Hem RecensionerSpelrecensionerNintendo RiMS Racing

RiMS Racing

av Fredrik Olsson

Vill du fridfullt sväva fram över asfalterade vägar i strömlinjeformade åkdon, som enbart skapats för avslappnade resor? Bra, skippa då detta spel – för här ryker asfalten likt glödhet lava, och dina vrålåk skriker genom kurvorna nära ditt hjälmprydda ansikte. Detta är motorcykelspelet gjort för äkta fantaster av genren!

Böj dig ner i svängarna, nudda asfalten med knäskålen, och känn hur din motorcykel mer eller mindre blir en förlängning av dig själv. Varv efter varv närmar du dig ledaren – föraren som för tillfället äger etappen. 500 meter kvar till den där djävulskurvan som alla bävar inför. Du ser ledaren sakta in; ”Det är bra, ta det lugnt din pajas!” tänker du, medan du i samma kurva smidigt glider förbi den stackaren, innan du sätter gasen i botten. Oturligt nog är det regn på banan, och du tappar om än för bara ett ögonblick greppet – och likt i slowmotion, ser du hur både din hoj och du själv glida fram över asfalten i ett hav av havererade motorcyklar. Det må vara irriterande, men upp på bågen igen… dags att försöka nå den där nedrans ledaren igen!


RiMS Racing är som ni märker ett tämligen rättframt spel – du ges en kalender, där varje dag är ett tävlingsevent eller annan specifik ”action”, och därefter är det bara att köra igång… bokstavligen. För ett autentiskt simulatorspel som detta är det tacksamt tydligt, och den handledning du ges är genuint bra om än torr. Just djupet i dess autenticitet fortsätter spelet igenom. Här ska du inte bara testköra varje ”heat” innan själva tävlingen (i alla fall på vissa kalenderdagar) – du behöver hålla koll på bensin och allmänt skick på alla beståndsdelar i ditt fräsiga vrålåk. Inte nog med att du själv handgripligen behöver byta ut de delar vars tillstånd försämrats när du åker in i ett ”pit-stop” – du behöver även utanför tävlingarna hålla koll på skicket, köpa nya delar och sedan manuellt byta ut de. Själva bytandet av delar sker för övrigt med ett antal rörelser och knapptryckningar, vilket innebär att under tävlingar kan du alltså få en bättre tid om du är skicklig och framförallt snabb i dessa moment. Om du ändrar ute i menyerna – då får du dessutom se på betydligt högre detaljnivå. Med andra ord är det ambitiöst så det förslår, och är något som ärligt talat kommer få motorcykelentusiaster att känna sig än mer engagerade, och så tillika simulatorfans i allmänhet, särskilt då djupet i underhållet av motorcyklar säkerligen kommer resultera i att fler personer kan mer om motorcyklar och dess olika delar.

Tänk er själva att ni åker i 250 km/h och i kurvor verkligen ser vägen på nära avstånd via visiret! Detta är känslan man får i denna vy.

Ser man till själva motorcykelkörandet är det fokuserat på strategiskt tänkande, i det att varje kurva behövs tänkas på långt i förväg. Åker du med för hög hastighet går det inte att få stopp på motorcykeln, utan då plöjer du rakt in i nästa vägg… Dessutom så kan du under ett race trycka på ”select”-knappen, pausa spelet och få en direktkoll på statusen på samtliga komponenter i din motorcykel. Allt för att du ska få en bättre kännedom om och när du behöver ta dig in i nästa ”pit-stop”. Själva körandet är för övrigt fokuserat på en stor mängd fysik, och uppenbarligen slits beståndsdelarna i motorcykeln även om du inte kraschar stup i kvarten, vilket innebär att du som förare verkligen behöver lära känna banorna, underlagen och väderleken. Motorcykelfysiken är riktigt välgjord och har du suget för att utmana dig själv ännu mer kan du byta synvinkel till ett gäng olika vyer – där specifikt hjälmvyn står ut. Den är inte för alla, men så är inte spelet det egentligen heller…

Som ett simulatorspel är detta verkligen bra grejer. Det har mängder med banor och diverse spelsätt (du kan även spela multiplayer), men i långa loppet (pun intended) blir det dessvärre tämligen repetitivt. Det finns många banor, men det är framförallt varvbanornas liknande uppbyggnad som gör att det blir en aning tråkigt i längden. Visst finns det avbrott – exempelvis i de mer roliga 1vs1 banor som dyker upp ibland, men på det stora hela är detta spelets största svaghet.

Med det sagt är detta ett oväntat kompetent motorcykelspel, där du som spelare uppmuntras att ta din tid med dels banorna och själva fysiken, men även i handlandet och uppgraderandet av både motorcykel, och i de specialpoäng som ges efter många banor. Poäng som kan placeras i exempel uppgraderandet av ditt stalls ”research” (ex. till för att bättre förutse vad som behövs bytas ut på din hoj) eller ”management”, där du kan få större lager eller bättre rabatter i affärer. Så om du vill gå på djupet som sagt… oj vad det finns att göra…

Avslutningsvis är RiMS Racing ett spel som definitivt behöver hitta rätt publik – men när det kommer rätt, då kommer det säkerligen omfamnas till fullo. De flesta kommer dock att ha svårt för dess mer ambitiösa upplägg, medan simulatorfans verkligen ges något att äta… men för guds skull, se till att ni gillar eller åtminstone har lite intresse i motorcyklar.


Specifikation

Denna recension baseras på Steam versionen.

RiMS Racing. Lägsta pris 378 kronor enligt Prisjakt.nu 2021-09-20.

 

i samarbete med PriceRunner

Recensionsex tillhandahållet av NACON.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar