Vinden susar genom trädkronorna, in över den lilla byn och mot den lilla butiken som ligger inne i byns hjärta. Will, mannen som har hand om den lilla affären, måste ju ha något att sälja – så vad passar då bättre än att bege sig in i de lämpligt placerade grottorna, norr om byn, där farligheter, äventyr och dyr ’loot’ förhoppningsvis gömmer sig.
Wills vardag ser bra annorlunda ut – i jämförelse med verklighetens butiksägare i alla fall. Den gamla arkeologiska utgrävning som ligger norr om byn gömmer en mängd dyrgripar inne i de gamla grottorna, och om han ska lyckas få byn Rynoka att blomstra så behöver han locka till sig nya affärer och handlare. Men varför är grottorna där i norr och vad har egentligen hänt med den lilla byn? Frågorna hopar sig, och äventyret ger mer än bara trivialt grottmosande av monster, och säljande av prylar.
VAD ÄR DETTA EGENTLIGEN?
Moonlighter är ett dungeon crawl-spel med roguelike element, samtidigt som det är broderat i en utsökt animerad retrostil. Förvisso är upplägget nära nog exakt detsamma som spelet Recettear: An Item Shop’s Tale som kom ut för ett gäng år sedan, men denna gång känns uppbyggnaden och stridandet mer gediget. Med det sagt, så är det däremot väldigt repetitiva strider. För även om du byter föremål, så känns grinden och spelmekaniken (hoppa/ducka – svinga; vilket är grundprincipen) tråkig redan efter en kort stund.
När det kommer till affärsdelen, så lägger du ut prylar för valfritt pris – ser om kunderna är nöjda eller sura för priset du valt – varpå du ändrar och gör om detta tills du säljer mackapären för glada kunder. Dock får man se upp så man inte säljer för mycket av samma vara, då det får intresset och därmed prislappen att kännas för hög för köparna.
Det som gör Moonlighter mer unikt, är inte hack ’n slash-momenten nere i grottorna, utan utökandet av byn. Denna del är rolig – utöka byns olika affärer, ta sedan del av dem, om det så är en smed eller någon som säljer amuletter och helande drycker.
Mysigt tidsfördriv
I sin helhet funkar det bra, och tillsammans med dess pittoreska presentation, med en fin ljudbild, så blir det något som definitivt kommer hitta hem hos spelarna. Älskar man roguelike spel och management så är det verkligen som att komma hem.
Men inget spel är perfekt – jag stötte till exempel på buggar, som när en köpare kommer in efter jag öppnat affären, plockar upp någon av de prylar jag lagt ut för försäljning, för att sedan helt sonika stå helt still. NPC karaktären varken går till kassan eller ut ur affären, vilket resulterade i att jag satt fast. Jag kunde inte stänga butiken eller för den delen själv gå ut. Ej heller kan jag få denna NPC att faktiskt gå på något annat sätt. Så omstart av spelet blev det… ja, inte så roligt direkt. För att inte tala om när man träffar på osynliga väggar i miljöerna, eller att menyerna buggar ur (irriterande då de i sig är plottriga – och uppenbart gjorda för att styras med mus).
Sedan har vi saker ur ett rent spelmekaniskt sätt (som jag redan berört). Att gå ner i grottorna och slåss, blir snabbt tradigt. Även om du byter vapen och hittar massor med loot, så känns det ändå som man redan gjort allt. Den blir en rutinsyssla som måste göras för att man ska få mer pengar, och därmed uppgradera ens lilla by.
Det finns fem större grottor, men varje grotta har många nivåer – och med hjälp av potions (om man vill köpa dem d.v.s.) så kan man lättare hitta vägen till nästa nivå, eller få andra fördelar. Men hur det än går, så är det viktigt att tänka på att allt du har i ditt inventory försvinner om du dör. Enbart fem platser (som i inventory representeras av fem platser på din karaktär) finns kvar – som kan spara loot även om du dör. Tack och lov finns det en kista i ditt rum, där du senare kan kasta av dig loot du hittar.
Visst finns det en relativt bra variation på vapen, med elementala egenskaper, och monster som också där varieras upp. Men som sagt… lite tradigt oavsett. Det är dessutom synd att detta inte kan köras i co-op eller multiplayer. Även om jag kan förstå att det inte finns med på grund av speltypen (roguelike) så vore det ändå roligt.
Ska vem som helst skaffa detta?
Du kommer med säkerhet hitta många speltimmar om du gillar konceptet. Utförandet är som sagt mysigt, och även om det saknas direkt customization i spelet, så går det ändå att säga, att det som finns, räcker länge.
Det finns även tre svårigheter, från normal och uppåt, så vill man ha det extra utmanande, så finns möjligheten där. Storymässigt, så… ja det finns story, men det är inget som direkt engagerar. Vilket är tråkigt då det, tillsammans med det repetitiva stridandet, inte hjälper till att få mig att vilja spela vidare. Här är det nästan ett måste att du som spelare älskar denna specifika spelloop – för om så är fallet, då är detta definitivt ett spel att plocka upp.