna de stora pengarna. Har man som sagt vänner så blir det både roligare, enklare att ta sig över karta och lättare att lösa gåtorna som poppar upp. För att inte tala om att det blir enklare att ta ut de nedrans skelett som dyker upp.
Om man inte vill leka lakej åt de olika allianserna så kan man helt enkelt ge sig ut på jakt efter de andra piraterna (d.v.s. andra spelare), jaga rätt på de och försöka få övertaget i manövreringarna till havs och framförallt skjuta så många kanonkulor som man bara kan, i en kamp om att ta över deras skepp och inte bli själv sänkt. Det kan vara riktigt kul och verkligen spännande då man bör ha någon som har koll under däck, som snabbt kan försöka att laga de läckor som som kan uppstå. För inte nog med att man behöver fixa skrovet när kanonkulorna flyger, man vill också undvika att få en tjugokilos kula i skallen. Spännande så det förslår. Men om man ej är i synk på vem som ska göra vad så kommer man snabbt att dra det korta stråt i striden och om man har skatter så kommer de snart tillhöra fienden eller ligga på havets botten.
När det gäller kosmetiska uppgraderingar, så har du de ”Outposts” som finns i övärlden. De har butiker där du kan köpa till dig nya vapen, kläder som visar vad du är för typ av pirat eller skeppsornament som ”blingar” upp ditt skepp med t.ex. en nya segel eller en passande galjonsfigur. Men här gäller det att ha jobbat hårt och länge då ingen av dessa varor är billiga.
Mina tankar och åsikter!
Sea of Thieves är ett skojigt spel om man har vänner att spela ihop med. Om så är fallet så ser jag att spelet kommer klara att hålla kvar sin spelarbas. Men om du inte hittar några som kan spela med dig eller bara får troll att spela med så kan det bli tröttsamt snabbt. Jag har spelat solo i ett par timmar och jag kände att sugen mattades ut ganska hastigt, då det var samma typ av uppdrag och man sprang mellan alla olika positioner (höj masten, ta upp ankare, styr och följ kompass, håll kurs etc.) på sitt lilla skepp för att kunna segla vidare. Tillslut så stängde man helt enkelt av för det fanns inget nytt som överraskade eller för att man blev sänkt av ett stort skepp. Än en gång, det är i goda vänners lag som spelet egentligen är spelbart…
Hade spelet däremot haft någon typ av ”gömställe”, där du hade en egen bas, där du och dina vänner/guild kunde samla på sig alla skatter eller erövringar, ja då hade det varit en annan femma. Om man kunde få bygga upp sin bas sakta men säkert, och beroende på ens rykte i spelet, få nya saker att bygga till och tillföra så skulle det gjort mycket. Som t.ex. om man hade hittat ngåra särskilt utmanande skatter eller troféer för att ha gjort något (som att besegra Kraken) anmärkningsvärt. Detta skulle gjort att i alla fall jag skulle kunna stanna kvar i spelet om det fanns något större än det grind som uppkommer i spelmekaniken (oavsett om det är med vänner eller själv). Något större en den simpla uppbyggnad som finns idag, och ge spelare en känsla av kontinuerlig progression som går längre än ett par nivåer hos t.ex. ”The Merchant Alliance”.
Även så skulle det behöva fyllas på med nya typer av NPC:er, nya som kan ge spelaren något nytt att göra i spelet. Då de tre fraktionerna som finns har jag redan gjort tillräckligt mycket för att känna att de nu är ostimulerande. Mer saker att göra, fler typer av båtar och något som jag verkligen skulle vilja se är exempelvis en armada av NPC:er som kan jaga efter en (då man ändå är pirat och är i grund och botten havets avskum). Det skulle tillföra mer spänning när man kör uppdrag och framförallt variation från alla pirater där ute, och att det bara känts som att man hela tiden ska åka från punkt A till punkt B . För de andra på servern ser man ändå väldigt sällan till, utan med denna armada så skulle man vara nöd att planera mer i hur man skulle åka och ta sig an fienderna om man stötte på dem.
Nu låter det som jag är väldigt negativ inställd till spelet i sig, men spelet har en så stor potential, att det känns som att om utvecklarna bara lägger till mer att göra som får upplevelsen mer dynamisk och indragandes, så skulle definitivt drivet i att spela mer finnas där.
Denna recension baseras på Xbox One versionen.
Sea of Thieves. Lägsta pris 546 kronor enligt Prisjakt.nu 2018-03-27
Recensionskod tillhandahållen av Microsoft.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.