Hem RecensionerSpelrecensioner Onimusha: Warlords

Onimusha: Warlords

av Martin Argenius

Året var 2001 när Capcom publicerade det första actionäventyret i Onimusha serien på PlayStation 2. Capcom var i sin storhetstid med stora framgångar från Resident Evil och några år tidigare Street Fighter och Mega Man X serien. Även Onimusha blev en vördad serie hos den Osaka baserade spelutvecklaren. Efterfrågan från fansen har aldrig slutat höras när det kommer till en ny titel i bolagets sjunde bästsäljande franchise. Det är därför ett smart drag av Capcom att nu släppa denna remastrade version av den gamla klassikern, och att även känna av spelvärldens puls för en eventuell framtida fortsättning av serien.


Under Sengoku-dynastin, i efterföljderna av slaget vid Okehazama så  får vi följa Samurajen Samanosuke Akechi i kampen mot dem onda Genma-demonerna. Dessa demoner har den onda Lorden Nobunaga Oda ingått ett avtal med för att få en snabb uppgång till makten. Tillsammans med vännen Kaede måste sedan våran hjälte rädda Prinsessan Yuki som har blivit kidnappad av dem demoniska krafterna. Värt att nämna är att karaktärerna i berättelsen är baserade på verkliga människor. Berättelsen blandas med fantasy element vilket skapar en bra mix, visserligen lätt och lite ostig men i sann Capcom anda för 20 år sedan.

Med hjälp av olika vapen och sin magiska järnhandske Oni måste han kämpa sig igenom vågor av demoner. Diverse olika pussel finns för att öppna vägen till nya områden. Än idag, har Onimusha en formel som fungerar mycket bra, även om inställningen med fasta kameror, känns ålderdomligt. Trots den omoderna känslan när det kommer till just kameravinklarna, så är gameplay väldigt roligt och driver en framåt i en spännande berättelse.

I Onimusha: Warlords är balansen väl genomtänkt, när det kommer till dem olika svärden och magin man använder sig av. Raizan är det mest balanserade vapnet och använder sig av elementet blixt. Enryuu är det som slår hårdast med sin  magiska kvast av eld, Shippu är ett vindsnabbt svärd och med sitt vind element kan det med hjälp av orkaner svepa bort grupper av fiender.

Den gula mätaren visar ditt liv medans den blå visar hur mycket magi du har kvar, man fyller på både liv och magi genom att suga in dem döda fiendernas själar i sin Oni, själarna ger även erfarenhetspoäng som du kan använda dig av för att göra dina vapen och din magi starkare.

Grafiskt är det en HD uppdatering med väldigt lite ansträngning med support för 16:9, vilket gör att du kan se mer av din omgivning än i klassiska 4:3. Jag själv gillade känslan i widescreen då man kunde ha mer översikt över t.e.x fiender och kistor med loot i. Men det är 2019 och trots att det är en uppfräschad version av ett snart 2 decennier gammalt spel så känns det som jag sitter och spelar på mitt Playstation 3 tidigt i dess livscykel.

Jag spelade med Japanskt tal, då många av dem gamla skådespelarna har återvänt för att spela in rösterna på nytt, även soundtracket är nyinspelat vilket fångar känslan i spelet på ett bra sätt.

Nytt är också att man kan styra Samanosuke med den analoga styrspaken så att man slipper tank kontrollen som var i orginal spelet, vilket man fortfarande kan göra genom att använda styrkorset. Tanken är att spelet ska flyta bättre men eftersom att dem envisas med fasta kameravinklar så blev det ännu mer rörigt, i alla fall för mig.

Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.

Onimusha: Warlords Lägsta pris 179 kronor enligt  Playstation Store 2019-01-25

Recensionsex tillhandahållet av Capcom
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar