Hem RecensionerSpelrecensionerPC Patron

Patron

av Victoria Sandberg

Ska du vara lojal mot din kung och ta emot de där brottslingarna, eller kör du dem på porten? Ger du kyrkan de varor som de kräver av dig eller låter du dina invånares tro svalna? Och har du all ved som behövs inför vintern? Dina val kommer få konsekvenser — frågan är bara vilka… 


Patron är ett civilisationsbyggande överlevnadsspel som utspelar sig under medeltiden med lite extra fokus på dina invånares olika åsikter. Utöver mat, byggnadsmaterial och lyxvaror gäller det att se till så att dina invånare förblir lojala, håller en god min mot immigranter, känner sig trygga och fortsätter att tro på kyrkan. Själv är jag inte någon inbiten civilisationsspelare men det här föll mig verkligen i smaken. Med ett lugnt tempo men med full fokus gäller det att bygga upp sin koloni så att du är redo vid en eventuell plötslig katastrof.

I mångt och mycket liknar Patron andra civilisationsspel såsom Anno eller Banished. Det är upp till dig att från enbart en liten bygdegård med några få invånare bygga upp en ny civilisation långt från andra städer och byar. Som ende spelare finns det inga fiender utan det gäller att bygga upp en civilisation i vildmarken och överleva alla faror och problem som medföljer en ny koloni. Du justerar själv hur fort tiden går men följer med i årstidernas skiftningar och årens gång.

Du behöver se till att alla har någonstans att bo, något att äta och att de samlar in allt material som behövs för att bygga nya byggnader. Men som en extra twist dyker det upp händelser där du som borgmästare måste ta ställning till hur du vill tackla situationen. En händelse kan vara att kungen vill visa sin uppskattning och skickar dig några resurser eller en liten mängd pengar, eller så kräver han något av dig. Då kan du välja att göra som han säger eller så säger du nej på trevligast möjliga sätt. Andra händelser kan till exempel vara begär från kyrkan eller ett förlist skepp utanför kusten. Oavsett händelse får dina val följder.

Följderna av dina val är en ökning eller minskning av säkerhet, öppenhet, tro eller lojalitet hos dina invånare. Följderna kan även bli olika mellan samhällsklasserna. Att följa kyrkans begär kan höja tron hos dina arbetare, men sänka tron hos dina köpmän. Det gäller att balansera alla dessa olika politiska åsikter hos hela din befolkning.

Likt andra civilisationsspel har du till en början endast bönder, men allteftersom du forskar fram allt fler produkter och uppgraderar din bygdegård till ett stadshus kommer dina invånare gå till att bli arbetare, handelsmän och adel. Alla klasserna har olika krav på specifika lyxartiklar och varje grupp har sina åsikter. Du kan även forska fram lagar som gör att dina invånare jobbar hårdare, betalar mer skatt, får hemskolning eller är vänligare inställda mot nya immigranter med många fler. Dessa lagar kostar pengar att hålla igång och för att bekosta underhåll och drift av dessa, och en del av din produktion får du in skatt från alla invånare som har en bostad i din koloni.

När du placerar ut byggnader för produktion gäller det även att hålla koll på hur fertil jorden är, hur mycket skog som finns i byggnadens omgivning och hur mycket malm det finns i bergen. Placerar du din produktion rätt kan du få en betydligt högre produktion. Alla byggnader går dessutom att uppgradera på flera olika sätt. Till exempel kan du minska driftkostnaden av sågverket genom att automatisera produktionen, minska bränslet till husen genom att isolera dem eller öka produktionen av örter genom att utbilda de anställda.

När det kommer till jordbruk gäller det att förlägga den på en så fertil jord som möjligt, men även att komma ihåg att rotera vilka grödor som dina bönder odlar. Roterar du grödorna på alla åkrar varje år minskar inte din produktion från ett år till nästa. Det finns en hel uppsjö med olika grödor, fruktträd och djur som du kan forska fram. En del grödor behövs för lyxartiklar eller räknas som det bara genom att odlas, till exempel blommor. Men trots all din planering kan en plötslig katastrof dra in, sjukdom eller stängt väder, så det gäller att alltid ha lite extra i förråden.

Menyerna är tydliga och du kan alltid läsa dig till vad du behöver för att köpa en byggnad och för att driva den, hur lång tid det tar att forska fram en viss sak, hur mycket skatt ett visst hushåll betalar varje år och så vidare. Du kan läsa dig till all statistik över varenda resurs som du producerat eller köpt via hamnen ända ner till hur många hönor du har i hönsgården. Det blir lätt att man spelar på detaljnivå, men vill man ha ett mer övergripande spelsätt finns det menyer där dina invånare endast är siffor.

Grafiken är vacker med skarpa färger och konstraster, men utan allt för mycket detaljer vid full inzoomning. Menyerna har en trevlig brun nyans som gör den vita texten och alla resurssymboler lätta att tyda. Något jag hade uppskattat var om man kunnat vrida kameran så att det gick att få mysiga bilder längsmed gatorna, något som tyvärr inte går utan vyn är som mest isometrisk vid zoomning.

Ljudet består av en bakgrundsmusik i medeltida stil där en luta plinkar fram en lugn melodi. När du zoomar in byts detta mot slamret från produktionen, folkets prat och fågelkvitter. Allt som du förväntar dig att höra i en medeltida stad.

Här är alltså aningens fler parametrar att hålla koll på än vad det är i till exempel Anno, men du blir matad med portionsstora bitar och komplexiteten växer enligt mig i en lagom takt. Det är mycket att hålla reda på men de tydliga menyerna gör att du snabbt får överblick över dina mål och resurser. Jag tycker att det stora fokuset på de sociala aspekterna verkligen lyfter spelet ur mängden och när du startar ett nytt spel finns det många inställningar för att göra ett scenario som är precis lagom svårt för just dig. Det finns förutbestämda svårighetsgrader men du kan utöver detta ställa in fertiliteten i jorden, hur ofta händelser dyker upp, väderförhållanden med mera. Detta tycker jag gör spelet till ett toppenspel både för den som är helt ny till genren och för den som är en inbiten civilisationsbyggare. 

FYI.
En demo finns på Steam om du trots det låga priset känner dig osäker.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen. Demo finns på Steam.

Patron. Lägsta pris ca. 204 kronor enligt Steam 2021-09-13.

Recensionsex tillhandahållet av Overseer Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar