Picross är något jag sysslar med lite till och från. Främst sitter jag med det på telefonen och blir stundvis rätt frustrerad över upplägget. Kan det möjligen fungera smidigare på TV:n? Dags att ta reda på detta!
Picross är en sorts sifferpussel där man med hjälp av siffrorna ska få fram en bild bland alla rutor. Om man har sysslat med pixelgrafik kommer man garanterat hänga med, men om man inte har gjort det lär man ändå hänga med i hur spelet fungerar. Först väljer man ett pussel som kan vara i alla tänkbara storlekar från 5×5 hela vägen upp till 120×120. De allra största pusslen är dock uppdelade i flera mindre segment — och tur är väl det! Både mina ögon och mitt huvud hade velat mörda mig om jag hade suttit med ett stort segment. För att återgå till hur pusslen fungerar… På vänster sida samt ovanför finns det massa siffror. Vid en snabb blick kan man tänka att det ser väldigt rörigt ut, men det finns faktiskt ett vettigt system. Varje siffra indikerar att det är så pass många rutor man ska fylla i. Om det står 13, ja då är det tretton rutor på raken som ska fyllas i. Men om det istället står ”2 12”, då är det först två rutor och sedan tolv rutor som ska fyllas i — men det ska finnas ett tomrum mellan dem. Sedan är det upp till mig som spelare att lista ut vilka rutor det är jag ska fylla i och inte. Det är en del tänkande men när man har spelat ett tag kan man hitta lite genvägar för att enklare lista ut var man ska börja. Nu är det här spelet rätt förlåtande och säger till när jag trycker i fel, men inte på alla nivåer. Dessutom kan jag välja att stänga av det om jag vill ha än mer utmaning.
Det finns lite olika sorters picross-pussel i det här spelet. Vi har det vanliga som är svartvitt, sen har vi en variant med stora siffror där man ska fylla i på ett lite annorlunda sätt. Det finns också en variant med färger och då ska man hålla koll på siffror, färger och potentiella blanka rutor. Sen har vi de där stora pusslena jag nämnde lite snabbt förut, de som är uppdelade i mindre segment. Dessa låser man upp under tiden man klarar av andra nivåer och när man är klar med ett sådant pussel får man en trevlig liten scen. Till sist finns det lite bonuspussel som är extra knepiga om man vill ha en extra utmaning.
Det är allting spelet har att erbjuda, massvis med sifferpussel. Det är egentligen vad jag förväntade mig också, men hur fungerar det att spela något sånt här på en konsol? Riktigt smidigt skulle jag säga. Jag flyttar runt markören med styrkorset och trycker antingen på A, B eller X beroende på om jag vill fylla rutan, kryssa den för att jag vet att den är tom eller markera den för att det kan finnas något där. Det finns inte några fler kontroller och jag tycker det räcker för den här sortens spel.
Jag vet helt ärligt inte vad jag ska säga om grafiken. Inte för att den är urusel utan för att det finns inte särskilt mycket förutom ’user interface’ som jag ändå tycker ser bra och stilren ut. Menyerna är enkla och det går snabbt att komma in i pusslen. Musiken som spelar i bakgrunden är trevlig och avslappnande. Det finns lite extra ljud när man flyttar markören och trycker på de olika knapparna och jag tycker att även de är rätt avslappnande. Vissa lär störa sig på alla ljud och då går det att stänga av dem i spelets inställningar.
Picross S6 är precis vad jag förväntade mig, massvis med sifferpussel. Det flyter på bra, musiken är avslappnande och det är lätt att bara starta upp om man bara vill lösa något pussel för att få tiden att gå. Om jag skulle klaga på något hade jag önskat att själv få välja om jag vill ha igång timern eller inte. Det känns lite stressande att se klockan ticka när jag har kört fast. Om man är lite mer tävlingsinriktad kan jag tänka mig att man gillar klockan för då kan man försöka klå sin gamla tid. Det här är mitt enda klagomål och om du är ute efter något att slappna av med nu när sommarkvällarna är på väg, är Picross S6 definitivt ett Bra Köp.