Hem RecensionerSpelrecensioner One Piece: Pirate Warriors 4

One Piece: Pirate Warriors 4

av Martin Johansson

Mangan One Piece är nu uppe i snart 1000 kapitel och animen har i skrivande stund 926 avsnitt. Det är löjligt hur länge de har lyckats hålla den här serien vid liv, men samtidigt otroligt fascinerande. Nu ska vi se vad de har hittat på i den fjärde delen av One Piece: Pirate Warriors 4.


Spelet går egentligen bara ut på en sak, och det är att slå ner så många fiender som möjligt och inte dö på kuppen. Det här är, i min mening, ett spel man slöspelar när man inte vill fokusera allt för mycket på dialoger eller vad som faktiskt händer i spelet. Det finns lite grejer att hålla koll på så att man inte åker på storstryk så fort man hoppar in i spelet, och en viktig grej är då Growth Map som är ett sorts skill tree där man uppgraderar karaktärernas hälsa, attack, försvar och lite annat. Det finns en karta som uppgraderar alla tillgängliga karaktärer och utöver den så har alla karaktärer två extra kartor som uppgraderar dem individuellt. Jag är ju en sån som gärna spelar med en karaktär så mycket som möjligt, och det gjorde jag ju även här vilket kom att bita mig i baken en liten stund senare. Jag hade spenderat alla mina pengar och resurser på att uppgradera just den där muppen, och när jag helt plötsligt inte kunde välja den karaktären eftersom han inte var med i den delen av storyn så fick jag stryk, så mycket stryk.

Det är en dyr historia att skaffa allt det här…

Storyn följer mangan och animen, men den börjar inte från början, utan den börjar strax innan karaktären Nico Robin går med Luffys piratgäng. Jag följer resan från att de besegrade piraten Crocodile vidare till Aces avrättning och sedan vidare till landet Dressrosa för att ta ner muppen Doflamingo som styr landet med en oförlåtlig järnnäve. Spelet kommer med cutscenes och lite exposition i form av prat när man har klarat av vissa kriterier, men jag kan personligen tycka att just pratet blir lite segt ibland. Visst är det bra att få reda på vad som händer, men då jag läser snabbare än vad de hinner säga det de ska så vill jag gärna klicka vidare till nästa textruta, men det är inte alltid jag får det. Jag vet inte varför, det kan vara för att de laddar spelet i bakgrunden. Men det är oerhört irriterande att läsa färdigt och sedan vänta på att någon pratar färdigt när jag precis innan kunde klicka vidare utan problem.

När det gäller kontrollen så finns de knappar som man förväntar sig, lätta och tunga attacker, hoppa och styra. Jag kan även trycka in L1 och sedan trycka på någon av mina attackknappar för att göra en specialattack som många gånger rensar alla fiender runt mig. Kontrollen känns för det mesta bra, det enda problemet jag har är när jag vill fokusera på en enskild fiende, som en boss, så är det väldigt enkelt att missa. Spelet fokuserar ju på att ta ner stora grupper med fiender så det är ju inget konstigt i sig, bara lite irriterande när jag använder en specialattack och missar för att fiendens hitbox var lite mindre än vad jag trodde.

Jag blev dock lite imponerad av grafiken, det känns som många anime licensspel har gjort minsta möjliga när det kommer till cutscenes. Karaktärsmodellerna bara står där och så kommer det text, men här har de ansträngt sig lite mer och det känns faktiskt som att det är karaktärerna som står där och pratar istället för några dockor. Även mitt i stridens hetta märker jag av engagemanget de har haft under utvecklingen av spelet, miljöerna kan gå sönder och rasa ner så det känns som att man står mitt i ett stridsfält. Visserligen lite synd om de som bodde där, men det är inte mitt fel att huset stod i vägen för min knytnäve! Mitt största minus är nog den lilla kartan som visar hur banan ser ut, jag har ofta sprungit fel för att jag inte såg ordentligt vart det var jag skulle. Det kan vara pluppar av fiender eller vänner som täcker upp att en väg är spärrad, sen står jag där och letar efter vägen för att en stund senare snällt springa tillbaka och ta en annan väg.

Jag kände att jag snabbt tröttnade på ljuddesignen när jag spelade, för det var samma ljud och kommentarer när jag spöade fienderna och det blev bara tröttsamt att lyssna på. Rösterna är dock stabila när karaktärerna pratar och det är bara de japanska rösterna från animen som används, så ingen engelsk dubbning för de som föredrar det.

Om man har spelat färdigt storyn så finns det lite mer att göra. Man kan antingen spela om delar av storyn med nya karaktärer i Free Log, eller så kan man samla på sig skatter i Treasure Log. Det är dock exakt samma sak som tidigare, man spöar hundratals fiender för att klara av nivån och sedan går man vidare till nästa.

Jag kan mycket väl sätta mig och slöspela det här lite då och då, men det är inget jag kommer försöka att låsa upp allt i och jag känner redan nu att jag är lite mätt på det. Jag hade gärna sett lokal co-op så man hade kunnat spela tillsammans med en vän hemma i soffan, men i nuläget kan man bara spela med andra via internet. Det här är ett kul spel jag tror fansen kommer uppskatta, men för de som inte är så insatta i One Piece tror jag istället att spel som Dynasty Warriors eller Hyrule Warriors kan passa bättre.


Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4-versionen.
Spelet finns även till Xbox One, Nintendo Switch och PC. 

One Piece: Pirate Warriors 4. Lägsta pris 549 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-04-02.

Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar