Hem RecensionerSpelrecensioner Plants vs Zombies: Battle for Neighborville

Plants vs Zombies: Battle for Neighborville

av Martin Johansson

Plants vs Zombies har gått från Tower Defense till 3rd person shooters under sin livstid, det är ett ganska rejält hopp under sin knappa livstid. Men är det ett lyckat hopp?


Om du vid 2009 hade berättat för mig att Plants vs Zombies kommer gå från Tower Defense till ett Team Fortress-inspirerat 3rd person shooter så hade jag kallat dig korkad. Det finns inte en chans att man gör ett sånt hopp mellan genrer när det enbart finns ett spel på marknaden. Men nu står vi här 10 år senare, och du skulle ha haft rätt, för visst är Battle for Neighborville inspirerat av både Team Fortress 2 samt Overwatch. Man kan välja mellan olika karaktärer inom olika klasser, vissa är för anfall, andra är för att försvara och några få är för att ge support till lagkamraterna. Sedan spelar man i olika lag, plantor eller zombies, och ska försöka ha ihjäl varandra så det står härliga till. Det finns flera olika spellägen att variera mellan, men poängen är alltid densamma, att vara laget som dödar de andra bäst. Men det finns även ett singleplayerläge där man får olika uppgifter, genomför dem och får belöningar. Dessa belöningar kan variera från enbart mynt och erfarenhetspoäng till saker att dekorera de olika karaktärerna med.

När jag startar upp Battle for Neighborville möts jag av lagg, väldigt mycket lagg faktiskt. Jag trodde först att det berodde på att min dator inte orkade, så jag sänkte alla inställningar till absoluta botten, men lagget fortsatte. Så jag sänker upplösningen från 1920 x 1080 ner till 1280 x 720, och nu börjar det fungera någorlunda bra, det laggar inte lika mycket och jag kan börja spela. Men det visar sig att lagget inte nödvändigtvis beror på min dator, utan beror mer på spelets servrar, för så fort jag lyckas ta mig in till singleplayer-delen så flyter spelet på riktigt bra, även när jag ändrar tillbaka upplösningen. Men så fort flera spelare kommer med i leken, så får jag ändra tillbaka, vilket känns sisådär eftersom spelet vill att man spelar med andra. Men det är inte enbart servern som krånglar, utan hela spelet drar väldigt mycket prestanda. Jag hade igång min aktivitetshanterare för att se lite om det var min dator eller om det var spelet som gav mig problem, och det var spelet. Det krävde mycket RAM-minne samt en stor del av processorns kraft, min dator klarade knappt av att spela Gears 5 men det spelet flöt ändå på bättre än vad Plants vs Zombies: Battle for Neighborville gör under multiplayer. Jag är dock fullt medveten om att jag inte har någon monsterdator som klarar allting, den börjar bli till åren och jag vet vad den bör orka och inte. Men de här problemen jag hade med lagg var inte enbart på grund av min dator, utan det är flera som har skrivit på forum om att de har haft problem.

Jag har ändå rätt kul när jag spelar i de olika matcherna eller i singleplayerkampanjen, det är bara det att lagget aldrig riktigt lämnar mig. Den enda gången jag kunde spela i 1920 x 1080 och det inte laggade var när jag satte mig vid 10-11 på förmiddagen för att spela lite, och det var få spelare inne just då. Men problemet var då istället att det tog såpass lång tid att hitta en match att spelet ansåg att jag inte var kvar utan kastade ut mig från matchen som väntade på fler spelare för att starta. Jag kunde bokstavligen inte göra något under tiden spelet väntade på fler spelare, men jag hoppade in i en kö igen och kunde påbörja en match en liten stund senare. Väl under matcherna så fungerar spelet rätt bra, för det mesta så reagerar mina kontroller så som jag vill och de har lagt upp kontrollerna på tangentbordet på ett smidigt sätt så man behöver sällan flytta handen. Man styr med WASD, siktar och skjuter med datormusen samt använder sina olika förmågor med Q, 2 och E. Jag lyckas dock alldeles för ofta komma åt R istället för E eller tvärtom, vilket har lett till min död betydligt fler gånger än vad jag är villig att erkänna.

Karaktärerna ser riktigt bra ut tycker jag, de olika karaktärerna har lite olika personligheter som märks av på lite olika sätt. Till exempel så springer de alla på olika sätt, några flyger med raketer, andra springer som i tecknad film och en tredje ser ut som när jag själv springer. Även banorna är välgjorda med lite roliga detaljer varstans, men de känns lite väl stora i jämförelse med hur långsamt de olika karaktärerna går.

Välkommen till hubben, där nästan alla dina behov kan tillfredsställas.

Ljuddesignen är även den rätt bra, inget extraordinärt men bra. Alla karaktärer har olika ljud när de skjuter, och när en match har fullt med spelare så låter det som om man befinner sig mitt i ett slagfält. Det finns musik som spelas i bakgrunden men det är inget jag reagerar på utan den bara finns där.

I nuläget är Plants vs Zombies: Battle for Neighborville inte helt spelbart för alla, och även om jag tror att spelet kan vara kul när det väl blir komplett spelbart, så kan jag i nuläget inte rekommendera det till någon.


Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet finns även till Playstation 4 samt Xbox One.

Plants vs Zombies: Battle for Neighborville. Lägsta pris 311 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-11-05.

Recensionsex tillhandahållet av EA.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar